• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

10 Gbit netwerk voor thuis

Status
Niet open voor verdere reacties.
A duidelijk. En hoe zit dat met het subnetmasker? Ik zie ook heel vaak 255.255.255.0 maakt dat überhaupt nog iets uit? Wellicht kan je mij aangeven wat dat precies is/doet?

En mag het laatste getal van het IP adres ook bijvoorbeeld 110 om 111 zijn? Is dat een getal tot 256?
 
Jazeker maakt het uit wat voor subnet je aan een bepaald ip adres hangt. je kan niet zomaar iets invullen. Daarover heb ik de volgende artikelen voor je opgezocht:


Deze kwam ik later nog tegen misschien vind je het zo leuk dat je deze ook interessant vind:

Als je die gelezen hebt zal je het waarschijnlijk snappen, niet dan ga ik het zelf aan je proberen uit te leggen.

En mag het laatste getal van het IP adres ook bijvoorbeeld 110 om 111 zijn? Is dat een getal tot 256?

Ja hoor. Het bereik van deze range: 10.0.0.1 - 10.255.255.254 Daar zitten ze dus netjes tussen.
 
Laatst bewerkt:
Geef ik die dan beide hetzelfde IP adres of moet het laatste nummer verschillend zijn?
Wat ik niet heel goed begrijp ik waarom je vragen stelt waarop het antwoord al in ruime mate gegeven is?
Een paar berichten voor jouw vraag dus.
Daarin heb ik voorbeelden gegeven van ip adresseringen die Rubensky nu ook schrijft en subnetmasker staat er ook bij.
In de link die ik daarbij gaf naar de cursus netwerken, is heel goed te zien bij welke netwerken welke subnetmaskers gebruikt worden.

n mag het laatste getal van het IP adres ook bijvoorbeeld 110 om 111 zijn? Is dat een getal tot 256?
Het laatste getal maakt niet uit, zolang het maar niet 0 en niet 255 is. Hoger dan 255 kan sowieso niet maar max. 254 dus gebruiken.
 
Sorry BT! Heb het echt niet gezien. Excuus daarvoor.
 
Als netwerk leek ben ik al blij dat het werkt. Ik heb de artikelen gelezen maar het duizelt bij mij nogal. Ik heb hier nooit iets mee te maken gehad dus heb ook geen enkel referentiekader.
Dat maakt het lastig. Toen Rubensky schreef over het skippen van netwerk 169 neem ik dat meteen van hem aan.
Alleen als ik het bij mij bekijk werkt het gewoon. Dus vraag ik me dan weer af waarom naar 10.0.0.1 en 10.0.0.2. Wat zijn de verschillen werkt het een beter dan het andere.
 
Wat zijn de verschillen werkt het een beter dan het andere.
Nee hoor dat maakt niet uit (behalve v.w.b. 169). Met het 10 netwerk heb je de beschikking over veel meer ip's dan met het 192.168 netwerk bijvoorbeeld. Maar daarom werd dit advies niet gegeven.
Zoals je zelf al ontdekte hebben de meeste netwerken die je kent een subnetmasker van 255.255.255.0 en dat komt omdat de meeste routers gebruik maken van het 192.168.x.x netwerk. Veelal in de 192.168.0.x range of de 192.168.1.x range en 192.168.10.x.
Je kunt dus rustig ook voor de NAS en de pc 192.168.100.10 en 192.168.100.11 gebruiken (ik noem maar iets) met 255.255.255.0 als subnetmasker.

Het voorbeel van het 10.x.x.x netwerk gebruiken in de situatie zoals bij jou is dat het snel en gemakkelijk in te stellen is en je geen conflict of routing issue kunt krijgen omdat je 10GB netwerk vrijwel zeker op het 192.168.x.x netwerk zal draaien.

Ruben heeft al uitgelegd over tekortkomingen die op het 169.254 netwerk voor kunnen komen, dat netwerk is ook eigenlijk niet bedoeld voor gewoon gebruik.
 
Bedankt Black Tiger. Duidelijker dan dat je schreef gaat niet. Ik ga het toepassen.
 
Wat ik je nog wel wilde meegeven is een artikel over de werking en functie van APIPA. Zelf spreek ik liever over ZCN Zero Configuration networking omdat dit alle besturingssystemen omvat.

Daarnaast is de APIPA reeks de enige waar de gateway wordt ingesteld op 0.0.0.0 er worden dus, anders dan bij localhost (127.0.0.1 16bits) geen bits meegestuurd.

Meer daarover lees je hier: APIPA - Wikipedia
 
@Leeuwtje Prima, mocht er iets niet lukken horen we 't wel. Succes alvast.
 
Het is prima gelukt met zoals gezegd keurige uitleg. Lijkt alsof dit stabieler werkt. In de zin van minder variatie in snelheden gedurende de datatransfer.
 
Mooi. Wat had je nu als gateway ingevuld, gewoon 127.0.0.1 of het ip van het andere apparaat?
 
Ik heb bij Gateway en DNS server niets ingevuld. Is dit wel de bedoeling? Wat voegt het toe?
 
Dan wordt het als het goed is automatisch 127.0.0.1.
Het voeg niet perse iets toe, behalve een route als je het echt gaat invullen met een destination ip.
Als het werkt dan is het prima. Ik was niet meer zeker of je het ip van het andere device moest invullen (zoals ik ook op internet vond) of dat het ook werkte met localhost zoals Enigma schreef. Hij schreef wel leeg laten maar voor zover mij bekend wordt het dan automatisch localhost.
 
maar voor zover mij bekend wordt het dan automatisch localhost

Dat klopt. Anders is er geen destination.



Het is prima gelukt met zoals gezegd keurige uitleg. Lijkt alsof dit stabieler werkt. In de zin van minder variatie in snelheden gedurende de datatransfer.

Bedenk wel dat deze snelheid, afhankelijk van de transferred data altijd kan verschillen. Zeker als het veel kleine bestanden zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan