• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows server 2008 - Dns server

Status
Niet open voor verdere reacties.

David

Verslaafd
Lid geworden
23 nov 2008
Berichten
9.462
Waarderingsscore
0
Hoi,

Ik heb sinds 2 dagen nu een bak staan met server 2008 enterprise erop. Ik probeer hier nu een dns server op werkend te krijgen. Deze werkt en draait nu en werkt ongeveer

Ik voeg bijvoorbeeld een A record toe "router"
QKdNk.png



Deze werkt prima en kan ik resolven op mijn pc.

C:\Users\David>nslookup router.local
Server: UnKnown
Address: 192.168.178.230

Name: router.local
Address: 192.168.178.1

Alleen als ik nu bijvoorbeeld google.nl probeer te resolven krijg ik dit:

C:\Users\David>nslookup google.nl
Server: UnKnown
Address: 192.168.178.230

*** UnKnown can't find google.nl: Server failed

Hoe zorg ik ervoor dat mijn dns server deze verzoeken ook prima kan resolven. Ik neem aan dat mijn dns server deze "records" moet opvragen bij een andere dns server? Hoe stel ik dat in?

David,


gLeXg.png
 
Ik heb nu een forwarder toegevoegd. 8.8.8.8 en 8.8.4.4 van google.

Nu resolvt die google.nl en andere websites prima. Alleen werkt router.local niet meer..

tStr8.png

C:\Users\Administrator>nslookup google.nl
Server: google-public-dns-a.google.com
Address: 8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name: google.nl
Addresses: 2a00:1450:4007:803::1017
173.194.66.94


C:\Users\Administrator>nslookup router.local
Server: google-public-dns-a.google.com
Address: 8.8.8.8

*** google-public-dns-a.google.com can't find router.local: Non-existent domain

//Edit De root hints:

HBqdY.png


Die loopt zo door tot m.root-servers.net
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ding had wat tijd nodig. Blijkbaar werkt die nu prima..


Volgende vraag. Ik heb nu 2 forward lookup zones.

. (root zone)
local

Nu wil ik deze twee zones "mirroren" dat als ik een A record toevoeg aan de root zone deze ook te bereiken valt op record.local en via record. Nu moet ik namelijk steeds twee records aanmaken, eentje in de root zone en de andere in de local zone..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de ip-configurate op de client configureert dat als DNS-suffix .local wordt toegevoegd, heb je je probleem al opgelost.

Het feit dat je een root-zone hebt en een zone local, betekent dat je DNS-server zelf veratnwoordelijk is voor de root-zones. Dat is niet wat je wilt.
Verwijder de root-zone uit dns, verwijder de forwarders en clear de cache op de dns-server.
 
Ik ga aan de slag!

---------- Bericht toegevoegd op 17:24 ---------- Vorige bericht was op 15:02 ----------

Hoi!

Router en Router.local werken nu beide. Alleen moet ik nu op alle apparaten hier in huis die dns suffix gaan zetten. Dit moet toch sneller kunnen?
 
Ik ga aan de slag!

---------- Bericht toegevoegd op 17:24 ---------- Vorige bericht was op 15:02 ----------

Hoi!

Router en Router.local werken nu beide. Alleen moet ik nu op alle apparaten hier in huis die dns suffix gaan zetten. Dit moet toch sneller kunnen?

Tuurlijk kan dat sneller. Zet de DHCP-server van de router uit en installeer de DHCP-server role op de 2008 server. En van de opties is "dns search suffix"...
 
Ik heb dit al geprobeert maar kreeg dit niet werkend. De apparaten pakken de dhcp server niet.. Zal wel komen omdat ik de dhcp service alleen kan uitzetten in de router. Niet hem aan een ander e pc / server kan toewijzen.
 
Ik heb dit al geprobeert maar kreeg dit niet werkend. De apparaten pakken de dhcp server niet.. Zal wel komen omdat ik de dhcp service alleen kan uitzetten in de router. Niet hem aan een ander e pc / server kan toewijzen.

Een DHCP-server wordt niet toegewezen op een PC. Een DHCP-server wijst zichzelf toe.

Als je op de router de DHCP-functie hebt uitgeschakeld en je hebt op de 2008-server de DHCP-server-role genstalleerd en geconfigureerd, kun je op de client-computers een "ipconfig /release" en een "ipconfig /renew" uitvoeren.
Andere mogelijkheden om een DHCP-renew te forceren zijn:
- netwerkkabel eruit en erin
- netwerkadapter uitschakelen en weer inschakelen
- probleemoplosser starten vanuit het statusvenster van de netwerkverbinding
 
Of wachten tot de lease verlopen is, toch? Volgens mij werkt een restart ook gewoon
 
Dan ga ik dat vandaag even proberen. Eerst die dhcp role ding weer instellen.
 
Normaal gesproken heb je de volgende instellingen:
DHCP-range 2-254
Gateway 1
DNS (interne IP van de server).

In jouw geval:
Als je een netwerk configureert met het netwerk 192.168.178.0/24 (=subnetmask 255.255.255.0) heb je de volgende instellingen:
192.168.178.000 Subnet ID, wordt nooit toegewezen aan een apparaat.
192.168.178.255 Broadcast Address, wordt nooit toegewezen aan een apparaat.
192.168.178.001 Router
192.168.178.002-192.168.178.254 bruikbare IP-adressen
Je hebt al aangegeven dat het IP-adres 192.168.178.230 wordt gebruikt door de Windows 2008 Server. Het is verstandig dit als vast IP-adres in de server te zetten.
Daarnaast ga je als particulier nooit de volledige range gebruiken (tenzij je heel veel vrienden op bezoek krijgt met smartphones en wifi), dus je kunt best de DHCP-range beperken.
Ik stel voor dat je 192.168.178.101-192.168.178.199 als DHCP-range instelt.
 
Hoi,

Ik heb hem nu zo ingesteld
VkZgb.png


En natuurlijk werkt die niet.

dA4kl.png


---------- Bericht toegevoegd op 13:04 ---------- Vorige bericht was op 12:53 ----------

Hij werkt nu. Hij had op een of andere manier nog een andere scope erinstaan. Zal ik er wel bij mijn eerste poging tot dhcp server opzetten ingezet hebben en heb ik er toen niet uitgehaald.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan