• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Server2008 r2 Vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daantjuhh14

Elite lid
Lid geworden
10 aug 2008
Berichten
5.556
Waarderingsscore
0
HoiI!

Ben bezig met een opdracht van windows server. Kom uit een paar dingen niet uit.
jv
Hoe stel ik disk quota in op een schijf in de server. Elke gebruiker kan dan bijv. max 1000gb gebruiken.(mag niet via policy)

Hoe stel ik de rechten zo in dat gebruikers lees en schrijf rechten op hun eigen afdelingsmappen krijgen?

En als ik in AD een gebruiker aan wil maken moet ik instellen dat deze op alle of bepaalde computers kan inloggen. Hoe doe ik dit?
Groetjes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Quota: Hiervoor heb je de ROle File Server nodig en de Feature File Server Resource Manager.
Rechten instellen: het makkelijkst is dat om met groepen te werken. Zet met het delen de rechten op Everyone Full Control en beperk de rechten via het tabblad security. Denk eraan dat je de standaard rechten verwijderd (Ussers = Read Access). Geef de Administrators full control en geef de benodigde afdelingsgroepen de goede rechten. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een groep "Boekhouding allleen lezen" en "Boekhouding volledige toegang". Als je lid bent van n van deze groepen, krijg je de goede toegang. Wil je iemand de toegang ontzeggen, dan hoef je hem alleen maar uit de groep te halen. Role Based Access heet dit.
Inloggen op bepaalde computers: via dsa.
 
Thanks Gollem! Het is allemaal gelukt, een gedeelte was voor een toets die ik mooi gehaald heb! Disk quota heb ik trouwens anders gedaan, rechtermuisknop op de schijf en dan quotum.:)

Ander vraagje. Op mijn stage was het zo, dat wanneer er een nieuwe user werd aangemaakt in de AD, deze automatisch een werkend maladres kreeg.(naam@Naamstage.nl). Maar hoe doe ik dat? Want nu moet ik nieuwe mailadressen via de webhoster aanmaken.. Via de server zelf zou makkelijker zijn. Is dat met Exchange?

Groeten!
 
Dus eigenlijk heb ik jouw toets gehaald... Ik zal hem bijschrijven op mijn CV :biggrin:

(Dit kost je een RaspBerry)

Email? Ja. Als Exchange genstalleerd wordt in een domein, dan integreert Exchange in Active Directory. Bij het aanmaken van een account heb je dan de mogelijkheid om direct een werkend emailadres aan te maken.
 
Dus eigenlijk heb ik jouw toets gehaald... Ik zal hem bijschrijven op mijn CV :biggrin:

(Dit kost je een RaspBerry)

Email? Ja. Als Exchange genstalleerd wordt in een domein, dan integreert Exchange in Active Directory. Bij het aanmaken van een account heb je dan de mogelijkheid om direct een werkend emailadres aan te maken.

Haha, Thanks Gollem! En och, die Raspberry's. Praat me er niet van, dramadingen met hun veel te lange levertijd!:p

Maar bedankt voor je antwoorden! Ik ga is even stoeien met exchange op een testserver!

Groetjes,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan