• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Accu samsung loopt leeg

Had ik inderdaad gelezen.
Zelf doe ik dat ook altijd zo.
Alleen leek de app van chatgpt wel handig, blijkt toch een energie slurper te zijn 😉.
Dank je wel 👍
Geen dank.
Gelukkig heb je de grootste slurper al gevonden!

Een tip voor wie de accu zo lang mogelijk in goede conditie wilt houden: zet accubescherming (staat bij Samsung smartphones bij de batterij instellingen) aan om de accu tot 85% op te laten. Hierdoor zal de degradatie van de capaciteit afnemen, ook bij vaker opladen.

Beter om tot max 20% te laten ontladen en daarna weer opladen als, ik het goed begrijp.
Voor hoe lang dat dat goed gaat 😀
Kleine toevoeging misschien nog (het probleem is immers opgelost): volgens mij draait TS de laad-tip om.
De accuberming tip gaat over het opladen (80% op mijn Motorola), niet over ontladen.

Kleine toevoeging misschien nog (het probleem is immers opgelost): volgens mij draait TS de laad-tip om.
De accuberming tip gaat over het opladen (80% op mijn Motorola), niet over ontladen.
Accu bescherming werkt op samsung hetzelfde.
Ik wou proberen om tot max 20% niet aan de lader te hangen.

Het was een paar dagen goed gegaan..
En de accu verloor weer spontaan 20% in een nacht.
En overdag ongeveer 5% per uur zonder te gebruiken.
Telefoon heeft ondertussen een nieuwe update gehad.
En nu verbruikt de accu nog maar 20% over de hele dag inclusief gebruik er van.
Dus mijn conclusie is dat er in de laatste update een bug zat.

Dat zou heel goed kunnen. Ik had ooit een foto toestelletje gekocht, een van de eerste goedkope digitale HP camera's, die was ook ontzettend snel leeg.
HP gebeld om terug te sturen maar daar bleek het bekend en ze hadden een update, na die update was het batterij probleem ook voorbij.

Hopelijk blijft het nu ook goed bij jouw telefoon.

Ik denk dat ik mijn conclusie te snel heb getrokken.
Weer 20% in een nacht aan accu lading weg.
Zo gauw als ik tijd heb ga ik de telefoon terug zetten naar fabrieksinstellingen.

In je eerste bericht staat een schermafbeelding. Bij mijn S23 kan je nog naar beneden scrollen, en onder links details zien wie er verbruikt heeft. Bij mij wordt daar vermeld:

Batterijverbruik tijdens o.... 5,6% (ik neem aan telefoon)
Google Play Store 0,2%
Google Play-Services 0,2%

De twee Google apps kan je nog aanklikken voor meer details.

De batterij moet daarvoor denk ik wel al voor ~ de helft ontladen zijn om een beetje nauwkeurige indruk van die waarden te krijgen.

Verder stop ik zelf altijd elke app voordat ik de telefoon wegleg.

In je eerste bericht staat een schermafbeelding. Bij mijn S23 kan je nog naar beneden scrollen, en onder links details zien wie er verbruikt heeft. Bij mij wordt daar vermeld:

Batterijverbruik tijdens o.... 5,6% (ik neem aan telefoon)
Google Play Store 0,2%
Google Play-Services 0,2%

De twee Google apps kan je nog aanklikken voor meer details.

De batterij moet daarvoor denk ik wel al voor ~ de helft ontladen zijn om een beetje nauwkeurige indruk van die waarden te krijgen.

Verder stop ik zelf altijd elke app voordat ik de telefoon wegleg.
Dat verbruik staat er bij mij ook idd.
Maar daar is niks bijzonders te zien qua hoog verbruik.
Wat ik apart vind is dat er bij geen app activiteit de accu in een uur of 5 zo'n 20% verliest.

Dat kan te maken hebben met dat de accu niet gekalibreerd is, d.w.z. dat de phone niet weet hoe lang een lading eigenlijk meegaat, dus niet weet wat 20% is. Ik weet echter niet of Samsung phones dat ook goed doen of kunnen. Maar een methode bij laptops is om de accu 100% op te laden (dus geen accuprotectie of zo aanzetten), lader er dan af, en dan het apparaat gebruiken tot deze vanzelf afslaat. Daarna weer eerst helemaal opladen voordat je het apparaat aanschakelt.

Dit zou je eigenlijk al zo eens in de zoveel ladingbeurten moeten doen.

Nee. De software moet fysiek meemaken hoe lang een volle lading meegaat, en dat onthouden om daar een berekening mee te maken. Daarbij wordt denk ik wel de spanning op elk moment gebruikt om in een functie te verwerken.

Begrijp dat elke individueel apparaat een eigen stroomverbruik heeft, afhankelijk van allerlei instellingen en apps en (voor laptops in ieder geval) aanwezige hardware. Tel daarbij dat de accuspanning afhankelijk is van zijn temperatuur (een koud handschoenenkastje 'snachts in de winter is heel wat anders dan een handschoenenkastje in de zomerzon) en ook afhankelijk is van zijn ouderdom, dan is de beste manier het monitoren van het werkelijke gebruik tegenover de werkelijke levensduur van één acculading. Jij wil namelijk weten hoe lang gaat deze lading nog mee, niet hoeveel mAh zit er nog in mijn accu; dat laatste is te abstract.

Maar toegeven, ik weet niet helemaal hoe Samsung (Android) dit precies doet.

Ondertussen heb ik de accu gekalibreerd maar dit heeft niet het gewenste effect.
Als ik de telefoon in spaarstand (accu) zet verliest ie nog maar 2% in een nacht.
Dus denk ik dat een reset naar fabrieksinstellingen het probleem kan oplossen.

Nog een leuke.
Zo hebben lithium-ion batterijen, die vaak worden gebruikt in smartphones, laptops en elektrische voertuigen, een levensduur van ongeveer 2 tot 3 jaar of 300 tot 500 laadcycli, afhankelijk van de omstandigheden waarin ze worden gebruikt.

Eigenlijk heel normaal dan wat er met mijn accu aan de hand is.
Dan is een reset ook overbodig denk ik.

Eigenlijk heel normaal dan wat er met mijn accu aan de hand is.
Dan is een reset ook overbodig denk ik.
Zo lang je niet binnen enkele uren hoeft bij te laden en je voor een nacht ongeveer 20% verliest zou ik niet verder zoeken.

Zo lang je niet binnen enkele uren hoeft bij te laden en je voor een nacht ongeveer 20% verliest zou ik niet verder zoeken.
Ik ga er ook niet meer tijd in steken om verder uit te zoeken.
Over een twee maanden koop ik een nieuwe.
Dan verkoop ik deze met de info dat de accu niet meer zo goed is.
Eigenlijk wel jammer, de telefoon ziet er nog super gaaf uit, geen beschadigingen.
Gezien dat ik hem intensief gebruik qua navigatie in de auto vrees ik dat de accu het niet nog een jaar volhoud.
Dank jullie wel voor het meedenken.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan