• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies nieuwe pc voor fotobewerking en gaming

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald1985

Gevestigd lid
Lid geworden
28 sep 2010
Berichten
396
Waarderingsscore
1
Hallo allemaal,

Na een jaartje of 8 a 10 wordt het tijd om mijn huidige pc te gaan upgraden/vervangen.
Het systeem wat ik momenteel gebruik, is het systeem dat in mijn onderschrift genoemd wordt.
Zoals jullie zullen begrijpen, is dit niet meer van deze tijd en ben ik toe aan wat nieuws.

Wat ga ik met de pc doen:

Ik wil vooral RAW foto's gaan bewerken in de nieuwste versie van Lightroom en Photoshop.
Daarnaast wil ik weer wat vaker gaan gamen, voorheen speelde ik vooral shooters en games zoals GTA.
Een game zoals Red dead redemption lijkt me ook erg gaaf, deze wil ik dus wel soepel kunnen draaien.

Zelf heb ik al een winkelmandje samengesteld met een budget van circa 900 euro.
In de winkelwagen heb ik nog geen videokaart of behuizing gedaan, dit omdat ik even wil wachten op de 6800 serie van AMD. Voor nu ben ik van plan even een tijdelijke gpu van marktplaats te plukken.
De behuizing ben ik ook nog niet helemaal uit, welk type/model ik wil. Misschien hebben jullie nog advies?
Zelf ben ik wel fan van een beetje (niet te overdreven) RGB verlichting en een glazen zijpaneel.

Het klopt dat er 2 SSD's in het mandje zitten, eentje voor alle software en eentje om tijdelijk foto's te bewaren, welke ik aan het bewerken ben.
Daarna zullen deze van de SSD verwijdert worden en naar de NAS verhuizen.

Hebben jullie nog tips of op- en aanmerkingen op de gekozen onderdelen?

 
De 5000 serie van AMD is pas net een paar maanden oud, wachten op de 6000 modellen gaat nog wel even duren. Ik schat minimaal nog een jaar. Dus nu al een systeem gaan samenstellen is totaal onzinnig, omdat tegen die tijd de prijzen en de aangeboden hardware totaal anders kunnen zijn.
 
De 6800 en 6800XT zijn vorig jaar November al uitgebracht maar er is een nijpend tekort aan die dingen, zelf preorders worden niet gehanteerd.
Kan nog wel effe duren en de xt is niet beter dan de nVidia RTX 3080.
Daarnaast zijn het, AMD eigen, nogal heethoofdjes.
 
Wat betreft RAW-fotobewerking (of grafische toepassingen in het algemeen) maakt Adobe tevens gebruik van de grafische kaart, echter enkel met NVidia en niet met AMD. Ik gebruik hiervoor dan ook altijd een Geforce GTX of RTX kaart.
Ben zelf ook niet zo'n fan van AMD processoren vanwege het warmte-probleem (misschien is dit ondertussen al wel van de baan). Ga je toch voor een CPU van AMD, zou ik eventueel opteren voor een watercooling. Dit zorgt voor een betere doorstroom van lucht in je case.
 
De 5000 serie van AMD is pas net een paar maanden oud, wachten op de 6000 modellen gaat nog wel even duren. Ik schat minimaal nog een jaar. Dus nu al een systeem gaan samenstellen is totaal onzinnig, omdat tegen die tijd de prijzen en de aangeboden hardware totaal anders kunnen zijn.
Pff, volgens mij was ik nog niet wakker...
 
Thanks voor de tips, ik dacht vooral aan de AMD videokaarten omdat deze, samen met de nieuwste generatie Ryzen, gebruik maken van smart acces memory. Ga je hier in de praktijk veel van merken met gamen of kan je evengoed net zo goed/beter voor Nvidia gaan?

Indien het een AMD cpu wordt, zat ik wel te denken om een AIO te installeren, ook omdat dit gewoon mooier staat in de case.
Deze komt op het bureau te staan, dus dat is ook wel een dingetje. :relieved:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan