• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Onvoldoende Schrijfruimte

  • Onderwerp starter Richard58
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
R

Richard58

Gast
hallo,

Krijg steeds de melding dat mijn C-schrijf onvoldoende schrijfruimte heeft. Het is een harde schrijf van 10 gb en als ik in mijn verkenner kijk heb ik nog 19 mb over. Als ik kijk wat er allemaal op staat kom ik niet verder dan 4.5 gb (incl. verborgen bestanden)

Gisteren had ik er een film van meer dan 4 gb opstaan, heb deze gebrand en vervolgens verwijderd.

Wie kan mij helpen?

Groet Richard
 
Wat voor windows heb je erop staan, bij win xp maakt hij zogenaamde herstelpunten aan, die na enige tijd een hoop gb kunnen innemen zonder dat dit te zien is in je verkenner/
 
Ik gebruik XP prof en is geformateerd als NTFS.
 
Dan is het waarschijnlijk je systeemherstel, Klik met je rechtermuis op Deze computer - eigenschappen-systeemherstel- zet een vinkje bij systeemherstel uitschakelen - en klik op toepassen- alle herstelpunten worden verwijderd. Haal nu het vinkje weer weg en druk op toepassen en systeemherstel begint met een schone lijst. scheelt een hele hoop GB.

Draai ook eens een defragmentatie en schijfopruiming via C: rechtermuis aanklikken-eigenschappen- schijfopruiming en C: rechtermuis aanklikken-eigenschappen-extra-defragmenteren.



P.s let op bij C: rechtermuis-eigenschappen staat ook een regel met de tekst "station comprimeren omn schijfruimte te besparen" deze NIET AANVINKEN. HJe harde schijf wordt dan helemaal ingepakt en wordt onbruikbaar en niet meer aanspreekbaar.
 
Helaas, heb gedaan wat je schreef, meer geeft niet meer schrijfruimte. Heb dus nog steeds hetzelfde probleem.

Zal precies vertellen hoe het vanaf gisteren verlopen is.

Had op mijn ander schrijf rar bestanden met een film. Deze kon ik daar niet uitpakken omdat die schrijf met fat32 is geformateerd, dus heb ik hem laten uitpakken op mijn c-schrijf die op dat moment nog iets van 4.8 gb vrije ruimte had. Vervolgens heb ik de film met 120% alcohol gebrand en het filmbestand verwijderd. Deze was te groot voor de prullebak, dus mag ik aannemen dat die gelijk van m'n harde schrijf verwijderd wordt. Blijkbaar is dit niet het geval, maar kom hem nergens meer tegen.
 
mm heb ff zitten denken,vergroot anders eerst eens de grootte van je prullenbak naar de grootte van het bestand dat je hebt verwijderd, dat doe je door de prullenbak met je rechtermuis aan te klikken en de grootte te wijzigen. Misschien dat nu wel het bestand zichtbaar weergegeven kan worden in de prullenbak en verwijdert kan worden, als dat lukt hierna de prullenbak weer op de oorspronkelijke groote zetten.
 
oke, heb ik ook gedaan, maar krijg hem niet groter dan 3.99 gb, ofwel 43% en het bestand dat moet worden verwijderd is meer dan 4 gb. Wat ik nu doe is elke keer die schrijf formateren, maar dat is ook maar een noodoplossing.
 
Misschien dan toch eens overwegen om een iets grotere harde schijf te nemen van bijvoorbeeld 40gb, die zijn niet meer zo prijzig. Anders blijf je formateren, en dat kost naar verhouding veel tijd.
 
Ik zou toch maar een diagnostic utility downloaden van de fabrikant om de schijf te testen.
 
Bedankt voor deze tip. Het is al wat ouder, maar ik ben er al dagen zoet mee. Nu doet mijn computer het weer gewoon !!





:rules:
Dan is het waarschijnlijk je systeemherstel, Klik met je rechtermuis op Deze computer - eigenschappen-systeemherstel- zet een vinkje bij systeemherstel uitschakelen - en klik op toepassen- alle herstelpunten worden verwijderd. Haal nu het vinkje weer weg en druk op toepassen en systeemherstel begint met een schone lijst. scheelt een hele hoop GB.

Draai ook eens een defragmentatie en schijfopruiming via C: rechtermuis aanklikken-eigenschappen- schijfopruiming en C: rechtermuis aanklikken-eigenschappen-extra-defragmenteren.



P.s let op bij C: rechtermuis-eigenschappen staat ook een regel met de tekst "station comprimeren omn schijfruimte te besparen" deze NIET AANVINKEN. HJe harde schijf wordt dan helemaal ingepakt en wordt onbruikbaar en niet meer aanspreekbaar.
 
Geweldig,had dezelfde problematiek,had al het een en ander uitgeprobeerd maar hier (bij systeemherstel)had ik het nooit gezocht,weer wat geleerd,bedankt.
 
Toch wat te vroeg gejuicht,zet weer wat op een partitie (4GB)en meteen is mijn C-schijf weer vol.Uitvoeren met %temp% zet niet veel zoden aan de dijk,
vraag me af wat en waar het allemaal naar de C-schijf wordt toegeschreven.
Iemand die dit misschien weet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
begrijp er werkelijk niks van,nu heb ik weer 5,85GB over op mijn C-schijf (F.A.T.),ik
ben niet zo computer-minded,snap wel dat er blijkbaar een verband is met het downen van een groot bestand (film 4GB)op een partitie (N.T.F.S),maar waarom de overgebleven schrijfruimte dan op de C-schijf zo fluctueert,(na uitschakeling van systeemherstel )van 200MB in een keer weer naar 5,85GB
is mij niet duidelijk,is natuurlijk een hiaat in mijn kennis.
Bij voorbaat dank voor de reacties.:smile:
 
Waarom geen enkele reactie op mijn post?Niemand die het weet?:huh:
 
Nou, dat hij van 200mb naar 5.85gb is niet zo raar als je je herstelpunten hebt verwijderd.
Probeer anders eens een programma zoals ccleaner. Misschien zie je daar wat een het probleem is.
 
Nee dat snap ik maar na het verwijderen van de herstelpunten begint die weer te schommelen tussen een waarde van zo;n 200MB en 5,85GB,als ik iets download op de partitie,(zie mijn vorige post)
Zal ccleaner eens proberen ,bedankt voor je reactie.
 
Als je iets download, reserveren veel programma;s al direct schijfruimte voor het bestand ook al is het bestand dan nog niet binnen. Stel je wilt een bestand van 4gb downlaoden, heb je kans dat er al direct 4gb wordt gereserveerd van je HD.

Daarnaast lijkt het me verstandig eens een keer een extra harde schijf aan te schaffen, 10gb is anno 2007 niet meer voldoende. Ook kan NTFS veel beter omgaan met grotere bestanden dan fat32, waardoor er soms rare dingen kunnen voorvallen als je met fat32 werkt en met grote bestanden
 
Frankw,heb een C-schijf (primaire partitie)5,72GB (FAT)
Dan nog twee partities D: 20GB (NTFS)en E: 164GB (NTFS)op de laatste partitie komen natuurlijk de grote bestanden,wat dan echter ook nog naar de C-schijf geschreven wordt,als bijv een groot bestand naar partitie E gedownload word,ben ik nog niet achter, behalve met het commando %Temp% door uitvoeren.Dat de C-schijf dan zo vaak in capaciteit fluctueert snap ik echt niet,
nu met zo'n 200MB houd hij het wel weer.(Download nogal wat films),maar haal ze ook weer snel van de E-Partitie af.Dus alles wordt gedownd naar de E-Partitie.Wat voor rol speelt de C-schijf hier dan bij?
Welke programma's van de C-schijf reserveren dan al schrijfruimte bij het downen naar de E-partitie?Toch alleen wat tijdelijke bestanden ,die nemen van de C-schijf toch niet zoveel schrijfcapaciteit in beslag?Het antwoord is me nog niet helemaal duidelijk.
In ieder geval bedankt voor je reactie.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de schijfopruiming van windows zelf al een keer gebruikt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan