• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Internet doet 't niet doet 't wel niet wel niet wel urgh

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dexterpute

Nieuw lid
Lid geworden
22 jul 2012
Berichten
12
Waarderingsscore
0
beste allemaal,

Ik woon in een studenten complex waar 9 anderen op 1 router zijn aangesloten.
Het gaat om telfort internet van 15mbit ADSL. En telfort is nee niet al te best.

We hebben een zyxel modem/router.

Als sinds ik daar woon is het traditie dat het internet het ff paar dagen doet en dan helemaal niet. De altijd werkende oplossing tot dit probleem is het resetten van de router. Maar alleen de baas van het studenten complex mag dit doen. Deze meneer heeft basis verstand van ICT en wekelijks een halfuurtje tijd voor ons internet te zorgen.

Dus ik heb hem vriendelijk aangeleid tot een discussie mbt dit probleem en klaarblijkelijk concludeerde hij dat als het probleem in zijn handen lag wij als bewoners er eerst voor moesten zorgen dat onze pc's in orde moesten zijn.

Eigenlijk zijn er maar 3 van de 9 personen die vollop internet gebruikte. Zo wou meneer dat wij alle viruscanners hebben geinstalleerd en dat hebben we allemaal. Ook kreeg ik een heel lul verhaal van de baas dat doordat het een a-symmetrisch netwerk is (wat zo ongeveer voor elk netwerk geldt) de maximale upload capaciteit niet bereikt mocht worden (wat volgens mij ook BS is want toen ik bij mijn ouders woondde stond deze upload limiet altijd gloeiend zonder consequenties.

Maar toch om de baas blij te maken heeft iedereen in huis onder mijn toezicht hun torrent en overige p2p en usenet uploads uitgezet of in geval van p2p op 1KB/s ingesteld.

De 3 grootste internetgebruikers waaronder ik hebben zelfs windows opnieuw geinstalleerd om het aan de bewoners kant zeker te stellen dat wij niet de oorzaak zijn.

Om de problemen wat nader toe te lichten heb ik wat screenshots gemaakt die hieronder heb staan met alle informatie die naar mijn weten nuttig zijn te delen.
En ben eerder bang dat we in de stekkers en router configuratie moeten klooien of erger nog de telfort klanten non service moeten onraadplegen voor een niet te verwachten oplossing.

Voor je de screenshots gaat waarnemen wil ik nog toelichten dat in de windows taakbalk waar de internet connectiviteit wordt aangeven deze wel wordt gesymboliseerd als een werkend netwerk. Een computer logotje met een blauw balletje erin dus zonder geel uitroepteken of rood kruis.

We kunnen alleen geen internet pagina bereiken.
Wat wel heel gek is. Als wij al een torrent aan onze torrent client hebben toegevoegd of een NZB in onze newsreader hebben toegevoegd dan gaat deze client wel door met downloaden soms zelfs op de maximale bandbreedte terwijl je vervolgens geen internet pagina kan laden.

Wel zijn er veel downloadonderbrekingen tijdens het downloaden van de torrent of usenet client. Dus dat deze ff stopt en dan weer verder gaat.
En dit lukt af en toe notabene. Vaak gaat het downloaden ook helemaal niet meer.
Wanneer de baas er langdurig niet is om de router te resetten vordert het probleem zich zover dat de router geen verbinding meer wil maken met de DNS en krijgen we een rood kruis of geel uitroepteken bij internet connectiviteit.

De verbinding tussen pc en router is wel altijd constant en in orde. Het probleem wordt altijd aangeduidt tussen de router en de DNS.

Ook was de baas vrij sociaal genoeg om mij naar de router lampjes te laten kijken die allemaal branden en waarbij de WLAN ook gewoon knippert. Let OP! we hebben dus eigenlijk ook internet anders konden we ook niks downloaden. Maar als het internet het dan niet doet (internetpaginas laden dus) dan doet een router reset wonderen. Maar heb je daar 2 of hoogstens 3 dagen gebruik van en stopt internet met internet paginas laden.

Hier zijn de beloofde screenshots.
(Ja ik gebruik vista op mijn laptop. Vindt het een prima OS en heb ook win7 op me desktop, overige bewoners hebben allemaal windows 7)

Vaak wordt bij het zoeken naar wireless networks ons netwerk aangeduidt als "connected with limited access"
We hebben WPA2 beveiliging.

Alle screenshots zijn gemaakt met verbinding tot de router gedurende dat het internet 't niet doet.















Wie mij kan begeleiden tot een oplossing ben ik zeer dankbaar.
Ik wacht rustig de hulp af en alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal en de info uit de screenshots.
 
Wat er aan de diagnosekant getoond wordt, lijkt dus een DNS-probleem. Als je websites etc. wel kunt bereiken op IP, maar niet op naam, wijst alles in die richting.

Je gebruikt als primaire DNS de router, als secundiare DNS Telfort en als tertiaire DNS ook Telfort.
Je kunt echter in je netwerkkaart een en ander ook handmatig instellen.

Om uit te sluiten dat het aan de DNS-functionaliteit van de router ligt, zou je handmatig alleen de DNS-servers van Telfort in kunnen stellen.
Wil je helemaal uitsluiten dat het aan de router en/of Telfort ligt, kun je ook de DNS servers van bijvoorbeeld Google gebruiken (8.8.4.4 en 8.8.8.8)
 
Wat er aan de diagnosekant getoond wordt, lijkt dus een DNS-probleem. Als je websites etc. wel kunt bereiken op IP, maar niet op naam, wijst alles in die richting.

Je gebruikt als primaire DNS de router, als secundiare DNS Telfort en als tertiaire DNS ook Telfort.
Je kunt echter in je netwerkkaart een en ander ook handmatig instellen.

Om uit te sluiten dat het aan de DNS-functionaliteit van de router ligt, zou je handmatig alleen de DNS-servers van Telfort in kunnen stellen.
Wil je helemaal uitsluiten dat het aan de router en/of Telfort ligt, kun je ook de DNS servers van bijvoorbeeld Google gebruiken (8.8.4.4 en 8.8.8.8)

Je kan idd in de netwerkkaart het een en ander handmatig instellen. Maar dit staat allemaal goed ingesteld want deze heb ik al bekeken.
Handmatig de DNS servers van telfort instellen? Doe ik dat niet in de router configuratie. Daar heb ik de rechten dus niet voor en dat wordt dus erg lastig tenzij ik in de router hack (waar ik ook totaal niet om vraag) of ik begrijp dat stukje niet en kan het evt wel vanaf mijn eigen pc.
Ik was zelf vergeten dmv DNS ip te pingen. Als dit dan wel zou werken (en dat ga ik vanaaf proberen) dan heeft het dus te maken met dat ik websites wel op IP kan vinden maar niet op naam.
Als het pingen ook niet lukt dan is het een router of secundair DNS probleem?

Ervan uitgaande dat dit het geval is hebt U dan enig idee hoe ik voor een permanente oplossing kan zorgen? En of het de routers probleem is of telfort.
Hebt u ook enig idee waarom dit uberhoud zo is en waarom een router reset dat tijdelijk oplost?
Beantwoording op deze vraag geeft mij enigzins inzicht in het probleem en kan ik de baas van het complex evt mee aan het luisteren krijgen. Want dat zou concluderen dat we telfort aan de telefoon moeten slaan als ik het goed begrijp.
 
Zeg maar jij tegen u hoor...

Als je als eerste DNS server de router hebt staan, kom je (indirect) ook bij Telfort uit.
De wijzigingen die ik voorstel, hebben allemaal betrekking op je computer, niet op de router. De router krijgt vanuit het netwerk van Telfort een DHCP-adres met daarbij behorende DNS servers.
Als je op je computer de DNS-instellingen wijzigt, omzeil je dus voor wat betreft het DNS gedeelte de router. Uit oogpunt van trouble-shooten kan dit een handige actie zijn.
Heb je dan op een gegeven moment inderdaad gevonden dat de verbindingen worden verbroken als de DNS servers op Telfort staan, dan heb je iets om met Telfort over te bellen.

Ping is alleen maar een verbindingstest, niets meer en niets minder.
Wil je naamresolutie testen, gebruik dan bijvoorbeeld nslookup.
 
Ik heb juiste dns ip van telfort opgezocht en ga deze handmatig toepassen in mijn netwerk config.

En ik ga nu terug naar huis waar ik dit ga toepassen op hoop van zege.

Zo niet dan hoor je later van mij.
 
Het gaat er juist om dat je niet de DNS server(s) van Telfort instelt (heeft ook geen zin, want die staan er al in), maar juist die van (bijvoorbeeld) Google.
 
ah ok

Dan heb ik wel vreemd nieuws.
Maar ten eerste wil ik je van harte bedanken.

Ik heb handmatig de dns server ip toegepast, maar wel die van telfort. Het gaat om ip adress 195.241.77.53
Ik heb deze eerst op mijn eigen pc ingesteld. En Internet doet het nu vlekkeloos. Ik heb ook voor een aantal andere bewoners op dezelfde router het dns adress aangepast.

Bij iedereen doet internet het nu.
Mocht het weer voorkomen dan gebruik ik het dns adress van google.

Bedankt B^
 
Dit adres is een adres in het TISCALI-domein. Maar op zich maakt het niks uit, natuurlijk: als het maar werkt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan