• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies gevraagd: Upgrade PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

basdert

Junior lid
Lid geworden
31 mrt 2011
Berichten
49
Waarderingsscore
0
Beste allemaal,

Graag jullie advies en hulp. Ik wil mijn computer graag upgraden zodat ik de komende jaren weer onbezorgd games kan spelen op een relatief hoge resolutie.
Zelf dacht ik:
- Nieuwe grafische kaart bijvoorbeeld: GeForce RTX 3060 GAMING X 12G.
- Extra of nieuw werkgeheugen?
- Nieuw beeldscherm: LG UltraWide 34WP65C (Curved)

Of is onderstaande (set-up) echt niet meer geschikt voor upgrade en ben ik met de tijd voordeliger uit als ik helemaal een nieuwe bouw?

Budget is dus ook erg lastig te zeggen. Als ik zeker weet dat ik er de komende tig jaar er weer mee vooruit kan heb ik er best wat voor over. Echter heb ik in deze gekke tijd echt geen idee wat ik dan zou moeten rekenen.

Huidige set-up

Kast
Cooler Master HAF 922

Voeding
Corsair SF750 (750 Watt)

CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz (Sandy Bridge 32nm Technology)
Scythe Mugen koelblok

RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 (9-9-9-24) Value Plus

Motherboard
MSI P67A-GD65 (MS-7681) (SOCKET 0)

Graphics
2047MB NVIDIA GeForce GTX 960 (MSI

Storage
931GB SAMSUNG HD103SJ (SATA )
931GB SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA )
2x 500GB Samsung 860 EVO Series - Solid state drive (RAID0)

Alvast heel erg bedankt!!,

Met vriendelijke groet,

Bas Dert
 
DDR3, tien jaar oude CPU. Nee, daar kan je niet meer mee gaan upgraden. Dat wordt een nieuwe computer.
 
Een RTX3060 is miss. ook te laag gegrepen en totaal zul je niet echt onder de €2000,= uitkomen, mocht je ermee aan de slag gaan, kies een Intel CPU van de 12e generatie.
Ook de huidige M.2's NVMe winnen het van de oudere SATA SSD's.
 
Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Ik begrijp hieruit dat het een nieuwe PC zal moeten worden. Vooruit lopend op de build, wat kan ik hergebruiken?
- De voeding Corsair SF750 (750 Watt) (05-06-2019)?
- De kast welicht?
- Anders nog iets?

Heeft er iemand advies voor een goede build?
 
Kast en voeding kun je hergebruiken, of de front USB aansluitingen voldoende zijn?

Heb hier wel iets, DDR5 is niet de snelste wel goedkoop in verhouding, RTX 3070 stuk sneller 4GB minder, snelste M.2 maar wel 2TB.
Alles is zelf aan te passen.
 
Bedankt voor dit voorstel!

Als ik dit (LG UltraWide 34WP65C) 2K beeldscherm aanschaf is deze build dan een beetje toekomst bestendig?

Ik vind het vooral belangrijk dat als ik nu een klap geld uitgeef dat ik daar de komende jaren weer mee vooruit kan.
 
Ja hoor, enige wat nog niet voldoet is de snelheid van het DDR5 geheugen, dit in verband met de prijs, is natuurlijk later te vervangen door sneller geheugen indien gewenst, 6000 MT/s is erg aan de prijs nog.

Één monitor aan sturen met 8GB is ruim voldoende, die RTX3060 heeft 12GB.

Je hebt met je huidige configuratie zo'n 10 jaar gedaan maar of deze configuratie over 10 jaar nog aan je eisen voldoet is natuurlijk koffiedik kijken.
Je 960 was later aangeschaft?
 
960 inderdaad later aangeschaft.

Een ultra wide scherm is geen must. zon breed gebogen scherm leek mij gewoon leuk.
:P


Bij nader inzien is die ook wel erg groot, als je je hoofd heen en weer moet bewegen tijdens het gamen is ook niet echt goed voor je gezondheid. (geen ultra wide)27 inch beter?
GIGABYTE AORUS FI27Q - LED-Monitor
 
Laatst bewerkt:
Vragen:
(geen ultra wide)27 inch beter idee? bijv. GIGABYTE AORUS FI27Q - LED-Monitor?

1 TB SSD is voor mij mis al voldoende trouwens, als dat veel in de prijs doet?

Gaat een i5 nog veel uitmaken in prijs of lever ik dan gelijk veel in performance?

Ik ga toch voor een nieuwe kast, wat is een goede? Ik houd niet van die RGB toeters en bellen :p
 
Nieuwere games maken steeds meer gebruik van de CPU, de i9 is de top, i7 midranche high en de i5 midranche.

Alles is een keus en tevens afhankelijk van de beurs.

Kast is ook een erg persoonlijke keuze, overigens.

M.2 is uiteraard te vervangen voor een 1TB, voor data heb je nog 2 SATA SSD's.
 
Bedankt voor je reactie weer. Ik was met vakantie vandaar dat ik nu pas reageer. Ben nu ook zover dat ik het zou kunnen gaan bestellen. Heb echter nog onderstaande vragen:

1. Welke processor koeler zou ik nodig hebben?

2. Welke kast/ behuizing heeft de beste koeling (airflow) zat zelf aan "Corsair 4000D Airflow" . Deze heeft een glazen zijkant en RGB wat ik niet ga gebruiken omdat de kast toch in een hoekje komt te staan. Wellicht is er nog een betere optie?

3. is er nog commentaar op onderstaand?

Op basis van de hulp heb ik nu het volgende staan:

Aanschaf
Scherm:Samsung Odyssey G7
€ 490,00​
kastCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
€ 105,00​
MoederbordAsrock Z690 Phantom Gaming 4/D5 - Moederbord
€ 205,00​
GeheugenKingston FURY Beast Black - Geheugen
€ 110,00​
ProcessorIntel Core i7-12700KF - Processor 3.6 GHz (5.0 GHz)
€ 420,00​
Processor koeler???
€ 70,00​
videokaartGigabyte Geforce RTX 3070 Gaming OC rev2.0 LHR -
€ 700,00​
SSDSamsung 970 Evo Plus 2TB
€ 220,00​
Totaal:
€ 2.320,00​
Hergebruik
VoedingCorsair SF750 (750 Watt)
SSD2x 500GB Samsung 860 EVO Series
 
Bedankt voor je reactie weer. Ik was met vakantie vandaar dat ik nu pas reageer. Ben nu ook zover dat ik het zou kunnen gaan bestellen. Heb echter nog onderstaande vragen:

1. Welke processor koeler zou ik nodig hebben?

2. Welke kast/ behuizing heeft de beste koeling (airflow) zat zelf aan "Corsair 4000D Airflow" . Deze heeft een glazen zijkant en RGB wat ik niet ga gebruiken omdat de kast toch in een hoekje komt te staan. Wellicht is er nog een betere optie?

3. is er nog commentaar op onderstaand?

Op basis van de hulp heb ik nu het volgende staan:

Aanschaf
Scherm:Samsung Odyssey G7
€ 490,00​
kastCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
€ 105,00​
MoederbordAsrock Z690 Phantom Gaming 4/D5 - Moederbord
€ 205,00​
GeheugenKingston FURY Beast Black - Geheugen
€ 110,00​
ProcessorIntel Core i7-12700KF - Processor 3.6 GHz (5.0 GHz)
€ 420,00​
Processor koeler???
€ 70,00​
videokaartGigabyte Geforce RTX 3070 Gaming OC rev2.0 LHR -
€ 700,00​
SSDSamsung 970 Evo Plus 2TB
€ 220,00​
Totaal:
€ 2.320,00​
Hergebruik
VoedingCorsair SF750 (750 Watt)
SSD2x 500GB Samsung 860 EVO Series
 
Ga je dit systeem aanschaffen dan kan je toch nog wel besparen door online een goedkope windows aan te schaffen, werkt perfect: KLIK HIER als voorbeeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan