• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

2 of 4 cartridges

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roodje

Gevestigd lid
Lid geworden
4 aug 2014
Berichten
462
Waarderingsscore
0
Ik sta voor de keuze van een nieuwe printer en weet niet of ik er een met twee- of vier cartridges moet nemen. Wat is het voordeel van het ene systeem boven het andere en zijn er ook nadelen? Ik print niet zo vaak.
 
Vier cartridges is efficiënter in inktgebruik. Bij twee heb je een zwarte en een kleuren patroon met rood geel en blauw. Als een van die kleuren op is moet je de cartridge vervangen. Bij vier zitten die drie kleuren apart en vervang je bijvoorbeeld alleen de lege gele patroon.

Maar, tenzij je veel kleuren print, kijk dan eerder naar een laserprinter. De aanschaf is een stukje duurder, maar als je niet veel print weet je zeker dat je meteen een goede print hebt, in tegenstelling tot een inkjet die die uitdroogt als je een tijdje niet print.

Voor een mooie fotoprint is het handiger om dat via een printshop te doen, betere kwaliteit en voor fotorealistisch printen kost ook een hoop inkt, dat ook een hoop kost. Helemaal als je een budget printer uitzoekt, omdat de goedkope printer terug moet worden verdiend met de prijs van de inkt.
 
Dure zw laserprinter?

 
Wat is het voordeel van het ene systeem boven het andere en zijn er ook nadelen?
Het voordeel van 4 cardridges is dat je deze per kleur kan vervangen zonder andere kleuren weg te gooien. Nadeel is dat je 4 losse cardridges doorgaans alleen bij duurdere printers vind. Aangezien jij niet vaak print zou ik persoonlijk voor een goedkopere printer gaan en daar huismerk inkt bij gebruiken.
 
Dure zw laserprinter?

Vergelijk het eens met een goedkope inkjet die de helft kost:


Ik zei niet duur, maar duurder.
 
Vervang van een kleuren inktjet de 4 cardridges maar eens, dan ben je (bij merkspul) soms meer kwijt dan dat de goedkope inktjetprinter kostte.

En idd. nog even los van het uitdrogen bij weinig gebruik van kleuren. Daarom denk ik dat een kleurenlaser bij weinig kleurenprintjes (en zeker geen hoog kwalitatieve foto's) veel handiger is dan een kleuren inktjet.
 
Uitdrogen is altijd het eerste wat je te horen krijgt als nadeel van inkjet.
Ik print nauwelijks, eens of twee keer de maand, soms langer niet en heb nog nooit een uitgedroogde cardridge gehad.
Misschien heeft 't te maken met de atmosfeer ofzo maar hier binnen in een normaal verwarmd huis heb ik er echt nog nooit issues mee gehad.
 
dan ben je (bij merkspul)
Vandaar dat ik al de tip gaf om voor huismerk inkt te gaan.
Misschien is het ook handig als @Roodje vermeld wat er geprint moet worden. Gaat het om tekst of om kleurenfoto's (om eens 2 uitersten te noemen).
Ik heb geen idee hoe de ervaring van anderen is met Canon, maar ik heb vroeger ooit een Canon printer gehad (en blij dat ik daar vanaf was) en bij mijn schoonouders eens met een Canon Pixma zitten stunten om het aan de praat te krijgen. Met mijn persoonlijke ervaring zal ik geen Canon aanbevelen, maar wellicht hebben anderen daar juist weer goede ervaringen mee.
 
Vroeger ook inkjet printer gehad, weinig printen, en als ik rekende hoeveel pagina´s ik met de cartridges printte was dit ver van goedkoop, toen mijn printer het opgaf heb ik deze eens opengemaakt en er zat veel inkt in het bakje dat de printer gebruikt om de printkoppen te reinigen, denk dat telkens je de printer aanzet eerst de printkoppen gereinigd worden. Nu al enkele jaren een lazer kleurenprinter, zeer tevreden over, snel goeie afdrukkwaliteit, maar minder geschikt voor kleurenfoto´s. Ken iemand die van inkjet overgegaan is naar Epson Eco tank printer en is daar heel tevreden over. denk dat je vooral moet zien waarvoor heb ik mijn printer nodig.
 
denk dat telkens je de printer aanzet eerst de printkoppen gereinigd worden.
Om die reden laat ik mijn printer altijd ingeschakeld. Kost minder inkt maar natuurlijk toch meer stroom in slep-mode.
 
Ook hier begonnen met inktjet(s). Na een stuk of drie die relatief gezien snel kapot gingen een tweetal laser kleurenprinters gehad. Een van HP en een van Canon. Ook die gaven naar mijn beleving té snel de geest. Nu sinds enkele jaren alweer een Brother kleurenlaser en (even afkloppen) tot op heden perfect werkend.
Idd. voor een kwalitatief zeer hoge kleurenfoto moet je geen (eenvoudige) kleurenlaser hebben, maar voor dat enkele plaatje of in een tekststuk opgenomen fotootje zijn het heel prima afdrukjes.
 
bij veel printen is een inktjet met losse printkoppen en inkttanks een goed keuze
 
Helemaal mee eens, maar of de kosten van de inkt opwegen tegen de tijd die het kost voor een laserprinter om op te warmen?
Bij mij thuis bevindt de printer zich 'hemelsbreed' een meter of 15 van de plek vandaan waar ik middels mijn Wifi netwerk de printer aanstuur en de tijd die ik nodig heb, nadat ik de printopdracht heb geactiveerd, om vanaf mijn werkplek naar de laserprinter te lopen is meer dan voldoende. De print ligt in 85% van de gevallen in de uitvoerbak op mij te wachten.

Afhankelijk van de soort / grootte van de printopdracht, ligt deze dus eigenlijk altijd al in de uitvoerbak van mijn lasertje.
 
Niet als je 1 printer wilt voor zwart wit kleur en af en toe een foto op foto papier.

ik print overigens nauwelijks zwart wit zonder kleur mis je een hoop info.
inkt per flesje van 100ml is echt zo duur niet en bij dit soort printers kan je er gewoon een flesje in gieten
 
@boertje125 :

da's nu precies de reden waarvan ik vermoed dat ik mijn inktjets 'omzeep' heb geholpen. De eerste paar keren perperdure merkcardridgetjes en daarna de zogenaamde look-a-likes. Kort na het gebruik van look-a-likes 'overleden' mijn inktjets.

Als ik al ooit weer een inktjet zou kopen, kans is minder dan 0,000001% dan zou ik alleen de merk cardridges kopen en geen navullers van om het even welk merk.
 
@quandor Je hebt de link niet gelezen denk ik
Deze printers bevatten geen cadriges.
maar inkt reservoirs die speciaal bedoeld om met flesjes te gebruiken. (er gaat gewoon merk inkt in).
 
Vandaar dat ik al de tip gaf om voor huismerk inkt te gaan.
Misschien is het ook handig als @Roodje vermeld wat er geprint moet worden. Gaat het om tekst of om kleurenfoto's (om eens 2 uitersten te noemen).

Ik heb geen idee hoe de ervaring van anderen is met Canon, maar ik heb vroeger ooit een Canon printer gehad (en blij dat ik daar vanaf was) en bij mijn schoonouders eens met een Canon Pixma zitten stunten om het aan de praat te krijgen. Met mijn persoonlijke ervaring zal ik geen Canon aanbevelen, maar wellicht hebben anderen daar juist weer goede ervaringen mee.
Hoi Gouwepeer, ik print 2 tot 5 printjes per maand. (geen foto's maar zw/w met hier en daar een steunkleur) De kostprijs per print is voor mij niet zo belangrijk maar ik kan me voorstellen als je veel print dat dit zwaarder meetelt. Ik zie dan ook het meest in een inktjetprinter.
 
AfdrukKosten
per pagina
Laserprinter - Tekst zwart/wit0,01 - 0,03
Inkjet - Tekst zwart/wit0,03 - 0,08
Inkjet - Tekst met grafieken in kleur0,10 - 0,35
Inkjet - Foto0,70 - 2,50

Dit schemaatje is niet van vandaag of gisteren, maar het laat wel een beetje zien wat het te verwachten verschil is tussen een inktjet en laser.

Misschien een te overwegen tip: informeer eens wat een afdrukje bij de plaatselijke bieb kost. Ben je toch al lid en kom je er zo nu en dan dan zou dat wellicht nog de goedkoopste optie zijn.
Prijzen liggen tussen de 0,05 en 0,50 cent bij de bieb die ik raadpleegde.
 
ik ben na de HP Hewlett Packard Deskjet 500 overgegaan op canon
nu aan mijn vierde denk ik ben heel tevreden over de afdruk kwaliteit en het gebruik gemak.
maar ik koop nooit de goedkoopste

nu de g3501 voor thuis deze bevalt weer primma



6000 pagina's is 0,002 euro (0,2 eurocent) per pagina aan inkt in zwart-wit met originele canon inkt.

dit soort printers zijn speciaal ontwikkeld voor mensen/kleine kantoren die redelijk wat printen en met 1 machine alles zelf af willen kunnen drukken.
en laser is sneller maar dat is vaak helemaal niet zo belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan