• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

2 routers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Insane6660

Nieuw lid
Lid geworden
16 aug 2018
Berichten
2
Waarderingsscore
0
zeg maar dat ik 2 routers gebruik, ik heb het nu wel maar is voor de helft. met portforwarding doet hij vervelend.
ik heb zeg maar 1 router/modem, van kpn en wil daar zeg maar een andere router aan koppelen maar wel dat hij zijn eigen dhcp gebruikt.
maar ook dat hij een eigen portforwarding heb, ik heb het nu ongeveer zo maar hij pakt de portforwarding niet, ookal doe ik het op beide routers forwarden.
 
Leg eens duidelijk uit wat je wilt. Ik begrijp nu dat je twee stukjes netwerk wilt hebben, ieder met een eigen DHCP server. Dat kan, zorg er alleen wél voor dat beide netwerken in een eigen segment zitten. Kies voor het eerste netwerk bijv. het 192.168.1.x segment en voor het tweede netwerk bijv. 192.168.2.x, of bijv. 10.1.1.x.
Apparaten in het tweede netwerk (achter de tweede router dus) kunnen nu gewoon alle apparaten in beide netwerken bereiken, terwijl apparaten in het eerste netwerk (dus direct achter de modem/router van KPN) alleen de apparaten in dat eigen netwerk kunnen bereiken tenzij je portforwarding in de tweede router instelt.
Om van buitenaf apparaten in het eerste netwerk te bereiken dien je in de KPN router poorten door te sturen, om apparaten in het tweede netwerk te bereiken dien je zowel in de KPN router als in de tweede router poorten door te sturen. Let er daarbij op dat je elke poort maar één keer kunt gebruiken van buitenaf.
Geef eens een overzicht van de opbouw van je netwerk zoals dat nu is, met de IP ranges die je gebruikt?
 
Wat jij wilt begrijp ik niet. Waarom zou je 2 afzonderlijke netwerken willen in een, naar ik aanneem huissituatie? Je kan dan maar met een deel van de apparaten op het internet omdat je maar 1 Default Gateway hebt. Dan zal je de andere router het verkeer moeten laten routen omdat je daar een ander segment gebruikt.

Let ook op met de suggestie die Hans60 doet bijvoorbeeld 192.168.1.X en 10.1.1.X dan kom je in een class A en een Class C. Segment terecht dan werkt portforwarding vaak moeilijk en gebruik je een andere subnetmasker.

Overigens is dat wel een goede manier om twee netwerken op te zetten.

Voor de rest kan ik je niet helpen want ik begrijp compleet niets van je verhaal.
 
ze staan beide op een andere ip. 192.168.2.254 (kpn) en 192.168.1.1 (andere router)
maar portforwarding werkt niet
ik denk dus dat ik die van kpn eerst moet forwarden en dan die eigen router maar hij forward niks
ik probeer nog wel met kpn contact op te zoeken, misschien hebben zij wat dingen gesloten om te forwarden, who knows
 
Mogen we ook beginnen bij het begin?

Kan je vanaf router A router B pingen en anders om?
 
Dan heeft de WAN poort van de tweede router dus een IP adres 192.168.2.x. Om een apparaat achter de tweede router vanaf internet te kunnen bereiken moet je dus de betreffende poort in de KPN router forwarden naar 192.168.2.x en in de tweede router naar het IP adres van het betreffende apparaat.
 
Ik denk het niet, TS wil twee netwerken hebben, ieder met een eigen DHCP server.
 
Als je de uitgifte van IP's splitst per router, dan ben je er.
 
Als je de uitgifte van IP's splitst per router, dan ben je er.

Klopt tenzij je het internet ermee op wil in afzonderlijke staat. Dan heb je namelijk een extra default gateway nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan