• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Group policy vraag server2008r2

Status
Niet open voor verdere reacties.

theduke1989

Gewaardeerd
Lid geworden
23 okt 2012
Berichten
1.392
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik ben nu al een tijdje bezig met het leren van Windows server 2008R2
En ik vroeg me af, hoe je een group policy aan kan maken.

Wanneer je een nieuwe user (account) maakt, hij meteen een share op een bepaalde hardeschijf aanmaakt voor die gene. ?
 
Je haalt meerdere dingen door elkaar.
Met een Group Policy kun je data redirecten.
Als je voor elke gebruiker een share wilt aanmaken, wat doe je dan als je 10.000 gebruikers moet aanmaken? 10.000 shares? Of ga je uit van een hoofdshare en laat je daarin automatisch mappen voor de gebruiker maken vanuit ADUC?
 
Ik maak een hdd aan met de naam DATA.
Met daarin homefolder en dan daarin de folder(share) komt te staan..
 
Ik zou dus een share "home" (bijvoorbeeld) maken. Voor ieder account geldt dat de homefolder wijst naar \\server\home\%gebruikersnaam%.
Als je voor iedere gebruiker een aparte share gaat aanmaken, verlies je al heel gauw het overzicht, naast dat je een idoot aantal shares moet gaan aanmaken.
 
De bedoeling is dus ook, wanneer ik een user aanmaak, hij meteen in de map homefolder via grouppolicys een folder aanmaakt. Dus dat ik dat allemaal niey hoef te doen.
 
Dat wordt dus nog steeds niet via een GPO geregeld (zie mijn eerste antwoord), maar via ADUC.
 
Ik heb dan verkeerd gelezen.
Wat is een manier om dus wanneer je users aan je AD koppelt, het bijvoorbeeld sharefolders aanmaakt automatisch het zichtbaar maakt van netwerkmappen etc /?
 
Als je de gebruikers aanmaakt met behulp van ADUC, wordt de homefolder automatisch gemaakt (indien de bovenliggende map bestaat).
 
ADUC? die ken ik even niet.
Want handmatig een homefolder aanmaken kan ik wel

1. Maak een map aan
2. Maak een folder in de map aan.
3. Sharing (advanced sharing)
4. premissions toepassen, welke en niet erin mogen (naam van de map afsluiten met een $ teken voor veiligheid)

daarna kan je gewoon inloggen, en zou je via zoeken op je werkstation een homefolder moeten zien.
Maar wanneer je een pas aangemaakte user aanmaakt, en hij op zijn werkstation inlogt, en dan automatisch een homefolder krijgt, die weet ik niet, en zou die graag wel willen weten....
 
ADUC = Active Directory Users and Computers

Als je een basisdirectory hebt voor homefolders, kun je op het moment dat je het gebruikersaccount aanwijzen dat (bijvoorbeeld) de homefolder moet worden \\server\homefolders\%username% en dan wordt de map automatisch met de juiste rechten aangemaakt.
 
maar dat is per gebruiker?
het wordt niet voor alle members gedaan?
Ik moet wel in de ADUC naar de member toe en dan dat toepassen
 
Je kunt meerdere selecteren en dan de homefolder toevoegen, maar het aanmaken gaat per gebruiker.
 
Dus het is niet zo dat er een mogelijkheid is om wanneer je een user aanmaakt, hij automatisch een homefolder of userfolder aanmaakt? Want dan moet je echt via user-properties aanamken ??
 
User maak ik zelf aan gewoon via AD (new - User - instellen etc)]
Maar als het met scripting wel mogelijk is om het automatisch te laten verlopen wanneer je aanmaakt hij een homefolder krijg, wil ik het wel weten. En als je de mapdriving update zou dat ook werken ???
 
Als je dan toch de user aanmaakt via AD, dan kun je toch ook gelijk de homefolder instellen?
 
ja dat is geen probleem, maar we leven in 2013 en zijn/worden ict'ers zijn best wel lui :p , daarom dacht ik er moet toch wel een manier zijn dat die automatisch een folder aanmaakt. Want nu moet ik elke keer wanneer ik een user heb aangemaakt, rechten op de folder gegeven, en dan via werkstation alsnog zichtbaar de netwerkschijf zelf aanmaken, dat moet makkelijker toch?
 
Nee, dat hoef je niet. Als je mijn eerdere berichten leest, zie je dat je dit via ADUC kunt doen...
 
theduke1989,

Mag ik je 1 tip geven? Als je een server goed wil leren inrichten kijk dan eens naar de boeken van Jan Smets die gebruiken wij op school ook en daar staat echt heel veel in. Ze zijn Nederlands) hier vind je ze.
 
Beleid aanmaken in GPO editor: (GPMC.msc)


Onder domeinen (r. muisknop) groepsbeleidsobject in dit domein maken en hier een koppeling maken > geef naam > (r. muisknop) bewerken
Gebruikersconfig - Voorkeuren - Windows Instellingen – Stationstoewijzing > nieuw > toegewezen station

Bedoel je dit?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan