• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies aanschaf huis/tuin/keuken desktop, max 1000 euro.

Status
Niet open voor verdere reacties.

metro

Vaak hier
Lid geworden
29 okt 2010
Berichten
990
Waarderingsscore
0
Hoi hoi, daar zijn we weer!

Een aantal jaar geleden heb ik ontzettend veel hulp gevonden hier op het forum bij het bouwen van mijn eerste game pc. Het gamen heb ik al een tijdje op een wat lager pitje staan, hierdoor ben ik helaas ook wat minder betrokken geraakt op het forum. Ik ben dus niet helemaal up to date meer als het gaat om de nieuwste technieken. Ik heb een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het beantwoorden van deze vragen :).

Mijn Schoonvader wilt graag een pc hebben waarmee hij 3 monitoren aan kan sturen. Hij doet verder weinig spannends op de computer. Hij gebruikt wat nieuwsgroepen, stuurt zijn NAS aan en zoekt af en toe wat op. Gamen doet hij niet.


Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven?

1000 euro

- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (Omschrijf zo nauwkeurig mogelijk.)
-DVD speler/brander. (hij heeft echter ook een losse USB-dvd reader en hij leest/schrijft eigenlijk nooit Dvd's dus deze hoeft in de kast keuze niet meegenomen te worden.

- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv games, videostreaming, fotobewerken, videobewerken, ...)
-Nieuwsgroepen
-Browsen
-Office programma's
-Aansturen NAS

- Welke games/software denk je er voornamelijk op uit te voeren?
Huis/tuin/keuken software, zie antwoord hierboven.

- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc? (bv: dvd/Blu-Ray speler, Wifi, kaartlezer, meerdere beeldschermen, waterkoeling, overklokken...)
-Hij vind het leuk om een open/glazen kast te hebben met daarin RGB verlichting.

Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, luidsprekers ...)

Nee, alles aanwezig

- Welke software heb je nodig? (bv: Besturingssysteem, Office, Antivirus, ...)
Geen

- Heb je hiervoor ook een apart budget?
N.v.t.

3. De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)winkel?

Nee
- Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)winkel wordt geïnstalleerd?
Nee.
- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)winkel of heb je liever dat wij prijs/kwaliteit de beste deal uitzoeken?
Nee, geen voorkeur.



Ik heb zelf al het een en ander aan onderzoek gedaan en ben tot de volgende keuzes gekomen.

Processor: Daar waar in mijn bouwtijd intel de markt domineerde, las ik dat intel en AMD nu flink aan elkaar gewaagd zijn en dat AMD wellicht zelfs iets sterker is.
Toch kom ik voor deze PC al snel bij intel uit vanwege de ingebouwde GPU (Intel HD630). Aangezien er geen games gespeeld gaan worden op de PC zou de ingebouwde GPU moeten volstaan om 3 monitoren aan te sturen.
(correct me if i'm wrong. Het zijn 3 monitoren van 1080P).

De CPU zal niet overclocked worden. De keuze gaat dan tussen:
i7-10700 boxed
i5-10600 boxed
i5-10400 boxed


Hoe denken jullie hierover? Of heb ik wellicht nog een CPU over het hoofd gezien? Met een budget van 1000 euro moet het mogelijk zijn om de i7-10700 te installeren, de vraag is echter of dit zin heeft. een i5 zal denk ik ruimschoots voldoen voor het lichte software pakket dat deze pc zal draaien.

Processorkoeler: Ook denk ik dat een CPU koeler niet echt nodig is. de CPU zal minimaal belast worden, hoe presteren de Boxed koelers tegenwoordig? Mocht het toch aan te raden zijn een CPU koeler aan te schaffen dan denk ik dat de Cooler master hyper 212 black edition een prima prijs/kwaliteit verhouding heeft. Zo niet dan hoor ik het graag! Vanuit het RGB oogpunt zou er eventueel nog een andere CPU koeler gekozen kunnen worden.

Ram geheugen: Hier heb ik mij nog niet echt in verdiept. Op Tweakers komen ze goed uit de reviews en ze voldoen aan de 'rgb eis' Corsair vengeance rgb pro cmw16gx4m2c3200c16. ik gok dat 16gb ram ook hier ruimschoots moet voldoen, zo niet dan kan er altijd nog een setje bij geprikt worden.

SSD: 500gb zou moeten voldoen aangezien er een flinke NAS aanwezig is. Echter is het prijsverschil tussen een 500gb en 1tb SSD relatief klein. Mijn oog viel op de Samsung 970 evo.

Moederbord: Er is ruimte genoeg voor de kast, er hoeft dus geen mini-ATX bordje in. De Gigabyte-z490-ud lijkt een prima prijs/kwaliteit te hebben.
Ik zit alleen met het volgende dilemma. Omdat er 3 monitoren aangestuurd gaan worden vanaf het moederboard moeten de aansluitingen wel voldoen. Als ik naar de afbeeldingen op tweakers kijk zie ik maar 1 HDMI aansluiting.
Als ik opzoek ga naar duurdere borden (Asus Rog Strix z490 E gaming) kom ik vaak maar 2 videoaansluitingen tegen (HDMI/DVI). Zie ik iets over het hoofd? Intel geeft aan dat er wel 3 monitoren worden ondersteund, kennen jullie moederborden met 3 video-uitgangen? Of is het dan toch raadzaam een kleine losse GPU te gebruiken?

GPU/videokaart: In eerste instantie wilde ik graag gebruik maken van de ingebouwde Intel HD 630 echter heb ik zoals hierboven beschreven nog geen bijpassend moederbord gevonden. Hoe kan ik 3 monitoren aansturen vanaf de Intel HD 630?

Als alternatief kom ik net de Asus Geforce GT 710 tegen. Ik heb mij hier nog niet in verdiept maar het is een 'goedkope' kaart met veel uitgangen. Kennen jullie vergelijkbare/betere producten?


Voeding: Er is weinig voeding nodig, toch zijn de prijsverschillen tussen 400 en 550 watt vrij klein, tevens verlies je vaak ook modulariteit. Een beetje speling is ook fijn voor als er ooit toch een losse GPU in de kast komt. Hoe zit het tegenwoordig met het verbruik van videokaarten? Zou je naast de i7/i5 met 550 nog steeds uit de voeten kunnen? Of is dat toch aan de krappe kant. Mijn oog is gevallen op de Corsair-tx550

Behuizing; Vanwege de RGB wens is een kast met een glaze zijkant natuurlijk het mooist. Ik kwam de NZXT H510 tegen, de reviews waren goed en de prijs is gunstig. Er zijn nog een aantal andere kasten die wat ingebouwde RGB opties hebben, deze opties zal ik even doornemen met mijn schoonvader. Wat mij opvalt is dat alle kasten die ik tegen kom de glazen kant aan de (vanaf de voorzijde) linker kant. Nou staat de huidige desktop links onder het bureau. Zijn er ook kasten die glas hebben aan de andere kant? (Dus de rechter zijde van de case vanaf het vooraanzicht).

Prijzen:

Minimaal (i5)

i5-10400 €169,00
Corsair vengeance rgb pro €101,34
Samsung 970 Evo 1tb €129,00
Gigabyte z490 UD €129,90
Corsair TX550M €74,85
NZXT H510 €78,00
----------------------------------------------------
+/- 682,09


Met alle toeters en bellen
upgrade i5-10400 --> i5-10600 = +€50,50
upgrade i5-10400 --> i7-10700 = +€170,90
Upgrade Boxed koeler --> Coolermaster hyper 212 +€32
Upgrade Intel HD 630 --> Geforce Gt 710 +€56,88


In de tijd dat ik mijn PC bestelde was er een afspraak tussen het Nationaal computer forum en (ik dacht) Azerty, op verzoek werd er een kortingscode verstrekt. Geld deze afspraak nog steeds? Of zijn er inmiddels andere afspraken?

Volgens mij zijn we er dan! Alvast op voorhand bedankt voor het lezen en ik zie jullie reacties graag tegemoet!
 
welke aansluitingen zijn er op de schermen beschikbaar en wat is de resolutie van de schermen?
zonder deze gegevens is het lastig zoeken naar een gpu.

3 aansluitingen op op een ingebouwde kaart ga je niet reden volgens mij
 
Kan wel maar met 3 monitoren vreet dat natuurlijk intern geheugen wat stukken langzamer werkt dan GDDR5/6, wel afhankelijk van de gekozen resolutie maar toch.

Maar waarom geen merk PC?

En voor dat werk is een veel simpelere PC al voldoende.
Maak een winkelmandje bij een webshop bij wie dat kan en leg die hier voor.
 
welke aansluitingen zijn er op de schermen beschikbaar en wat is de resolutie van de schermen?
zonder deze gegevens is het lastig zoeken naar een gpu.

3 aansluitingen op op een ingebouwde kaart ga je niet reden volgens mij

Er staat in het hele verhaal dat het om 3 monitoren gaat van 1080p. Ze hebben zowel HDMI als Displayport.
 
Kan wel maar met 3 monitoren vreet dat natuurlijk intern geheugen wat stukken langzamer werkt dan GDDR5/6, wel afhankelijk van de gekozen resolutie maar toch.

Maar waarom geen merk PC?

En voor dat werk is een veel simpelere PC al voldoende.
Maak een winkelmandje bij een webshop bij wie dat kan en leg die hier voor.
Volgens de specs is het inderdaad mogelijk.
Ook vond ik een link op youtube waarbij drie 4k monitoren tegelijk youtube af spelen. Het beeld is niet 100% vloeiend maar hij trekt het aardig.
Echter heb ik geen idee hoe ik de monitoren aan zou moeten sluiten. De meeste moederbords hebben maximaal 2 video uitgangen. Maar wellicht is het dan verstandiger om een kleine losse GPU mee te nemen!

Merk pc heb ik nog niet naar gekeken. Bij mijn weten was het eigenlijk altijd interessanter om de pc zelf te assembleren, zeker met bepaalde specifieke wensen.
Ik zal even kijken of er kant en klare pc's zijn die in de buurt komen qua prijs/hardware.

Bij deze het losse mandje:

Niet alle onderdelen die ik in eerste instantie op het oog had waren te verkrijgen bij Azerty, het winkelmandje wijkt dus iets af!
 
De memmory controller draait op 2666 MT/s, ram met een hogere snelheid gebruiken houdt in dat je die controller moet overclocken wat niet echt nodig is.
Ze roepen allemaal dat het MHz zijn maar dat is niet zo, het is MT/s.

Zou ook een graka met wat meer geheugen gebruiken, moeten beelden worden opgebouwd voor 3 monitoren.
 
Ik zou toch ook kiezen voor een "betere" videokaart in de stijl van de Geforce GTX 1650 super ( klik hier ). Deze heeft genoeg displayports (3x) zodat alle beeldschermen quasi dezelfde kleurstelling hebben. Heeft ook meer geheugen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan