• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Harde schijf aanschaf

• Onderwerp starter Onderwerp starter Alan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Alan

Full SoftCity Member
Lid geworden
21 feb 2004
Waarderingsscore
6
Hoihoi!

Vraagje;
Ik wil een harde schijf gaan kopen voor in m'n PC. Degene die ik nu heb zit vol en ik wil er een die een flink stuk groter is (zo'n 160 GB). Nou heb ik via de website van mycom een lijstje met 2 types harde schijven, nml. Maxtor en Western Digital. Nu heb ik thuis alleen maar Maxtor schijven liggen en vroeg ik me af of er een kwaliteitsverschil zit tussen die twee merken. Verder weet ik niet welke interface het best/goed/slecht is; ATA/133, ATA/100 of SATA.
Ik wil een schijf van ongeveer 160 GB kopen. De prijs van mycom is 123,00 EU. Ik weet niet of er nog meer vergelijkbare schijven te verkrijgen zijn met een ander merk in andere winkels (niet via internet, is me net iets te link) die net zo goed zijn maar goedkoper ofzo? :blink:

Alvast bedankt voor reactie!!

A. B)

De verschillen in ata 100/133/150 is de doorvoersnelheid de snelste schijven zijn op dit moment de s-ata 150 schijven met een snelheid van 10.000 toeren maar heel duur en heel klein heb er zelf (bijna) 1 van 37gb voor 140 euro.
Je hebt ook gewone s-ata schijven op 7200 toeren die ook sneller zijn dan de huidige ata schijven, maar je moederbord moet wel s-ata ondersteunen.

Voor een gewone ata schijf is 133 standaard met een cache van 8mb noodzakelijk, voor minder niet gaan. Wel moet je je goed informeren nav het type moederbord dat je hebt of de huidige bios / mobo andere grotere harde schijven ondersteund. Anders naar de winkel even de specificaties meenemen van je huidige pc. En prijzen zijn heel verschillend maar bij mycom betaal je natuurlijk ook voor een stuk zekerheid, is een goede winkel, als je niet online wilt kopen. Je jkan anders ook even wat specificaties van je pc vinden via het tooltje aida32 wat betreft type/merk moederbord, chipset e.d. aan de hand darvan weten ze vast wel wat je mobo aankan en kan hebben. Via de tip van ydieresis nog hier te verkrijgen aida32

Bedankt voor de tip! Het aida32 progje is ook handig!

Maar ik kan dus beter voor een:

Maxtor Diamond Max Plus 9, 120 Gig, 7200 rpm, 8 MB Buffer, ATA/133 voor 112,- Euro

gaan, dan voor een:

Western Digital WD1600JB, 160 Gig, 7200 rpm, 8 MB Buffer, ATA/100 voor 123,- Euro

?

:rolleyes:
Greetz, A.

n ik vond nog een tweede zaak met hetvolgende;

Maxtor 160 GB (8MB cache) 7200r Serial ATA 129,-
Maxtor 160 GB (8MB cache) 7200r U133 109,-

Computerland

Daar staat U133 voor ATA/133 neem ik aan (?) (dan lijkt me deze het voordeligst, als ik geen S-ATA aan kan uiteraard)
En dan is Serial ATA natuurlijk S-ATA.

...

nee u staat voor udma is bijna hetzelfde als ata

Originally posted by alan@29-04-2004, 15:38:51
Bedankt voor de tip! Het aida32 progje is ook handig!

Maar ik kan dus beter voor een:

Maxtor Diamond Max Plus 9, 120 Gig, 7200 rpm, 8 MB Buffer, ATA/133 voor 112,- Euro

gaan, dan voor een:

Western Digital WD1600JB, 160 Gig, 7200 rpm, 8 MB Buffer, ATA/100 voor 123,- Euro

?

:rolleyes:
Greetz, A.
Ja dat is een keuze die je zelf moet maken, een schijf met een iets hogere doorvoersnelheid maar met minder GB, of een iets langzamere maar met groter GB, maar ik weet niet waar je woont in welke stad, maar met deze gegevens:

Zoeken op een HD met een hoge GB op 7200 rpm en 8 mb cache even prijsshoppen in de gemeente bij verschillende pc zaken en dan kom je uiteindelijk wel iets tegen wat alle kwaliteiten bezit die jij wilt.

Oke! Thanks!

Ik ga eens kijken, maar iig bedankt voor de tips!

A.

:D

Laat je weten wat het uiteindelijk is geworden en voor welke prijs en specificaties :)

Hoihoi!!

Het is een Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB ATA/133 geworden voor 109,-

Nadelen;
- ik kan er maar zo'n 152 GB van gebruiken
- hij wordt ontzettend heet(!) (durf 'm niet al te lang in m'n PC te laten zitten. Hij zit in een losse lade zodat ik die kan wisselen. Daarboven zat een dvd spelertje, die heb ik maar nog een verdieping omhoog verschoven)

Maar verder loopt 't prima, voor een aardig prijsje (ik weet niet of ik hier reclame mag maken, maar ;) hij komt van de Computerwinkel no-nonsense in Eindhoven.)

Kweetnie, maar misschien weet iem. hoe ik 'm wat af kan koelen, als dat nodig is...

Doeg!!

A.

Hoi Alan fijn dat je er een gevonden hebt, ff prijsshoppen doet wonderen. die pc winkle is volgens mij de naam computerland dacht ik.

verder de waarde die hij anageeft klopt hoor van 152 gb dat is een linkse truuk die de makers van HD gebruiken. Koop je bijvoorbeeld een harde schijf van 160 gb dan heb je effectief maar 154, dat komt omdat hun de harde schijf in een andere waarde aanmerken namelijk 1000 mb = 1 gb terwijl het eigenlijk 1024 mb = 1gb is of net andersom, in ieder geval als je het dus per 1000 zou doen kom je op 160 uit, doe je het per 1024 kom je lager uit, en die lagere is eigenlijk de effectieve waarde. Zo zat het in ieder geval, kan zijn dat ik nu wat waardes door elkaar gooi, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. :)

En voor de koeling kan je kijken of aan de achyterzijde van je kast aan de binnenzijde ruimte is voor enkele fans te plaatsen kosten ongeveer 7 euro per stuk die koelen de boel al een stuk.

Heb je geen ruimte voor een fan, dan kan je ook informeren bij de pc winkel voor een hd koeler ze hebebn daar vast wel dingen voor die vaak niet zo duur zijn. En/of je kan eens kijekn naar een pci koeler als je geen ruimte hebt voor fan's . Dat is een koelertje die je in een pci slot kan steken, werkt ook best makkelijk.

Dit is er bijvoorbeeld een pci (slotkoeler) Klik hier

Heel erg bedankt Frank!!

Ik ga kijken of ik er iets voor kan vinden om de boel eens flink af te koelen!!

TNX!! :D:D

A.

eeey,
ik heb sinds 2 weken een maxtor 120 gig 8mb gekocht. ik zat eerst op een 20 gig ;) maar dat staat echt ZO vol. maar mijn harde schijf maakte dus ook veel herrie en werd ontzettend heet. ik durfde de pc dus ook niet aan te laten staan. ik heb hier naast me ook een pentium 2 staan :D daarin zit een KAST, dat moet een processor voorstellen...met 2 fans erop. naja 1 eraf gesloopt. onder m'n harde schijf gehangen. probleem opgelost!! de schijf wordt nu niet eens warm meer!!! tis wel een kleine klote fan. het lijkt niks, maar het helpt!

en dan nog even over die herrie. ik heb een progje gedraait. winAAM. mocht je die ook willen hebben. >>> ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/winaam18.zip <<<
is wel in het duits maar het is niet moeilijk.
start het programma op, klik op 'weiter', klik op standard (192). en klaar!
die van mij maakte daarna dus ook geen herrie meer! nou wat wil je nog meer? probleem opgelost.

Voor een paar euro heb je tegenwoordig ook die HD coolers,een soort omhulsel dat je over je hd schuift, nog niet geprobeert zelf, maar schijnen wel goed te coolen.

Originally posted by frankw@07-07-2004, 21:44:19
Voor een paar euro heb je tegenwoordig ook die HD coolers,een soort omhulsel dat je over je hd schuift, nog niet geprobeert zelf, maar schijnen wel goed te coolen.
10 eu heb je een HD cooler.

Hij werkt fantastisch! Mijn HD werd eerst 45 graden. Nu: 28 graden of lager!
Zeker een aanrader voor dat geld en je HD gaat waarschijnlijk ook nog stukken langer mee

verder de waarde die hij anageeft klopt hoor van 152 gb dat is een linkse truuk die de makers van HD gebruiken. Koop je bijvoorbeeld een harde schijf van 160 gb dan heb je effectief maar 154, dat komt omdat hun de harde schijf in een andere waarde aanmerken namelijk 1000 mb = 1 gb terwijl het eigenlijk 1024 mb = 1gb is of net andersom, in ieder geval als je het dus per 1000 zou doen kom je op 160 uit, doe je het per 1024 kom je lager uit, en die lagere is eigenlijk de effectieve waarde. Zo zat het in ieder geval, kan zijn dat ik nu wat waardes door elkaar gooi, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

JE hebt het helemaal goed frankw

ik had dus zo'n fan onder m'n harde schijf gehangen. die in tegenstelling met de processor blaast ipv zuigt. hierdoor komt er wel wat stof aan de onderkant van m'n harde schijf. :blink: nu vraag ik me af of dan kwaad kan.... heeft iemand een reactie en/of advies???
thanx :D

Voor hare schijven heb je speciale koelers een soort omhulsels die je er omheen kan schuiven en die kosten bijna niets, heb ze weleens gezien inclusief fancontrol voor drie tientjes, of zo, de onderkant van een harde schijf is meestal open aan de onderzijde, en je moet oppassen dat daar niets op een of andere manier tussen gaat zitten of tegenaan gaat, ook het printplaatje zit aan de onderkant. Dan kan je nog beter ervoor zorgen dat hij bijvoorbeeld de bovenkant van de harde schijf koelt.

okee dankje, ik ga wat regelen.. en ik ga binnenkort een nieuwe pc kopen :D p4 3,2 1024 mb ram 256 mb video kaart fx5700 (nog niet zeker) dvd brander. dus dan zet ik daar een goeie koeler op

Re: Post je desktop

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=9EKqDCFcIck"]Full Metal Jacket - Me So Horny (HD 720p) - YouTube[/ame]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan