• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

re-install xp in w7 multiboot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcel696

Bekend gezicht
Lid geworden
29 mei 2010
Berichten
174
Waarderingsscore
0
Ik heb een probleem met MultiBoot.
Het gaat om een Dell Inspiron 5520 Laptop, Windows 7 Home Premium SP1 pre-installed.
Daar wil ik XP-Pro SP2 naast zetten.
Het eerste probleem deed zich voor nadat de XP-install de eerste lees-sessie gedaan had: BSOD.
Op het net gevonden, dat in de BIOS de "Sata Operation" setting veranderd moet worden van AHCI naar ATA.
Verandering aangebracht en de XP-install verliep vlekkeloos.
Via W7 herstel-cd de bootmanager hersteld en geprobeerd W7 op te starten: BSOD.
De BIOS SATA setting weer naar AHCI gezet en kon W7 booten.
Via EasyBCD het bootmenu netjes aangepast.
Blijkt, dat ik dus telkens de BIOS SATA setting aan moet passen: voor W7 AHCI en voor XP ATA.
Zal wel ergens een XP driver moeten updaten. Wie weet welke?

Maar goed, het echte probleem komt nu. Besloot om maar meteen SP3 er overheen te zetten.
De installatie hiervan verliep goed, maar na de reboot komt XP niet meer op. Helaas heb ik
voor de SP3-install geen imagebackup gemaakt, anders had ik die terug kunnen zetten.
Dus dacht ik, nou ja, gewoon een re-install van XP. Maar helaas, dat werkt niet.
De install begint goed, maar bij de eerste reboot komt ie met "missing or corrupted NTOSKRNL.EXE" of zoiets.
Heb van alles geprobeerd:
-de XP ntoskrnl in w7\windows\system32 gezet, zelfde resultaat
-met easybcd alle entries uit het bootmenu gehaald, zelfde resultaat
-na zo'n foutgelopen install de map \windows op E: laten staan en de herstel-optie van de install
genomen, zelfde resultaat

Heb me rot gezocht op het net, maar kan niets vinden. Wel over multiboot met XP n W7, maar niets
over een re-install. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?
En mogelijk ook een oplossing voor het AHCI/ATA "probleem"?

En verder: heeft iemand enig idee, waarom de SP3-install het systeem verrampeneert?
 
Dank voor je reactie, Lange Pier, maar zo los ik toch m'n "NTOSKRNL" probleem niet op. Daar loop ik toch ook weer tegen aan met een SP3-slipstreamed install-CD?
 
Nee, als de drivers in de cd zitten en je zet eerst de ahci aan in de bios en je start op van de XP cd en voert een repairinstall uit, of een verse install, werkt XP weer, zul je alleen met de windows 7 dvd de opstartpaden moeten repareren en in w7 met EasyBCD XP in de bootloader op moeten nemen.
 
Hoi Lange Pier,

Kreeg vanmiddag plotseling een brainwave (gebeurt heel af en toe) en heb het probleem opgelost.
-Zet onder W7 met EasyBCD de XP-entry (van de laatste foutgelopen installpoging) als default boot.
-Laad de XP-Install CD
-Pas BIOS aan -> AHCI naar ATA
-Boot
-Reageer NIET op de vraag om van CD te booten
-XP-Installatie hobbelt verder
-na afloop kan via EasyBCD eventueel W7 weer als default boot gezet worden.

Heb wel de AHCI-driver gedownload, moet nog wel uitzoeken, hoe ik die in XP fiets. Maar daar moet ik wel uitkomen, denk ik.
En mogelijk ga ik in een later stadium de SP3-slipstream proberen, voorlopig even verder zonder SP3.

Hartstikke bedankt voor je meedenken en voor je hulp.
En hopelijk heeft iemand anders ook nog iets aan deze oplossing.

Marcel
 
Hoi Lange Pier,

Heb inmiddels een slipstream uitgevoerd, maar niet met het gewenste resultaat:
Ik heb SP3 geslipstreamed met nlite, tevens alle Post-SP3 updates (van RyanVM) geintegreerd en de AHCi-driver toegevoegd. Tijdens de verwerking daarvan in nlite kreeg ik een scherm met een stuk of 12 keuzemogelijkheden.
In eerste instantie heb ik gekozen voor "Intel(R) 82801 GMB SATA AHCI Controller (Mobile ICH7M/DH)".
In de BIOS de SATA-Operation op AHCI gezet en van de geslipstreamde DVD geboot.
Eerste deel van de install is geen probleem. maar op het moment van de eerste reboot: BSOD.
Ditzelfde herhaald met BIOS op ATA, dan loopt de install door. Dit uiteraard afgebroken.
De DVD opnieuw aangemaakt, nu met in nlite alle 12 opties van de Storage Device Textmodus Driver.
Bios weer op AHCI, maar helaas: weer een BSOD bij de eerste reboot.
Dus of die driver is niet de juiste, of bij nlite lukt de integratie van de driver niet.
Heb de AHCI driver ook nog op een floppy gezet om tijdens de installatie via F6 toe te voegen, maar de Laptop heeft (uiteraard) geen floppydrive en herkent ook mij externe floppydrive niet. Dus die optie is uitgesloten.
Heb je enig idee, wat ik nog meer zou kunnen proberen?

Op zich werkt die BIOS-aanpassing, maar het is toch redelijk lastig, dus als daar een oplossing voor is, zou ik een zeer blij mens zijn.

Ter info: ik heb de hele XP installatie helemaal opnieuw gedaan (dus vr de slipstream) en deze keer lukte het wel om SP3 er op te krijgen.
Via Realtek PCIe LAN Driver 5.800 heb ik ook bedraad Internet (nog geen Wireless) en verder heb ik van de Dell site wat W7-32bits drivers geprobeerd.
Een paar lijken onder XP te werken.
Ik heb echter nog 5 onbekende apparaten, oftewel gele vraagtekens:

-Audioapparaat op de bus voor High Definition Audio -> 2 x
-Netwerkcontroller
-USB Device
-Videocontroller (VGA-compatibel)
Heb hiervoor op het net gezocht, heb via update driver ook op het net laten zoeken, helaas niets gevonden.
Mocht je hiervoor ook nog ideetjes hebben, dan hou ik me aanbevolen.

Ik hoop, dat je me wat verder kan helpen, alvast bedankt.

groetjes, marcel
 
Hi Lange Pier,

Bedankt voor je reactie, ik ga zo snel mogelijk er naar kijken. Misschien nog vanavond, na Ajax. Of anders morgenavond.
Ik laat in ieder geval weten, hoe of wat.
Nogmaals bedankt en een fijne dag,
Marcel
 
Hi Lange Pier,

Heb idd op producten laten scannen, maar daar komt niet veel uit. Een Intel HD Graphics driver die de vraagteken bij de videocontroller en bij 1 audio apparaat oplost. Maar verder is er voor XP niet echt veel te vinden.
En wat eigenlijk het meest belangrijk is, de AHCI-driver voor XP. heb ik ook nog niet.
Ik vraag me af of ik deze driver-problemen ook heb als ik XP in een VM-omgeving installeer.
Als dat niet deze problemen oplevert, moet ik misschien die kant op (moet dan wel uitzoeken, hoe dat moet, maar daar kom ik wel uit.

Ik denk, dat er na alle hulp, die je me gegeven hebt, bij jou ook niet zoveel meer komt opborrelen. Maar mocht je nog wat bedenken, dan hou ik me aanbevolen.
In ieder geval voor nu hartstikke bedankt voor al die hulp, geweldig.

Groetjes, Marcel
 
Heb idd al wat W7-32bits drivers geprobeerd, maar zal nog een keer grondig de link die je gestuurd hebt bekijken en eventueel proberen.
Nogmaals bedankt voor alle hulp en alvast een fijn weekend.

Marcel
 
Hoi Lange Pier,

Heb alle 32bits en 32/64-bits drivers van je laatste ftp-link geprobeerd, maar helaas.
Bij een aantal krijg ik een foutmelding "niet voor deze configuratie", bij een aantal "alleen voor Vista" en sommige drivers gaan er zonder foutmelding uit, maar zijn dan niet installed.
Pech gehad, maar goed.
Nogmaals hartstikke bedankt voor al je hulp. Als ik op wat voor manier dan ook ooit verder kom, laat ik het je weten.

Groetjes, Marcel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Lange Pier,

Heb een werkende AHCI-driver gevonden: iata_cd_11.2.0.1006. Heb deze gentegreerd in een slipstream SP3-install en dat werkt. Hoef dus niet meer in de BIOS te frutten om f W7 f XP te booten.
Ook de meeste gele vraagtekens heb ik kunnen oplossen, door overal en nergens drivers vandaan te halen.
Na de install van XP zag het er zo uit:
2012112401devices.jpg

Op dit moment ziet het er zo uit:
2012112404devices.jpg

Die audio device heb ik geprobeerd op te lossen door naar W7 te kijken en aan de hand daarvan de Conexant HD Smart Audio XP-driver 8.51.2.64 te proberen, maar die werkt niet: kan apparaat voor dit stuurprogramma niet vinden. Is waarschijnlijk een 64-bits ipv 32-bits driver.
Maar goed, dat is niet echt belangrijk.
Wat ik wel graag wil oplossen is dat USB-device. Heb al van alles geprobeerd, maar heb het nog niet voor elkaar gekregen. Heb ook geen idee naar wat voor driver ik moet zoeken. Heb je enig idee in welke richting ik moet zoeken?
Ik hoop, dat je me wat verder kan helpen.
Een fijn weekend, Marcel
 
Rechtermuisklik erop, eigenschappen, details en dat lange HID/VID nummer exact noteren en daarop Googlen, denkelijk iets van een muis of toetsenbord, miss van Logitch.

Die audio is vermoedelijk de hdmi audio van de grafische kaart.
 
Bedankt, ga daar naar zoeken

---------- Bericht toegevoegd op 18:34 ---------- Vorige bericht was op 12:54 ----------

Hoi Lange Pier,

USB-Device is waarschijnlijk iets van BlueTooth, heb bij Intel daarvan iets gevonden voor XP, maar install lukt niet, dus dat vergeet ik maar.
En dat geluid vergeet ik ook maar, al diverse drivers geprobeerd, maar geen goeie gevonden.
Ik heb in XP nog wel een ander raar fenomeen: in m'n tweede screendump van devices zijn oa de volgende device te zien:
-Human Interface Device met USB-HID
-Muizen en andere aanwijsapparaten met HID-compliant muis
-USB controllers met USB-apparaat voor massaopslag
M'n (bedrade) muis werkt dan, ik kan USB-sticks lezen en schrijven en de externe HDD wordt herkend.
Als ik op een gegeven moment W7 boot en daarna weer XP opstart, werken de zojuist genoemde apparaten niet meer en zijn die devices ook verdwenen uit Apparatenbeheer.
Dan werk ik maar met de Touchpad, totdat op een gegeven moment de muis het weer doet, meestal pas dagen later. De device zijn dan ook weer terug in apparatenbeheer. Ik heb geen idee, waardoor zich dat herstelt, waarschijnlijk trigger ik dat herstel met een bepaalde actie, of zo.
Heb je enig idee, wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe ik het eventueel oplos?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan