• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

2hd Dualboot Xpntfs/xpfat32

• Onderwerp starter Onderwerp starter monkeytailz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
M

monkeytailz

Gast
Ik heb het hele internet zo'n beetje afgestruind en faq's gelezen maar kan het antwoord nergens vinden. Of ik moet alle deinstalleren en opnieuw appart de HD1 en HD2 appart van elkaar installeren en verwisselen. Er moet een andere mogelijkheid zijn toch?
Ik heb hetvolgend probleem:

Ik heb 2HD bij 80 GIG
HD1: XPfat32 (met diverse partities)
HD2: Xpntfs (met 2 partites)

De bedoeling is dat ik eerst wil zien of ik met ntfs wil werken en of het me op d 1 of andere manier beperkt. Mogelijk dat ik daarna langzam alle progs ga overzetten)
Ik heb o.a. Partition magic gebruikt om de dual boot rond te krijgen. Dual boot heb ik gebruikt als bootmanager.

Ik krijg wel een bootmenu en kan kiezen tussen XPfat32 en XPntfs. Kies ik XPfat32 dan krijg ik een paar seconden laten weer een optie om te kiezen tussen twee microsoft windows professionals. De bovenste verwijst kennelijk naar de andere schijf maar omdat deze hidden is ivm de dual XP kan deze niet gestart worden. Uiteindleijk loopt het vast op het XPlogo.De onderste werkt XP wordt gestart en ik zie de 2e schijf als partitie L: (waar windows xp staat in ntfs) en M: (voor evt data gebruik). De bovenste verwijst kennelijk naar de andere schijf maar omdat deze hidden is ivm de dual XP kan deze niet gestart worden.

Wanneer ik in het bootmenu kies voor XPntfs dan komt er in het scherm te staan..preparing to load "XP NTFS" ..... en daar blijft het dan bij.

Bootlog.ini kan ik op c niet vinden maar via START -> UITVOEREN msconfig opstarten laat een boot.ini zien:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition
(2)WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)WIND
OWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WIND
OWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Hoe zorg ik er nu voor dat Ik en fat32 op HD1 en NTFS op HD2 draai en ze dus volledig los van elkaar geinstalleerd worden. HD1 is geen optie voor formateren HD2 mag.

Ben dankbaar voor al jullie adviezen.

groetjez

De bedoeling is dat ik eerst wil zien of ik met ntfs wil werken en of het me op d 1 of andere manier beperkt.
Daar had je in principe niet zo moeilijk voor hoeven te doen :)
NTFS is normaal gesproken te preferen boven FAT32 als je gewoon met XP werkt, het is wat stabieler, veiliger en kan wat sneller zijn, maar hier merk je weinig van.
Nadeel is dat je data niet meer vanuit DOS te bereiken is, maar ben je normaal gebruiker van je computer is NTFS aan te raden.

Het probleem wat je omschrijft is me niet helemaal duidelijk, ik zou in dit geval je tweede schijf helemaal formatteren, is geen probleem bij deze schijf geef jezelf aan.
Bij de 1e schijf kan je doormiddel van het commando FDISK/MBR de bootsector weer repareren en start alles weer gewoon normaal op.
Dit staat op een opstartdiskette van bijv. W98, opstarten met de diskette in de floppydisk en achter de prompt het commando geven.
Hierna weer XP op de tweede schijf installeren en er zal automatisch een dualboot manager op de eerste schijf in de bootsector geplaatst worden.

:o
Baco

Ik ga dit even proberen. Is het nu zou dat ALS de eerste harde schijf chrasht dat ik dan niet meer bij hd twee kan komen?
bedankt voor de info ik zal laten weten of het heeft gewerkt .

greez van de Monkeytailz
Ps. wat versta je (eigenlijk) onder een normale gebruiker?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan