• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies gevraagt voor backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matrioshki

Junior lid
Lid geworden
7 mrt 2020
Berichten
85
Waarderingsscore
2
Hallo.

Ik ben al lang op zoek naar een goede backup methode maar weet niet welke nu echt goed is en geen stukken van mensen kost. Heb een tijdje mega.nz gehad maar dit werd mij te duur.
Backblaze zou interessant zijn als je niet alleen met creditcard zou kunnen betalen.
Ik ben dus op zoek naar een goede offline en of online backup methode.
Als het gaat over online, toch zeker 20tb zou ik graag ter be schikking hebben. En het liefst onbeperkt.
Wat gebruiken jullie zoal?
Wat is jullie backup methode?
 
Zoals Veng al aangeeft, maak je best onderscheid tussen systeem-backup (image of iets dergelijks) en data-backup (je persoonlijke bestanden/gegevens).
Voor mijn systeem (windows en programma's, zeg maar de C-schijf) gebruik ik Acronis True Image 2021, heet nu Acronis Cyber Protect Home ( KLIK HIER ). Ik gebruik al sunds jaar en dag Acronis, wel de betalende versie. Ik vind dit een zeer goede manier om een image te maken (staat op mijn drie pc's) naar een aparte schijf.
Voor mijn data gebruik ik GoodSync Personal ( KLIK HIER ), ook een betalende versie, om alles te synchroniseren op een interne + een externe aparte HDD. De externe ligt steeds in mijn safe (ergens verborgen in huis en brandveilig).
Ik gebruik betalende versies omdat ik een zaak heb en alles in mijn boekhouding kan inbrengen als onkosten. Ik ben ook nog een beetje van de oude stempel en werk uitsluitend met fysieke schijven (al dan niet SSD of HDD) en geen cloud-backups. Ik heb wel OneDrive van Microsoft (bij mijn Office 365 abonnement) vooral voor onze smartphones die dan automatisch synchroniseren met de vaste PC (voor mij) en de laptop (voor mijn vrouw). Zo komen alle foto's die wij nemen ook automatisch op de vaste toestellen na opstart en daar kan ik eventueel ook bestanden opzetten die ik elders beschikbaar wil hebben.
 
Hierbij mijn back-up scenario. Lijkt ingewikkeld maar als je goed kijkt valt het wel mee. Kern is dat ik alles minimaal op twee fysiek gescheiden drives wil hebben. eén interne en één externe (die alleen tijdens back-uppen ingeschakeld staat).
626a74925cbfb-Back-up__scenario.jpg
 
Niet een beetje te?

Met een incrementele back-up met Disk Master Free van het systeem doe ik het mee.

Voor de rest nooit een kapotte schijf meegemaakt en van de belangrijke items zijn er gewoon kopieën op andere schijven.
 
"Niet een beetje te?" Die van elk half jaar mss wel maar ik heb de drive toch liggen.
Ik maak ook wel eens fouten waardoor ik het niet bij één back-up durf te laten. Dan kan ik soms nog iets terugzoeken in oudere versies.
Verder heb ik alle tijd en zelfs soms niets te doen dus het houdt me van de straat ;)
In elk geval slaap ik minder onrustig dan in de tijd dat ik geen (vooral van mijn OS) back-ups maakte.
 
Laatst bewerkt:
Niet een beetje te?
Mwa, valt wel mee.

Ik kwalificeer data op mijn computer in drie groepen, gebaseerd op de moeite die het kost om te herstellen. Onbelangrijk, belangrijk en onvervangbaar.

Onbelangrijk: staat één keer op een harde schijf en geen backup.

Belangrijk: Staat minimaal op twee harddisks en gaan ook mee in een wekelijkse backup naar een van twee externe HDD's, waarvan de meest recente in een mijn bureaula op mijn werk bewaard wordt.

Onvervangbaar: Staat op twee harddisks, gaat mee in de backup en wordt automatisch ook meteen naar de cloud gesynchroniseerd.

Backups die ik maak zijn allemaal met versiebeheer, dus niet alleen de laatste versie van een bestand wordt bewaard, maar ik kan ook tot vijf versies geleden ook nog terughalen.

Daarnaast heb ik ook nog een systeem backup die alleen de Windows partitie meeneemt en een backup van mijn virtuele machines. Die beide backups gaan naar een Externe harddisk die permanent aan mijn computer zit.

De reden waarom ik dit doe is simpel, met zo'n 40 TB aan data heeft alles backuppen gewoon geen zin.
 
Van enkele belangrijke files heb ik ook meerdere versies. Ik back-up bijna alles maar heb dan ook niet meer dan 1 TB alles bij elkaar. Belangrijke, maar ook minder belangrijke files.
 
@Matrioshki Wat belangrijk is om te weten, wil je een backup maken naar een externe schijf of ben je bereid een NAS in te zetten?

Je vraagt ook naar een scenario zoals wij het doen. Mijn situatie is als volgt:
Geen data op de PC's alle data staat Synology NAS Systemen.

Synology 1 maakt een backup naar een externe disk die er altijd aanhangt. Die wordt gebruikt als er geen problemen zijn en er snel wat data terug moet.
In de nacht wordt er een backup van Synology 1 naar Synology 2 gemaakt. Synology 2 bevind zich op een externe locatie.
 
Ik heb een nas en een groot hand vol externe schijven. Ben nogal een data hoarder. Maar heb voor de moment geen backup. Heb eens een keer tegenslag gehad en dingen die rechtstreeks op een schijf werden gedownload raakten beschadigd. Vraag me niet hoe of wat maar films gaven bijvoorbeeld gekleurde blokjes, foto's kregen moeilijk te beschrijven vervormingen. Om zoiets een 2de keer te voorkomen wil ik nu graag een backup. Een backup van de nas op een externe schijf vind ik niet zo veilig. Als er brand uitbreekt is alles weg. Een safe heb ik ook wel al aan gedacht. Een 2de nas extern is nogal lastig.
 
Laatst bewerkt:
@Matrioshki Wat belangrijk is om te weten, wil je een backup maken naar een externe schijf of ben je bereid een NAS in te zetten?

Je vraagt ook naar een scenario zoals wij het doen. Mijn situatie is als volgt:
Geen data op de PC's alle data staat Synology NAS Systemen.

Synology 1 maakt een backup naar een externe disk die er altijd aanhangt. Die wordt gebruikt als er geen problemen zijn en er snel wat data terug moet.
In de nacht wordt er een backup van Synology 1 naar Synology 2 gemaakt. Synology 2 bevind zich op een externe locatie.
Stel dat ik voor deze oplossing ga..
En ik zet een 2de nas ergens extern, hoe werkt dit dan? Is dit dan via upload of..?
Word het data volume van mij dan gebruikt of ook de data van de andere (waar de 2de nas staat)?
 
Je zet een volledige NAS op een tweede locatie. Dan ga je er met backup software voor zorgen dat mappen en bestanden die jij belangrijk vind in de nacht van NAS 1 naar NAS 2 worden geback-upt.
Je upload bestanden dan inderdaad van NAS 1 naar NAS 2.

Op NAS 2 komt dan een backup te staan. Er wordt dan opslagruimte van NAS 2 gebruikt.

Om het een veilig te houden kan je ervoor zorgen dat de back-up wordt uitgevoerd door een backup user die enkel rechten heeft voor het maken van de back-up.

Ik hoop dat zo je vragen zijn beantwoord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan