• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies gevraagd aankoop monitor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald1985

Gevestigd lid
Lid geworden
28 sep 2010
Berichten
396
Waarderingsscore
1
Na een jaartje of 10, wordt het tijd om eens rond te gaan kijken voor een nieuwe monitor (misschien zelfs voor een heel nieuw systeem, maar dat ter zijde).

Mijn huidige monitor is een Samsung syncmaster 2333 en heeft zijn geld wel opgebracht, dus tijd voor vervanging.

Wat doe ik zoal met de pc?
- De belangrijkste taak is fotobewerking.
- Misschien in de toekomst weer wat vaker gamen.

Wat ik voor ogen heb:
Zelf had ik gekeken naar een 27" monitor met WQHD resolutie. Ik had me laten vertellen dat 4K, bij dit schermformaat, niet veel zin heeft?
De monitor moet in hoogte verstelbaar zijn.
Mogelijk een 2e identieke monitor ernaast, om zo meer werkruimte te creëren tijdens het bewerken.
Het budget wat ik gesteld heb, ligt rond € 300 tot 350,- per monitor. Mits dit te realiseren is.
Zelf was ik, qua design, wel gecharmeerd van deze monitor:

De rest van mijn systeem, is nog steeds zoals in mijn onderschrift.
Daarnaast is dus de vraag, kan mij (stok)oude Radeon 5850 een of twee van dergelijke monitors aansturen?
 
Hoi Ronald.
Heb zelf recentelijk een Philips 272B8QJEB/00 gekocht bij Coolblue met als criterium prijs/kwaliteit en goed in hoogte verstelbaar. Hij zou ook geschikt moeten zijn voor fotobewerking en ligt een stuk onder jouw budget prijs Heb verder niet naar design gekeken.
Deze monitor gebruik ik voor flightsimulator 2020 en voor alle andere bezigheden.
Ik ben dik tevreden met deze monitor.
Succes met jouw toekomstige keuze
 
Ik heb zelf een reclamebureau dus wij werken al vele jaren met Photoshop & Lightroom voor al onze fotobewerking. De ervaring leert ons dat LED-schermen geen goeie kleurweergave hebben. Wij werken steeds met IPS-schermen ( voorbeeld klik hier ). Momenteel 3 x AOC i2475PXQU ( klik hier ). Voorheen hadden wij Philips IPS-schermen, ook zeer goed. Aan de test-pc hangt een curved LED-scherm en dat is van kleur nier vergelijkbaar met de IPS-panels. Ook vind ik zo'n curved model niet handig voor graphic design. Refresh rate is bij fotobewerking ondergeschikt aan de kwaliteit van het beeld.
 
Na een jaartje of 10, wordt het tijd om eens rond te gaan kijken voor een nieuwe monitor (misschien zelfs voor een heel nieuw systeem, maar dat ter zijde).

Mijn huidige monitor is een Samsung syncmaster 2333 en heeft zijn geld wel opgebracht, dus tijd voor vervanging.

Wat doe ik zoal met de pc?
- De belangrijkste taak is fotobewerking.
- Misschien in de toekomst weer wat vaker gamen.

Wat ik voor ogen heb:
Zelf had ik gekeken naar een 27" monitor met WQHD resolutie. Ik had me laten vertellen dat 4K, bij dit schermformaat, niet veel zin heeft?
De monitor moet in hoogte verstelbaar zijn.
Mogelijk een 2e identieke monitor ernaast, om zo meer werkruimte te creëren tijdens het bewerken.
Het budget wat ik gesteld heb, ligt rond € 300 tot 350,- per monitor. Mits dit te realiseren is.
Zelf was ik, qua design, wel gecharmeerd van deze monitor:

De rest van mijn systeem, is nog steeds zoals in mijn onderschrift.
Daarnaast is dus de vraag, kan mij (stok)oude Radeon 5850 een of twee van dergelijke monitors aansturen?
ik heb zelf 2 schermen een qhd en uhd scherm bijde op 27 inch me 4k scherm gebruik ik handsdown voor werk gewoon omdat een 4k scherm meer space biedt door increased aantal pixels is er meer ruimte. handig voor word of als je ernaast nog een ticket systeem open hebt staan. daarnaast vindt ik een 4k scherm minder vermoeiend voor je ogen als je werkt omdat het scherm scherper geeft het minder strain op je ogen. alleen 4k resolutie wordt wel een probleem met je huidige gpu die zou vervangen moeten worden, als ik het goed heb atleast een gen na de r9 290 nodig je huidige gpu kan alleen 1440p scherm aanstuuren aangezien de max resolutie van HD5850 2560x1600 is.
 
Zou tevens het systeem moderniseren, een i7 uit de 2e generatie met die videokaart is wat achterhaald, CPU kan het nog wel doen maar die graka niet echt, 2 minitoren, veel ram op zo'n kaart nodig voor de beeldopbouw.
 
Deze antwoorden had ik al een beetje verwacht.
Moderniseren van het systeem staat zeker op het wensenlijstje. Misschien dit toch overwegen, alvorens een of meerdere beeldschermen aan te schaffen.
Met Lightroom merk ik nu ook wel, dat het systeem soms op zijn tenen begint te lopen.
Zeker omdat mijn RAW bestanden een stuk groter geworden zijn.

Overigens wil ik het liefst wel een monitor, met een hoge refreshrate omdat ik in de toekomst ook weer meer wil gaan gamen op de pc.
 
Begin je toch eerst met een gewenste videokaart en de monitoren aan te schaffen, is de CPU dan het probleem/struikelblok kun je alsnog een systeem zelf bouwen met een I core van de 10e generatie of een Ryzen of laten bouwen maar dan zonder videokaart.
 
Dat wordt nu ook het plan.
Zou mijn huidige 600 Watt voeding voldoende zijn, om een moderne videokaart zoals een 1660 of een stap hoger aan te sturen?
Nieuwe CPU en dergelijke, wil ik nog even mee wachten om te zien wat AMD gaat uitbrengen. Gezien de laatste ontwikkelingen, denk ik dat het een AMD systeem gaat worden.
 
Meestal wel.
En die 1660 is tegenwoordig een mid tot low range kaart.
Bij nVidia de gewenste kaart opzoeken, staat het PSU advies bij.

En Quadro kaarten zijn gelijk aan de GTX en RTX kaarten alleen de drivers zijn anders en de prijs ook.
De nieuwere AMD's doen het ook niet slecht, overigens.
 
Dan neig ik eerder naar een RTX 2070 met de gewenste setup, zeker als ik ook wil gaan gamen.
Die 2070 past nog mooi in het budget en anders een 5700 van AMD.
 
Ik heb de MSI geforce RTX 2070 Super ( klik hier ) met drie monitors via displayport ... loopt als een tierelier. Ben geen gamer maar wel intensief met alle Adobe, meestal zelf tegelijk indesign-photoshop-illustrator.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan