• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

10 Gbit netwerk voor thuis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dank voor je reactie. Hoor graag wat ik nu moet doen.
Netwerk is voor mij redelijk nieuw. Dus ga ik maar eens uitzoeken wat routing nu precies is. De diepte in...
 
Moet ik nog een bijzonder UTP kabel hebben voor tussen de Nas en mijn PC.
Van iemand kreeg ik de opmerking dat dat een crosskabel zou moeten zijn.
Weet iemand hier meer van. Ik heb genoeg CAT 7 kabels, maar of die cross zijn, werkelijk geen idee.
 
Van iemand kreeg ik de opmerking dat dat een crosskabel zou moeten zijn.
Oh wacht, ik had niet secuur genoeg gelezen.
Ga je de NAS rechtstreeks koppelen met de netwerkkaart van je PC, dus geen switch er tussen?
Dan wordt het een iets ander verhaal ja.
In dat geval zou ik wel een crosskabel nemen en een ander netwerk gebruiken.

Dus stel je normale netwerk zit in de 192.168.x.x. range, doe dan voor je NAS iets anders.

Even uit het blote hoofd, i.v.m. de gateway durf ik niet zeker te zeggen dat dit gaat werken, maar volgens mij wel. De netwerkkaart dan handmatig instellen, ipv6 uitschakelen en dit met ipv4 doen.
NAS
IP: 10.0.0.2
Subnet: 255.0.0.0
Gateway: 10.0.0.1
DNS/naamserver: 127.0.0.1

PC:
IP: 10.0.0.1
Subnet: 255.0.0.0
Gateway: 10.0.0.2
DNS/naamserver: 127.0.0.1

Alleen met de Gateway ben ik niet mer zeker, moet je even uitproberen.
Zal ook nog wel iets over op internet te vinden zijn, maar heb momenteel even weinig tijd.

P.s. Standaard zijn utp kabels niet cross, dat zie je aan de kleurtjes.
Check even hier beetje lager zie je ook het verschil met de kleurtjes in afbeeldingen.
 
Oh wacht, ik had niet secuur genoeg gelezen.
Ga je de NAS rechtstreeks koppelen met de netwerkkaart van je PC, dus geen switch er tussen?
Dan wordt het een iets ander verhaal ja.
In dat geval zou ik wel een crosskabel nemen en een ander netwerk gebruiken.

Dus stel je normale netwerk zit in de 192.168.x.x. range, doe dan voor je NAS iets anders.

Even uit het blote hoofd, i.v.m. de gateway durf ik niet zeker te zeggen dat dit gaat werken, maar volgens mij wel. De netwerkkaart dan handmatig instellen, ipv6 uitschakelen en dit met ipv4 doen.
NAS
IP: 10.0.0.2
Subnet: 255.0.0.0
Gateway: 10.0.0.1
DNS/naamserver: 127.0.0.1

PC:
IP: 10.0.0.1
Subnet: 255.0.0.0
Gateway: 10.0.0.2
DNS/naamserver: 127.0.0.1

Alleen met de Gateway ben ik niet mer zeker, moet je even uitproberen.
Zal ook nog wel iets over op internet te vinden zijn, maar heb momenteel even weinig tijd.

P.s. Standaard zijn utp kabels niet cross, dat zie je aan de kleurtjes.
Check even hier beetje lager zie je ook het verschil met de kleurtjes in afbeeldingen.
Gateway is fout, gewoon leeg laten. DNS/nameserver ook gewoon leeg laten. Gateway dns en nameserver is voor doorsturen naar internet, en dat gebruik je niet. Daar heb je de gewone internet verbinding voor. Als je dat leeg laat zal de computer automatisch de andere netwerkkaart gebruiken voor al het andere verkeer. Alleen het verkeer dat naar het specifieke netwerkadres van 10 gbit netwerkkaart gaat zal over die verbinding gaan.

Moet ik nog een bijzonder UTP kabel hebben voor tussen de Nas en mijn PC.
Van iemand kreeg ik de opmerking dat dat een crosskabel zou moeten zijn.
Weet iemand hier meer van. Ik heb genoeg CAT 7 kabels, maar of die cross zijn, werkelijk geen idee.
Cross cable had je vroeger nodig, maar tegenwoordig niet meer. Tegenwoordig zijn alle netwerkpoortjes MDI/MDX Autosensing, wat zoveel betekend dat de kaarten het onderling uitzoeken, wat voor kabel het is en hoe de data uitgewisseld moet worden. Als de kabel maar correct is maakt het niet uit.
 
Beste Enigma,

Nu zijn die X550 kaartjes uitgekomen in 2016. Kan dat nog een probleempje zijn aangaande MDI/MDX autosensing?
 
Ja, zeker weten, die kaartjes hebben die functie.
 
Op mijn vraag of het problemen kan opleveren antwoord je bevestigend. Wel geef je dan weer aan dat de kaartjes de noodzakelijke MDI/MDX autosensing hebben.
Kan ik nu wel of geen problemen verwachten?
 
Gateway is fout, gewoon leeg laten. DNS/nameserver ook gewoon leeg laten.
Fout en fout.
ALS je gateway al kunt leeg laten, maakt Windows er zelf 127.0.0.1 van.
Ik had mijn voorbeeld trouwens op internet gevonden en het lijkt me logisch, want als je de gateway goed instelt, dan gaat alle 10.x verkeer via die adapter en de rest via de 1G adapter, je maakt op die manier automatisch een correcte routing tabel aan voor het 10 netwerk. Dat gebeurt niet met leeg laten of liever gezegd 127.0.0.1 gebruiken. Alhoewel het dan misschien ook goed gaat, daar was ik niet zeker van.

DNS/nameserver kun je niet eens leeg laten daar moet je iets invullen en in dat geval is 127.0.0.1 dus correct juist omdat je geen internet gebruikt. En anders maakt Windows dat er zelf van, dus kun je beter gewoon invullen.
Als je deze op automatisch zet, gaat ie zoeken, kost je weer paar milliseconden onnodig tijd. Gewoon 127.0.0.1 invullen is juist.
Ook in dat geval zal het internet verkeer via de andere kaart verlopen.

Het 10 GBit verkeer gaat dan ook over de 10GB kaart omdat dit in een totaal andere netwerkrange zit en op die range wordt aangesproken.

Kan ik nu wel of geen problemen verwachten?
Als je een crossover UTP gebruikt niet.
Als je een normale UTP kabel gebruikt dan kan dat problemen veroorzaken als je NAS niet deze funktie heeft. Als je NAS ook autosensing heeft, dan hoef je ook geen crossover te gebruiken.
 
Ik heb een Synology 1517+ waar kan ik vinden of hij autosensing heeft. Kan nog niets vinden.
 
Misschien dat het in de handleiding staat bij de specificaties van de netwerkkaart of specificaties van het apparaat. Daar zou ik het eerst eens kijken.
Anders weet ik het zo vlug ook niet, misschien dat iemand anders het weet of anders even navragen bij Synology zelf of op hun forum?
 
Eindelijk de 10 Gbit kaarten ontvangen en in mijn NAS en PC geïnstalleerd. Deze rechtstreeks met een "normale" CAT7 kabel van 1m¹ verbonden. Aan NAS zijde is deze nu ingesteld met Jumbo frame van 9000 aan de PC zijde moet ik dit nog inrichten maar ga ik morgenochtend op mijn gemak doen.
Tot nu toe gaat er al een wereld voor je open en dan het nog niet eens geoptimaliseerd.
Verder geen andere instellingen aangepast dus mijn thuisnetwerk draait als vanouds maar natuurlijk maximaal 1 Gbit. Verder geen conflicten.
 
Nou top, kijk eens aan. Dat scheelt al weer.
Het zal geheid een bak schelen met file transfers dus dat is zeker leuk.
Lijkt mij een beetje het geval wat je krijgt net als ik vroeger had, toen ik van een 2400 baud modem naar 14k4 over ging misschien.:)

P.s. als je niets aangepast hebt verder van netwerk, zit je waarschijnlijk in het dan door Windows gebruikte 169.254.x.x netwerk. Als de nas daar ook in zit dan is het ook hetzelfde netwerk.
Is wel interessant om te weten trouwens hoe dat nu zit. Dus misschien dat je dat morgen nog even kunt laten weten.
 
Zo te lezen komen we uit hetzelfde tijdperk...;-))
Natuurlijk laat ik iets weten. Doel is toch dat anderen en ook iets aan hebben en wellicht komen er nog handige tips.
Het leuke is natuurlijk dat ik nu fysiek kan kijken wat er gebeurt bij het aanpassen van instellingen.
Met Youtube filmpjes kijken of een ander artikel lezen, zonder dat je zelf iets kan, is dan heel wat anders. Wordt vervolgd...
 
Zo te lezen komen we uit hetzelfde tijdperk...;-))
Zou zomaar eens kunnen. :) Ook een BBS gehad toevallig? Was wel een leuke tijd in elk geval.
Alleen peperduur... 1 mb geheugen voor 110 gulden en 170 MB connor harddisk voor 700 gulden. Hahaha.

Ja live en fysiek zien wat er gebeurt is zeker beter dan youtube. Alhoewel dat ook vaak fijn is om te beginnen, dat hadden we in onze tijd niet. Alles zelf leren. ;)
Komt goed!
 
Op dit moment ben in mijn nieuwe nas aan het inrichten. Dan is een 10 Gbit verbinding p2p wel heel erg prettig. Voorheen zat je tegen de limiet van de 1 Gbit verbinding aan en haalde je met grote bestanden 115 MB/s. Nu is het de limiet van de HDD. Bij grote bestanden is het ronde de 170 MB/s.
Later ga ik zaken proberen te optimaliseren en ook testen te doen met mijn SSD's. En natuurlijk hoe laten zich de bestanden lezen van de nas naar de pc.
 
Een 11 Gb bestand van Nas naar SSD 960PRO gaat tussen de 400 en 500 MB/s.
Het omgekeerde van SSD naar NAS gaat tussen 700 en 800 MB/s.
Erg rap dat is zeker maar is dit nu het meest optimale. Ik kan zo 1,2,3 ook niet de verschillen verklaren. Mogelijk de SSD cache in de NAS? Maar die is net geïnstalleerd en moet zich nog "opbouwen". Wie heeft er ervaringen mee en tips zijn zeer welkom.
 
Wow. Dat is wel een leuk resultaat. Dat haal ik niet op mijn gigabit netwerk. :D

Dat het van SSD naar NAS sneller gaat begrijp ik wel. Die kan sneller lezen dan schrijven.

Lezen (sequentieel)

Lezen (sequentieel)​

Hoeveel MB per seconde kan er vanaf het opslagmedium worden gelezen
3.500MB/s
Schrijven (sequentieel)

Schrijven (sequentieel)​

Hoeveel MB per seconde kan er naar het opslagmedium worden weggeschreven
2.100MB/s

Dit haalde ik van Tweakers voor jouw SSD.
Dus misschien zou het nog iets sneller kunnen, maar dat zal er ook aan liggen welke schijven in die NAS liggen, daar zal wel een bottleneck ontstaan v.w.b. lezen en schrijven misschien.
 
het dan door Windows gebruikte 169.254.x.x

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd. Maar zelf probeer ik het 169 netwerk van Windows zo veel mogelijk te skippen. Ik ga dan meestal voor een zelf gekozen IP Adres uit een willekeurige range. Windows wil namelijk nog wel eens weigeren met zijn eigen gekozen IP Adressen.
 
Ik krijg inderdaad een 169.254.x.x IP adres voorgeschoteld.
Stel dat ik dit statisch zou doen welk adres is dan het beste om te gebruiken?
Als ik het goed heb moet ik dit inrichten op de NAS en op de PC.
Geef ik die dan beide hetzelfde IP adres of moet het laatste nummer verschillend zijn?
 
Je moet ze in dezelfde range stoppen anders zal het niet werken. Het laatste nummer moet dan inderdaad verschillend zijn.

Voorbeeld:

NAS:
IP Adres: 10.0.0.1
Subnetmasker 255.0.0.0

PC:
IP Adres: 10.0.0.2
Subnetmasker: 255.0.0.0
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan