• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows server 2003 vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Himitsunoyume

Gevestigd lid
Lid geworden
15 okt 2011
Berichten
387
Waarderingsscore
0
Goedemorgen,

Ik heb voor school een opdracht gekregen voor Windows 2k3,
Nu zit er in het begin van de opdracht een deel wat ik niet snap,
De leraar kan ik niet vragen want die is nooit aanwezig -.-

Het stukje van de opdracht waar ik niet uit kom:

De server heeft 2 netwerkkaarten,
een die verbonden is aan het -metdia, games & IT- netwerk en een die verbonden is met de werkstations.
De server heeft op de tweede netwerkkaart een hard ipnummer in de 172.32.1.0 reeks en verzorgd daar o.a. Active directory,DHCP,DNS en router functies.

Ik heb Windows 2k3,xp en 7 geinstalleerd en werk in virtualbox.


Alvast bedankt.
 
Dan definieer je toch gewoon twee netwerkkaarten? En van die kaarten maakt (via de host) verbinding naar buiten en de andere heeft een intern netwerk tbv AD.
 
Netwerk is niet mijn sterkste punt, dus ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Ik heb in virtual box bij windows 2k3 de volgende netwerkadapters:
Adapter 1: Nat
Adapter 2: Intern netwerk

het gaat dan vooral om dit stukje waar ik niet uit kom:
De server heeft op de tweede netwerkkaart een hard ipnummer in de 172.32.1.0 reeks en verzorgd daar o.a. Active directory,DHCP,DNS en router functies.

Als ik de properties van de tweede netwerkkaart open, dan moet ik zelf het ip,dns etc invullen,
alleen ik weet niet hoe ik achter deze kom.
 
IP-reeksen worden onder andere bepaald door het subnetmask.
Een hard ip-nummer (oftewel een handmatig ingesteld IP-adres) in de reeks 172.32.1.0 is onvoldoende informatie. Maar laat ik het niet moeilijker maken dan het is.

Er wordt opgegeven 172.32.1.0. Als je dan uitgaat van een subnetmask van 255.255.255.0 (oftewel /24), dan loopt de IP-reeks van 172.32.1.1 t/m 172.32.1.254. 172.32.1.0 is het zogeheten subnet ID en 172.32.1.255 is het broadcast address. Beide worden niet als toe te kennen IP-adres gebruikt in deze reeks.

Het is gebruikelijk, maar geen wet van Meden en Perzen, om het eerste IP-adres te reserveren voor de router. Daarnaast moet er een IP-adres worden gereserveerd voor de server zelf (en eventuele andere apparaten die een vast IP-adres nodig hebben) en dient er een reeks gereserveerd te worden voor DHCP-adressen.

Het staat je dus vrij om een ip-adres te kiezen als IP-adres voor je server.
Het subnet heb ik je al gegeven.
Er wordt aangegeven dat de server ook de rol van DNS gaat vervullen (wel zo handig als je een AD hebt). Dat IP-adres is dus gelijk aan het IP-adres van de server.
Het gateway address is het IP-adres van de internetverbinding binnen je virtuele box. Dat loopt via Adapter 1 (NAT). Hier vul je dus het IP-adres in van die adapter.

Als dit allemaal goed geregeld is, kun je de rollen Active Directory, DHCP en DNS installeren.
 
Ik heb precies gedaan wat je zei, alleen de connectie werkt nog steeds niet
Hier de properties:
naamloosua.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeet die laatste post maar.
Het is gelukt, Thanks!
 
Ik kan nu met windows 7 en windows xp inloggen op het domein, alleen nu heb ik op beide pc's en op de server geen internet toegang.
De 2 clients hebben beide alleen een interne netwerkkaart en de server heeft een interne en een nat.
Moet ik misschien de NAT adapter ook een static ip geven?
 
Die netwerkkaart staat op NAT? Zet hem eens op bridged netwerk en koppel hem aan de fysieke netwerkkaart van de hostcomputer.
Denk eraan dat je inde IP-settings van de andere kaart het ip-adres van de gateway aanpast.
 
Thanks, hij werkt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, next problem...
Ik moet op de server een aparte partitie maken waar beide clients bij kunnen komen,
Alleen wanneer ik in w2k3 naar disk management ga en met rechtermuisknop op m'n hdd klik, dan zie ik nergens iets staan als shrink volume oid.
Ook geeft hij aan dat mijn schijf een simple volume is ipv een primary partition.
 
Ok ik heb nu een tweede VHD tegevoegd.
Op deze hdd komen mappen voor de groepen Directie,Administratie etc,
Voor elke groep moet ik 2 gebruikers aanmaken, moet ik deze gebruikers aanmaken op de clients of op de server?
En hoe kom ik nu via de client bij de tweede vhd die ik net heb aangemaakt?
 
Ik zou eerst op de W2K3 Active Directory instellen. Daarin kun je vervolgens groepen en gebruikers aanmaken. Daarna kun je een mappenstructuur aanmaken op de datapartitie, waarbij je de rechten toekent aan groepen, niet aan gebruikers, het zogeheten Role Based Access.

Stel:
- Je maakt in Active Directory een groep "Directie"
- Je maakt op de dataschijf een mappenstructuur aan zoals je de mappen wilt aanbieden aan de gebruikers; je kunt ervoor kiezen om per gebruikersgroep een share aan te maken, of je kunt ervoor kiezen om n share te maken die je deelt met iedereen, en waarbij je de toegangsrechten tot de mappen regels met NTFS-rechten.
 
Ik heb Active Directory geinstalleerd en vervolgens daarin de groep directie en de gebruiker piet aangemaakt.
Ik heb piet toegevoegd aan de groep directie.
Toen heb ik op de datapartitie een map aangemaakt voor directie en deze bij de sharing opties alleen geshared met directie.
Wanneer ik nu op xp inlog als piet, dan zie ik bij "Deze computer" alleen een C schijf staan, en dat is de C schijf van de windows xp machine.
 
Een computer is een dom ding. Als jij hem niet vertelt wat-ie moet doen, doet-ie niks.

1. Is de computer lid van het domein?
2. Heb je geregeld dat, als Piet inlogt, er een netwerkverbinding gemaakt moet worden met de directie-share? Het sharen met de groep directie is niet voldoende.
 
De computer is lid van het domein, alleen punt 2 heb ik nog niet gedaan, heb er ook nog nooit van gehoord eerlijk gezegd,
Zou je misschien kunnen uitleggen hoe ik dit doe?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan