• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Sticky 24" of groter monitor advies

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jansen

Gewaardeerd
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
1.333
Waarderingsscore
45
Zoals eerder gemeld heeft m'n LG 24" problemen.
Qua beeld bevalt de monitor uitstekend, dus ik ben nu op zoek naar een vervanger met een ips-scherm.
Resolutie 1920 x 1080 (dan kan ik gelijk ompluggen zonder instellingen te moeten wijzigen).
24" zou leuk zijn, maar misschien is 27" ook nog een optie. Mijn eega houdt namelijk van een groot beeld met niet te kleine letters, dus een 27" met native 1920 x 1080 is ook een mogelijkheid.
Iemand een advies?
 
Hoeveel budget is er beschikbaar?
 
Hmmm... de AOC lijkt me wel wat. Simpel en strak.
 
Heeft ook wel goede beoordelingen, en ziet er inderdaad prima uit.
 
Straks even achter de pc duiken (staat onder het bureau) om te zien of er een hdmi-aansluiting is.
Anders een verloop van hdmi naar dvi aanschaffen.
 
Goed om daar vooraf even naar te kijken.
 
Als graficus zit ik dagelijks zeer veel aan het pc-scherm en ben nog altijd het meest tevreden (en mijn ogen ook) over IPS-schermen. Die hebben een LED-achtergrond verlichting in het scherm maar zijn veel zachter aan de ogen en echter van kleur dan de full LED schermen (heb ik ook aan de test pc hangen). De AOC is inderdaad een mooie koop, denk ik, aangezien die voldoet aan deze eisen en qua prijs ook nog eens meevalt. Je moet grote (vanaf 27") wel goed opletten dat je genoeg ruimte/afstand hebt van je scherm. En als het "oude" scherm nog goed is, kan je die misschien meteen als 2de scherm behouden = super handig (als je natuurlijk ook daar de plaats voor hebt).
 
Niet te blind staren op de resolutie. Een hogere resolutie kun je ook nemen en dan de schaling bij de beeldinstellingen veranderen. Standaard staat deze op 100%, maar deze is ook te veranderen naar bijvoorbeeld 200%. Ik heb hier een Surface Book 2 met twee schermen 24" en 192x1080. De Surface Book heeft een resolutie van 3000x2000 en met 200% schaling is de tekst net zo groot als op mijn 24" schermen met 100% schaling. Je zou dus een groter scherm met een hogere resolutie kunnen nemen en dan nog de tekst goed op het scherm kunnen hebben, misschien dat je dan ook voor de toekomst goed voorbereid bent. Schaling gaat hier tot 300%.

Voorbeeldje van hoe dat eruit ziet in de instellingen:
 
Ik neem juist een full hd (dus wat lagere resolutie t.o.v. het formaat van het scherm), omdat mijn vrouw graag een groot scherm heeft met grotere letters e.d.
Bij full hd op het defecte 24" scherm trekt ze deze op ongeveer 40 cm afstand en teksten mijn 17" Asus laptop vindt ze bijzonder lastig lezen.
En nee, ze ziet nog goed... Ook haar e-reader heeft ze "groot" ingesteld.

Zij werkt het meest met deze pc, dus vandaar deze optie.

Ik zou ook de AOC met een hogere resolutie kunnen nemen, maar deze is € 100,00 duurder...
De videokaart (AMD Radeon™ HD 6450 met een maximale resolutie van 2560x1600) kan het overigens wel aan.
 
Niet te blind staren op de resolutie. Een hogere resolutie kun je ook nemen en dan de schaling bij de beeldinstellingen veranderen.

Voorbeeldje van hoe dat eruit ziet in de instellingen:

Dit voorbeeld gaat uit van Windows 10, neem ik aan, maar ik heb versie 8.1
Kan het daarbij ook zo ingesteld worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat kan. Klik.
 
Maar ik blijf toch bij de full hd variant, denk ik. Ik vind € 100,00 meer toch wel een grote stap...
 
Ik werk ook op full HD en dat bevalt mij prima (ben geen gamer).
 
En als het "oude" scherm nog goed is, kan je die misschien meteen als 2de scherm behouden = super handig (als je natuurlijk ook daar de plaats voor hebt).
De plaats is er wel, maar helaas doet het scherm het via hdmi (op m'n laptop) ook niet goed: fractie van een seconde beeld, iets langer zwart, dan weer heel even beeld en dat blijft zich herhalen.
Erg jammer, want ik was zeer tevreden over deze LG.

Ik ga de AOC 27" bestellen.
 
Fijn, dat we je hebben kunnen helpen. Laat je nog wel even weten hoe het scherm bevalt?

Ik zal dit topic als opgelost mankeren.
 
Even een snelle reactie. Het scherm kwam maandag al binnen via het Koele Blauwe distributiekanaal.
Helaas werd ik bevangen door de griep, dus pas vandaag aangesloten.
Aansluiting aan de hdmi-uitgang van de videokaart lukte niet, omdat de rand van de plaat met slots verhinderde dat de stekker er helemaal ingedrukt kon worden.
"No signal" dus.
Gelukkig had ik nog een hdmi naar dvi converter liggen en met deze tussenoplossing kwam er wel beeld.
Het scherm is "uit de doos" al heel behoorlijk ingesteld, maar er mag wat bijgeregeld worden. Eén dezer dagen de I-Menu software (waarmee de instellingen via Windows i.o.v. de knoppen op het scherm kunnen worden aangepast) maar eens installeren.
De eerste indruk is dus een positieve.
I'll keep you informed...
 
Leuk om zo iets te horen over je eerste indruk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan