A
Abraham54
Gast
Elektrische autobezitters geschokt: Nieuwe studie bevestigt dat EV's
aanzienlijk slechter zijn voor het klimaat dan dieselauto's.
The Brussels Times meldt dat een nieuwe Duitse studie aan het licht brengt, dat elektrische voertuigen de komende jaren de CO2-uitstoot
in Europa nauwelijks zullen verminderen, aangezien de introductie van elektrische voertuigen niet zal leiden tot een vermindering van de
CO2-uitstoot van het autoverkeer.
Volgens de studie van Christoph Buchal van de Universiteit van Keulen, dat 17 april j.l. door het Ifo Instituut in München werd gepubliceerd,
hebben elektrische voertuigen "een aanzienlijk hogere CO2-uitstoot dan dieselauto's". Dat is te wijten aan de aanzienlijke hoeveelheid
energie die wordt gebruikt in de ontginning en verwerking van lithium, kobalt en mangaan, die essentiële grondstoffen zijn voor de
productie van elektrische autobatterijen.
Een accupack voor een Tesla Model 3 vervuilt het klimaat met 11 tot 15 ton CO2. Elk accupack heeft een levensduur van ongeveer tien jaar
en een totale kilometerstand van 94.000, dat zal 73 tot 98 gram CO2 per kilometer (116 tot 156 gram CO2 per mijl) betekenen, aldus Buchal.
Tel daarbij op de CO2-uitstoot van de elektriciteit van de centrales die dergelijke voertuigen aandrijven, en de werkelijke Tesla-uitstoot
kan tussen de 156 en 180 gram CO2 per kilometer (249 en 289 gram CO2 per mijl) bedragen.
Duitse onderzoekers bekritiseren het feit dat de EU-wetgeving elektrische auto's classificeert als nul-emissie auto's; ze noemen het een
misleiding, omdat elektrische auto's, net als de Model 3, met inbegrip van alle factoren, meer uitstoot produceren dan dieselvoertuigen van Mercedes.
Ze schrijven verder, dat de EU-doelstelling van 59 gram CO2 per kilometer in 2030 "technisch onrealistisch" is.
De realiteit is dat, naast de CO2 -uitstoot die wordt gegenereerd bij het winnen van de grondstoffen voor de productie van elektrische
voertuigen, alle EU-landen aanzienlijke CO2 -emissies genereren door het opladen van de accu's van de voertuigen met behulp van
vuile energiecentrales.
Voor echte emissiereducties concludeerden onderzoekers de studie door te zeggen dat methaan aangedreven benzinemotoren of
waterstofmotoren de CO2-uitstoot met een derde kunnen verminderen en mogelijk de noodzaak van dieselmotoren kunnen elimineren.
aanzienlijk slechter zijn voor het klimaat dan dieselauto's.
The Brussels Times meldt dat een nieuwe Duitse studie aan het licht brengt, dat elektrische voertuigen de komende jaren de CO2-uitstoot
in Europa nauwelijks zullen verminderen, aangezien de introductie van elektrische voertuigen niet zal leiden tot een vermindering van de
CO2-uitstoot van het autoverkeer.
Volgens de studie van Christoph Buchal van de Universiteit van Keulen, dat 17 april j.l. door het Ifo Instituut in München werd gepubliceerd,
hebben elektrische voertuigen "een aanzienlijk hogere CO2-uitstoot dan dieselauto's". Dat is te wijten aan de aanzienlijke hoeveelheid
energie die wordt gebruikt in de ontginning en verwerking van lithium, kobalt en mangaan, die essentiële grondstoffen zijn voor de
productie van elektrische autobatterijen.
Een accupack voor een Tesla Model 3 vervuilt het klimaat met 11 tot 15 ton CO2. Elk accupack heeft een levensduur van ongeveer tien jaar
en een totale kilometerstand van 94.000, dat zal 73 tot 98 gram CO2 per kilometer (116 tot 156 gram CO2 per mijl) betekenen, aldus Buchal.
Tel daarbij op de CO2-uitstoot van de elektriciteit van de centrales die dergelijke voertuigen aandrijven, en de werkelijke Tesla-uitstoot
kan tussen de 156 en 180 gram CO2 per kilometer (249 en 289 gram CO2 per mijl) bedragen.
Duitse onderzoekers bekritiseren het feit dat de EU-wetgeving elektrische auto's classificeert als nul-emissie auto's; ze noemen het een
misleiding, omdat elektrische auto's, net als de Model 3, met inbegrip van alle factoren, meer uitstoot produceren dan dieselvoertuigen van Mercedes.
Ze schrijven verder, dat de EU-doelstelling van 59 gram CO2 per kilometer in 2030 "technisch onrealistisch" is.
De realiteit is dat, naast de CO2 -uitstoot die wordt gegenereerd bij het winnen van de grondstoffen voor de productie van elektrische
voertuigen, alle EU-landen aanzienlijke CO2 -emissies genereren door het opladen van de accu's van de voertuigen met behulp van
vuile energiecentrales.
Voor echte emissiereducties concludeerden onderzoekers de studie door te zeggen dat methaan aangedreven benzinemotoren of
waterstofmotoren de CO2-uitstoot met een derde kunnen verminderen en mogelijk de noodzaak van dieselmotoren kunnen elimineren.
"Methaantechnologie is ideaal voor de overgang van aardgasvoertuigen met conventionele motoren naar motoren die ooit
op methaan uit CO2-vrije energiebronnen zullen rijden. Daarom dient de Duitse federale regering alle technologieën gelijk behandelen
en ook waterstof- en methaanoplossingen bevorderen.".