• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Aankoop van een NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald1985

Gevestigd lid
Lid geworden
28 sep 2010
Berichten
396
Waarderingsscore
1
Nadat ik afgelopen weekend wat computerproblemen heb gehad, welke gelukkig zijn opgelost, ben ik me toch eens aan het verdiepen in de aanschaf een NAS.
Dit staat al langer op mijn verlanglijstje, maar na de genoemde computer stress, is dit in een stroomversnelling gekomen.

Ik ben er wel over uit, dat ik voor een A-merk NAS zoals Synology wil gaan.
De dingen die ik er mee wil gaan doen zijn foto's bewaren (hobby fotograaf), documenten en administratie opslaan, films en audio op bewaren en back-ups van e-mails bewaren.
De data, welke op de NAS komt te staan, zal ook nog op fysieke harde schijven in de pc worden bewaard.
Tevens ben ik van plan om met regelmaat, nog een externe harde schijf aan de NAS te hangen, om hier een back-up van te maken.
Nu twijfel ik nog over een aantal dingen, waar ik graag jullie hulp bij wil.

- Wel of geen RAID draaien?
- Welk model zou volstaan voor bovengenoemde eisen? Zelf had ik al even gekeken naar de DS218+
- Is er een manier, om de back-up vanaf de pc naar de NAS automatisch in te stellen? Of hebben jullie misschien nog een beter alternatief? De data is namelijk heilig voor me, omdat zeker de foto's, een hobby is van de afgelopen 10 jaar.
 
Je kunt ook nog bij Qnap kijken. Zowel Qnap als Synology staan beiden aan de top en zijn gewaagd aan elkaar, de ene is niet beter dan de andere en ze kunnen hetzelfde. Misschien kan het wel qua prijs een beetje schelen

- Dat moet je zelf bepalen. Als je toch regelmatig nog eens een backup op een externe schijf draait hoeft dat misschien niet. Maar anders zou ik raid 1 draaien. Dan hoef je die externe backup niet meer te doen en gaat een schijf stuk zit je toch veilig want je kunt weer rebuilden. En je hebt immers de data ook nog op je pc zeg je.
Als data heilig is zou ik zeggen raid 1.

- De meeste 2 of meer bay versies kunnen wat jij wilt, de vraag is echter hoeveel jij er op wilt gaan zetten. Indien je echt meer met films en foto's wilt gaan doen kan dat ruimte kosten. Dan moet de nas dus ofwel grote schijven aan kunnen in geval van een 2-bay, of je moet kijken naar een 4-bay.

- Ja, normaliter zit er al automatische backup software bij de NAS geleverd. Qnap heeft bijvoorbeeld Qsync Central. Volgens mij heeft Synology die ook of in elk geval iets soortgelijks.
Maar je er zijn ook andere manieren waarmee dit kan.

Er zullen vast nog wel meer mensen wat tips geven.
 
Ben zelf erg fan van Synology dus mijn oordeel is niet geheel objectief dat zeg ik je bij voorbaat. Heb zelf twee Synology DS214 play. Ze werken al jaren zonder enige storing.

In mijn optiek is een DS218+ een goede NAS die je kan gebruiken voor al je gewenste taken.
Let op: De meeste nassen worden geleverd zonder harde schijven, die zal je dus nog los moeten bijkopen.
Een NAS gebruiken zonder RAID is not done! gebruik RAID 1. Die optie zal Synology je bij de eerste installatie ook voorhouden. Houd er wel rekening mee dat wanneer je twee schijven van 2 TB in je NAS steekt die je in RAID 1 zet je geen 4 maar 2 TB capaciteit hebt. Daar moet je dus opletten bij de aanschaf van je schijven.

Zorg ervoor dat je harde schijven gebruikt die echt geschikt zijn voor het gebruik in nassen. Bijvoorbeeld de Western Digital RED. Maar er zijn ook andere goede merken.

Automatisch backuppen is natuurlijk mogelijk met je NAS. Synology kan je ook als een soort Dropbox inrichten met Synology Drive. (Maar dat hoeft niet).

Heb je nog meer vragen laat het dan gerust weten.
 
Thanks voor de reacties, dat een Raid configuratie de helft van de capaciteit kost, was me gelukkig bekend.
Qua harde schijven was ik, in het geval van RAID 1, van plan om voor 2 stuks WD red 4 TB te gaan.
Momenteel heb ik 2 interne schijven van 1 TB zonder RAID, dus een verdubbeling de capaciteit zou voor de komende jaren genoeg moeten zijn.

Had ook nog even gekeken naar de DS220+ van Synology, maar kan geen grote verschillen met de DS218+ ontdekken. Behalve dat het een nieuwer model is, wat grotere schijven ondersteund.

Uiteindelijk wil ik de data vanaf de NAS/pc ook nog regelmatig back-uppen naar een externe harddrive of iets, welke ik ook niet in huis bewaar. Zo is de data ook veilig bij brand of inbraak.
 
Er zijn wel wat meer verschillen maar de vraag is of je het gaat merken. Je hebt wel het nieuwste model wat ze nog heel lang door ontwikkelen qua software. Maar, mijn DS214 play krijgt ook nog altijd updates. Dus of je het daar voor moet doen is de vraag.

De verschillen:
- Het type SATA aansluiting mSATA (6 Gb/s) wordt ondersteund.
- Je hebt een Ethernetpoort extra
- De mogelijkheid om 2,5 inch schijven toe te voegen.
- Iets hogere "turbo" modus van de processor wat handig kan zijn als je meerdere dingen tegelijk wilt doen.
- Hij is minder diep (afmetingen zijn net even anders).

Wellicht ten overvloede de gebruikte vergelijk: Vergelijken - Coolblue - alles voor een glimlach
 
Hallo, Heb ook al nagedacht over de aanschaf van een Nas, momenteel heb ik in mijn desktop (10 jaar oud) een SSD zitten van 250 Gb, 2 schijven van 4 Tb in raid 1, 1 harde schijf van 1 Tb voor backup.
Dus al mijn data staat op de 4 TB schijven die in raid 1 staat, en doe dan regelmatig een backup op de 1 TB schijf.
Maar een Nas is meer dan dataopslag, gratis aansluiting van 2 bewakingscamera´s, overal online je data opvragen enz.
 
Die 2 ethernetpoorten klinkt op zich wel interessant, maar ga je hier veel van merken in de praktijk?
Het meest belastende wat ik zal doen, is grote hoeveelheden RAW bestanden (25MB/stuk) naar de schijf schrijven.

Als je beide poorten gebruikt, heeft het dan zin om ze aan te sluiten via een netwerkswitch, of is het voor de snelheid beter een router er tussen te plaatsen?
Op zich klinkt de 220+ wel interessant, het prijsverschil valt wel mee en de kleinere afmetingen zijn ook wel fijn, gezien de kleine ruimte waar hij moet staan.
 
Ik denk niet dat je veel verschil zal merken. Je kan de NAS prima achter een switch hangen als je er maar voor zorgt dat het een switch is met voldoende snelheid op de poorten. Het liefst dus een gigabit switch.

Verder is het inderdaad ook een afweging wat betreft de prijs.
 
Ik heb zelf de Qnap TS-212 en die draait ook al vele jaren zonder een enkel probleem. Ik ben misschien wat objectiever, maar dat zal zijn omdat ik er ook een 4-bay Asustor met raid 5 bij heb staan.
Leuk apparaat, kan eigenlijk ook zo'n beetje alles. Een gratis programma voor je bewakingscamera's zit ook zo'n beetje op elk goed merk NAS, dus ook op Qnap en Asustor.

De support van Qnap is uitstekend, volgens mij die van Synology ook, maar ik zou ook voor ofwel Qnap ofwel Synology gaan vermoedelijk, Hun support is toch iets beter dan die van Asustor, die overigens nog vrij nieuw is op de markt en toch al snel bij de top stond.

Dus eigenlijk komt het neer op goed kijken en vergelijken op basis van specificaties en prijs.
 
Zal allemaal weinig uitmaken. Ik heb zelf een Qnap en voldoet prima.
Wel kan het zo zijn dat Qnap en Synology andere app's hebben welke je wil gebruiken.
 
Wel kan het zo zijn dat Qnap en Synology andere app's hebben welke je wil gebruiken.
Dat zal wel meevallen. De meesten zijn bij beide modellen hetzelfde of vrijwel hetzelfde voor zover ik kon zien.
 
Dat zal wel meevallen. De meesten zijn bij beide modellen hetzelfde of vrijwel hetzelfde voor zover ik kon zien.
Kijk dat is mooi om te horen! De twee merken verschillen sowieso al weinig van elkaar. Hoeft er iig geen keus af te hangen van de beschikbare app's.
 
Ik ben nog even aan het neuzen geweest een neig toch richting een ds220+ of ds720+.
Qua uitbreidingsmogelijkheden en snelheid, ligt de 720+ het meest voor de hand. Wanneer ga je echt voordelen halen uit bijvoorbeeld een 720+, t.o.v. een 220+?
 
Daar zijn genoeg postings over te vinden, ga maar eens zoeken op ds220+ vs ds720+.

Je gaat er dus al meteen voordelen uit halen.
Want de DS720+ heeft 5 jaar garantie.
Snellere processor:
DS720+ : 4 cores Intel Celeron J4125
DS220+ : 2 cores Intel Celeron J4025

Meer uitbreidings mogelijkheden voor later:
From Synology's email they sent this morning. DS220+ Up to 32 TB 2-year warranty
DS720+ Up to 112 TB with DX517 2x M.2 NVMe slots Up to 5-year warranty

Maar je hebt niet echt vergeleken met Qnap zie ik.
Als je echt goed gaat kijken en vergelijken zit je met een Qnap TS-251D model beter dan met een DS220 van Synology, want de TS-251D heeft ook een quad-core processor. Uitbreidbaar geheugen. En is een stukje goedkoper.
Maar oke, als jij perse Synology wilt is dat jouw keuze. Kwalitatief maakt het niet uit, alleen qua prestaties.
 
Thanks voor alle tips.
Uiteindelijk is er, voor een hele leuke prijs, een tweedehands DS720+ op mijn pad gekomen.
Een bekende van mij deed deze weg, omdat hij toch 4 bays wilde. Zelf heb ik er 2 nieuwe harde schijven ingehangen en het draait prima in RAID 1.
Geeft toch wel een prettig gevoel, als je data op meerdere plekken opgeslagen is.
 
Leuk dat je het nog even aan ons laat weten! Veel plezier met je NAS.

Heb je hier nog vragen over of andere vragen schroom niet om ze hier te stellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan