• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

2 keer windows xp geinstalleerd.....

Status
Niet open voor verdere reacties.

angeloftrust

Nieuw lid
Lid geworden
9 jul 2012
Berichten
9
Waarderingsscore
0
geachte,

ik zit met het volgende probleem...

ooit zijn er problemen met de laptop geweest en is toen leeg gemaakt en weer windows opgezet . Deze nieuwe windows is een duitse versie. Dit was een tijdelijke oplossing. Achteraf heb ik een nederlandse versie van windows erop geinstalleerd. Nu heb ik het volgende aan de hand:

c schijf : grote geheugen: 32,3 GB beschikbaar geheugen: 31 GB. Op deze schijf staat de duitse versie van windows.
f schijf: grote geheugen: 9,75 GB Beschikbaar geheugen: 137 MB !! Op deze schijf staat de nederlandse versie van windows.

ik wil alleen de nederlands versie op de laptop hebben. Alle gegevens die gebruikt worden , downloads, foto's, filmpjes, spelletjes enz....staat op de f schijf . Op dit moment draait ook de laptop op f schijf . Er wordt dus geen gebruik gemaakt van het geheugen van de c schijf. De laptop waarschuwt mij talloze keren tijdens mijn activiteiten op de laptop dat er onvoldoende geheugen is ....Namelijk nog maar 137 Mb op de f schijf......

Hoe kan ik het volledig geheugen weer gebruiken, en gebruik blijven maken van de nederlandse versie van windows? Moet ik c schijf dan formatteren waar de duitse op staat?
 
Ga naar Nederlandse XP
Open daar de kladblok en ga naar c:\ en daar vind je boot.ini en opent het.
(Je kan ook in uitvoeren boot.ini typen en dan enter)

Je ziet dan zoals onderstaande

timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional part 2" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional part 1" /fastdetect

De laatste verwijderen en in dit geval is dat
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional part 1" /fastdetect

Dan opslaan.
Herstart de computer en dan zal je geen Duitse XP zien.
Daarna kan de c:\ formateren.
 
hoihoi ik heb die boot.ini geopent en zie dan bij operating system maar 1 windows staan partition 3
 
Hoe geraakt je dan naar Nederlandse of Duitse XP?
Bij opstart van PC hebt je dan keuzelijst?
 
Hier is gewoon d klassieke fout gemaakt, dat de systeempartie niet opnieuw is geformatteerd en daarop dan de NL-versie van Windows is genstalleerd.
Mogelijk wordt een N-Lite versie gebruikt, waarbij de standaard setup niet meer getoond wordt!

Meer info over XP installeren: http://members.home.nl/wout.grotenhuis/WinXP-Home.html

In ieder geval is de huidige partitie waarop XP-NL nu draait, veel te klein (9,75 GB Beschikbaar geheugen: 137 MB).
 
Laatst bewerkt:
inderdaad ..ik krijg geen keuze lijst te zien wanneer ik de laptop aan zet. hoe moet ik nu verder want ik heb op dit moment geen instalatie cd rom van windows...... kan ik dit oplossen zonder alles opnieuw te moeten installeren ofzo?

en hoe ik erbij kom dat er een duitse versie op de c schijf staat? omdat als ik dit open...alles van documenten en settings enz in het duits staat.
 
Het best is uiteraard om Windows XP opnieuw te installeren maar tijdens installeren moet je kiezen op welke partitie je wil installeren en dan kies je voor formateren.

Eventueel overwegen om Windows 7 te installeren mits je minimaal 1 GB eb liefst 2 Gb geheugen hebt.
Aangewezen is ook om 512 Mb videokaart te hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan