• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Acces Point: draadloos installeren + zelfde SSID?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miles123

Nieuw lid
Lid geworden
27 mrt 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Mijn vraag
We hebben thuis beneden 1 WiFi router die is verbonden met onze modem, maar boven hebben we geen bereik. We willen boven daarom een Access Point installeren. We hebben boven al een internetkabel uit het plafond steken.

Nu heb ik een paar vragen over het installeren hiervan.

1. In het boekje staat: wil je de AP instellen als AP, Router, Bridge of Repeater. Ik dacht zelf AP..?

2. Ik zie in het boekje ook staan dat je een laptop bekabeld moet aansluiten op de AP, wanneer je de AP wilt instellen. Kan dit ook draadloos? Want ik kan de AP ook vinden tussen de WiFi netwerken. In mijn macbook kan geen internetkabel. Kan ook verloopstukje halen natuurlijk als het nodig is.

3. Is het de bedoeling dat je de AP dezelfde SSID als je router geeft, zodat het soepeler werkt? Als ze allebei dezelfde SSID hebben: kan ik als ik boven verbonden bent met mijn AP een opdracht sturen naar onze printer die beneden is verbonden met de router? Werkt dit?

4. Ik heb 1x geprobeerd om de AP draadloos te installeren en het dezelfde SSID gegeven als onze router, maar toen kon ik de AP niet meer bereiken via http://192.168.10.1/. Heb ik dan iets verkeerds gedaan? Hoe kan ik de AP weer bereiken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Comfast Wireless AP model CF E320N V2

Alvast enorm bedankt!!
 
Je hebt hem met een kabel aan je andere router aangesloten meen ik te begrijpen.
Log in in deze router en kijk welke ip je Access Point heeft gekregen.
als het goed is kan je hem hiermee bereiken.
 
Je hebt hem met een kabel aan je andere router aangesloten meen ik te begrijpen.
Log in in deze router en kijk welke ip je Access Point heeft gekregen.
als het goed is kan je hem hiermee bereiken.

Dankjewel! Ik ben ingelogd in mijn router. Enig idee waar ik nu dan kan zien of er een AP is aangesloten en wat het bijbehorende IP adres dan is?
 
normaal gesproken kan je op de router zien welke apparaten er in je netwerk zitten.
zelf gebruik ik al jare een fritzbox. Als je daar op inlogt kan je gewoon op de aangeloten apparaten klikken om er verbinding mee te maken (indien die apparaten via een webinterface benaderd kunnen worden)

Als je aangeeft welke router je presies is er vast wel iemand die je exact het goede tabblad kan aanwijzen
en zal ik even kijken of ik online iets kan vinden
 
Ik zal even de vragen puntsgewijs beantwoorden, dat helpt misschien ook nog.
1.) Als hij middels een kabel met de router verbonden is, dan als AP
2.) Geen idee, ik werk altijd met een Windows laptop. Soms is het niet mogelijk om ze via Wifi in te stellen, als dat wel kan moet je het zo doen.
3.) Dat zou ik wel doen. Dat werkt en dan heb je ook het feit dat als je met een wifi apparaat van beneden naar boven loopt, de verbinding stabiel blijft, want hij hoeft niet over te schakelen naar een ander SSID.
4.) Dat is vreemd. Zolang de AP met de kabel aan de router verbonden is, moet je deze altijd via zijn ip adres kunnen bereiken. Misschien heeft hij via de router een ander ip gekregen?
Om dat te voorkomen kun je het beste het ip adres van de AP in de dhcp van de router reserveren zodat hij steeds hetzelfde ip krijgt.
 
Bedankt voor jullie tips.

Het ip-adres van mijn AP paste niet in de range van mijn router zag ik, misschien dat het daarom niet lukte? Heb in ieder geval jullie advies opgevolgd en zelf een nieuwe ip-adres toegevoegd in mijn router die wel past (zie 2 op afbeelding). Heb hierbij wel hetzelfde MAC adres gebruikt van de AP.

Ik heb de AP een reset gegeven en vervolgens opnieuw ingesteld (nu bekabeld aan mijn laptop) en hierbij het nieuw gemaakte ip-adres ingevuld. Is het dan de bedoeling dat ik in mijn router "IP van statische DHCP inschakelen" (zie 1 op afbeelding) aanvink..?

Ik heb dus trouwens een Sitecom — WLR-4004 — Wi-Fi Gigabit Router N300. Ik zie dus wel een overzicht van alle ip-adressen, maar geen idee welk ip-adres bij welk apparaat hoort. Heb nu dus zelf een ip-adres aangemaakt voor mijn AP, dus die kan ik nu wel bereiken via de browser.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-03-28 om 20.25.34.png
    Schermafbeelding 2020-03-28 om 20.25.34.png
    376,5 KB · Weergaven: 7
Ik heb de AP een reset gegeven en vervolgens opnieuw ingesteld (nu bekabeld aan mijn laptop) en hierbij het nieuw gemaakte ip-adres ingevuld. Is het dan de bedoeling dat ik in mijn router "IP van statische DHCP inschakelen" (zie 1 op afbeelding) aanvink..?
Dit is tegenstrijdig.
Het is ofwel een statisch ip invullen, ofwel je vult in het AP gewoon DHCP in zodat hij automatisch een ip adres krijgt.
Dat laatste is wat ik bedoelde.

Als je het AP zo instelt dat hij automatisch een ip adres krijgt (dat zou ik doen) dan moet je in de router dat vinkje zetten bij "ip van statische dhcp inschakelen" aanvinken en invullen.

Ik zie dat er al 1 ip gereserveerd is, dat is het 192.168.0.112. Als dat het ip van je AP is en je kunt je AP daarop bereiken, hoef je niets meer te veranderen, ook niet in de AP, dan werkt het zo prima en heeft de router het vaste ip geaccepteerd.

Kun je het AP niet bereiken, dan even via de laptop weer aansluiten en het vaste ip omzetten naar automatisch ip verkrijgen, dan moet hij het 192.168.0.112 ip krijgen.
Echter als het nu werkt, overal afblijven. ;)
 
Het is opgelost! AP heeft nu zelfde ip-adres als die is ingegeven in de router. Internet werkt en kan ook overal printen in huis, dus gaat allemaal goed.

Dankjewel!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan