• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies: NAS en backup NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Polley

Verslaafd
Lid geworden
27 feb 2008
Berichten
9.144
Waarderingsscore
19
Goede middag allen,

Van een goede kennis kreeg ik de vraag om te kijken naar een goede, en veilige, oplossing voor zijn zakelijke data. Hij werkt in een klein bedrijf waar verder geen compleet zakelijk netwerk aangelegd is. Ook geen active directory of server is aanwezig in het pand. Er staan wel enkele stand-alone computers en laptops. Nu wil hij graag dat de data op een centrale plek opgeslagen kan worden en dat deze ook veilig is in geval van inbraak/diefstal/brand/etc. Ivm de gevoeligheid van de data wil hij geen backups in een cloud maar alles volledig in eigen beheer.

Mij lijkt het dus een goed idee als op de zaak een nas komt te staan waar alle data op komt. En dat er vervolgens bij hem thuis een tweede nas komt te staan. Dat daarbij 's nachts de data van de ene nas via internet naar de tweede nas gekopieerd kan worden. Als dit elke nacht gebeurd is de data nooit ouder dan 24 uur.

Nu heb ik zelf weinig kaas gegeten van NAS-sen dus vraag ik hier maar eens om suggesties/ideeën/adviezen.

Ik heb enkele vragen:

-Is het mogelijk om elke 24 uur een back-up te maken van een NAS naar een ander apparaat?
-Is het mogelijk om die veilig via internet naar de tweede NAS te sturen? Bijvoorbeeld via VPN?

-Suggesties voor welk model/type NAS?

-Of zijn er andere ideeën/suggesties voor veilig databeheer in deze situatie?
 
Een NAS is op zich een goede oplossing om te doen wat je beoogt. Wel is het handig om te weten wat het budget is voordat we met allerlei oplossingen gaan strooien.
 
Het streven is een goede, veilige oplossing.

Het budget is dus: goed, en veilig.

In geld is dat niet uit te drukken, als dat voor € 100,- kan, prima. Als het voor € 1000,- kan, ook prima. En als het € 25000,- word, ook prima (naja, dat is dan wel even te gek). Uiteraard is het streven wel 'zo goedkoop mogelijk'. Maar het moet goed! Geen budgetprul dus.


Ik heb zelf echt geen idee waar in ik het zoeken moet en waar ik op moet letten. Mijn kennis van NAS is echt zeer minimaal.


Ik heb thuis een eigen 'NAS' maar dat is gewoon een Windows 7 machine met een paar extra hdd's er in. Zo ver reikt mijn kennis.


Een simpele NAS met 1 of 2 bays zou al voldoende zijn.

HDD's is ook geen probleem.

Maar veel belangrijker is de mogelijkheid tot het maken van een back-up via internet van NAS naar NAS. Heb ik daar een NAS met vpn-server voor nodig. En moet dat dan beide een met VPN server zijn, of 1 van de 2. In is dat de veiligste weg?


Het gaat hier vooral om het stukje 'advies' en wat minder om de daadwerkelijke aanschaf. Vandaar dat budget ook niet echt relevant is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oké en wil je dan voor op het bedrijf een zogenaamd Rack model of wil je een staande?
 
Voor een bedrijf is het belangrijk (zoals je zelf al hebt gemeld) dat alles goed en veilig loopt. Je eigen beperkte kennis van NAS-systemen is hiervoor niet echt bevorderlijk. Ik zou hiervoor professionele hulp inroepen en dit laten doen door een pro die hiervoor ook de nodige centen zal vragen. Er is niks zo erg als je bedrijfje (hoe klein of groot het ook is) op IT gaat besparen wanner je daar toch zeer afhankelijk van bent. Mijn raad: zelf niet aan beginnen maar laten doen door een pro, proper en betrouwbaar.
 
Een nas instellen als backup dat moet de meeste mensen toch zelf nog wel lukken zou ik denken.
 
artstudiog heeft zonder meer een punt en ik onderschrijf dat ook.
Waarom een pro insachakelen: die kan bepalen aan de hand van nu en deels ook de toekomst wat er precies mogelijk is.
Want er zijn meerdere mogelijkheden om tot een goede oplossing te komen, intern dan wel extern.
 
Jullie hebben natuurlijk gelijk. Maar als ik lees wat er gevraagd wordt dan is het een kwestie van wat bestanden kopiëren en een replica maken. Iets wat ze graag zelf willen uitvoeren.
 
Men wil graag iets in eigen beheer inderdaad.

En de NAS op locatie zal geen probleem zijn. Qua instellen ook niet, dat gaat echt wel lukken.


Maar een belangrijk item is om ook de data extern te krijgen. Dat kan natuurlijk ook wel door handmatig af en toe een kopie te maken. De kans is wel weer dat dit vergeten gaat worden daarom de voorkeur om het te automatiseren.


Mijn eigen suggestie was om een backup te maken naar een cloud. Dat is makkelijk, en de data is dan mooi veilig extern opgeslagen en altijd toegankelijk. Maar daar ligt dus niet de voorkeur. Zodoende.
 
Daarnaast is het zo, dat de interne NAS snel aan het einde van zijn capaciteit kan zijn en zoveel data al bevat dat terugvinden van data een hopeloze taak is.
 
Als je het van de ene naar de andere NAS wilt gaan repliceren eigenlijk dan zal je er rekening mee moeten houden dat dit veel belasting van het internet vraagt aan beide kanten. Daarnaast is de hoeveelheid data van belang hoe meer data hoe langer het duurt. Maar dat is logisch.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan