• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

acronis treu image

Status
Niet open voor verdere reacties.

catmen

learning senior
Lid geworden
17 jun 2011
Berichten
807
Waarderingsscore
31
Hallo,

ik gebruik acronis treu image (laatste versie 2020) om op een aparte harde schijf regelmatig een image te maken, ik stelde het zo in dat acronis om de 5 incrementele back ups van de volledige pc er een volledig pc image word gemaakt. ik veronderstel dat dit geen slechte instelling is? wat me ook wel opvalt is dat er software staat(stond) op de seagate HD van toen ik hem kocht, ik vraag me af of ik in het begin niet beter de volledige HD had gewist via formatteren? ik kan dat dus nu ook nog wel en de instellingen in acronis gewoon laten zoals ze stonden? maar is dat een goed idee, is die software nodig of eerder belastend?
 

Bijlagen

  • tempsnip.jpg
    tempsnip.jpg
    63 KB · Weergaven: 18
Wat er op die schijf al stond voordat je een backup erop maakt niet uit, het is een beetje onoverzichtelijk, maar geen probleem. Als je al True Image gebruikt zou je hem alsnog kunnen verwijderen, maar laten staan kan geen kwaad.

Nu je backup strategie.
Ik zou je aanraden om geen Incremental te doen, maar differential. Bij een incremental maak hij een backup van de gewijzigde bestanden sinds de laatste backup. Bij een differential maakt hij een backup van de gewijzigde bestanden sinds de laatste full backup.

Het voordeel daarvan is dat je bij herstellen alleen maar de full backup en de laatste differential, in plaats van alle incrementals nodig hebt. Tweede voordeel is dat je als een bestand om een of andere reden niet kan gebruiken je mogelijk nog meerdere andere differentials hebt waar je wat mee kan doen.

Ik zou hen trouwens naar zes differentials doen, zodat je op een vaste dag de full backup hebt.
En ik zou ook minimaal twee versies van de full backup bewaren, liever nog meer, als je voldoende ruimte hebt.
 
bedankt voor je info, de back up strategie zoals je beschrijft zal ik instellen, het lijkt me inderdaad logischer, en vermoedelijk ook beter, de externe acronis schijf is 4 tb, er worden wel drie interne hd‘s op ge- back upt, op deze schijven verandert er niet veel (ben op rust) als ik dan toch de back up, image instellingen verander zou ik dan niet meteen ook de externe Seagate formatteren? En terug eerst een full image maken?
thx
catmen
 
Ik zou ook even van nul terug beginnen en de externe schijf formateren zodat ie volledig leeg is. Daarna eerst een volledige image maken en dan je backup strategie instellen naar wens. Opgeruimd staat netjes. Ik maak zelf nooit incremental of differentiele images. Ik werk steeds manueel met een volledige image en dit enkel als er iets esentieel wijzigt. Al dat automatische gedoe vertraagt het systeem maar. Let wel: mijn data (documenten, foto's enz) staan niet op de C-schijf en worden automatisch gebackuped in mijn OneDrive. Dus de C-schijf omvat enkel mijn windows setup en alles programma's.
 
Ok bedankt voor je reactie, formatteren en opnieuw eerst full image ga ik zeker doen. Het instellen van acronis met back ups, zal wel vertragend werken maar ik heb sinds eind 2020 een i9 met 32 gb ram en bovendien is mijn pc over gedesignd voor wat ik er mee doe ( op rust dus niets werk gerelateerd, wat Photoshop bewerkingen en af en toe een simpele première elements montage) als ik de startknop van mijn pc indruk tel ik tot tien en mijn bureaublad staat er en daar ben ik zèèr tevreden mee, als ik dat vergelijk met de laptop opstart van mijn echtgenote daar kun je intussen een “douchke” nemen, maar toch Thx voor de reakties.
‘Catmen
 
Hallo,
heb de seagate 4Tb geformatteerd en deze nacht een nieuwe image gemaakt met acronis van de drie schijven in de PC ik krijg nu volgend beeld van wat er op de seagate staat, is dit normaal want zo te zien zou de F schijf 32 bit zijn of zit ik er na
 
naast? wat moet ik hier uit afleiden?
thx
catmen (foutje gemaakt en in twee keer een reactie geplaatst.)
 
bijlage screen capture van de seagate
 

Bijlagen

  • back up seagate.JPG
    back up seagate.JPG
    22,8 KB · Weergaven: 16
Die schijf is FAT32 geformatteerd, en de anderen waarschijnlijk NTFS. Maar FAT32 werkt ook voor een schijf, zolang je Windows er maar niet op hoeft te staan. NTFS is uitgebreider op het gebied van beveiliging voor eigenaren van bestanden. FAT32 echter is meer compatibel met andere apparaten waar je de schijf eventueel op aan zou sluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan