• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Advies nodig bij Aptana Studio error 'java was started but returned exit code = 13'.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Victor93

Nieuw lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Beste mensen,

Ik volg een cursus webdesign. Voor deze cursus moet ik Aptana Studio installeren, maar bij de opstart krijg ik de foutmelding 'java was started but returned exit code = 13'. Op internet heb ik de foutmelding opgezocht en stappen ondernomen maar het heeft het probleem niet verholpen. Ik heb het probleem neergelegd bij mijn online begeleider en ik heb stap voor stap uitgelegd welke stappen ik ondernomen heb. Mijn begeleider zegt dat op basis van de stappen die ik ondernomen heb het probleem verholpen zou moeten zijn. Ik werd doorverwezen naar dit forum in de hoop dat iemand weet wat ik nog meer zou kunnen doen.

De stappen die ik ondernomen heb zijn als volgt:
Ik heb de exit code op internet opgezocht en blijkbaar is er één oplossing die voor iedereen werkt. Deze oplossing luidt als volgt:

1. Ik ben naar de bestandslocatie van javaw.exe gegaan. C: -> Program Files -> Java -> jre1.8.0_211 -> bin -> javaw.exe. Dit heb ik gekopieerd waardoor het er als volgt uit ziet: C:\Program Files\Java\jre1.8.0_211\bin\javaw.exe. Vervolgens ben ik naar de bestandslocatie van AptanaStudio3.ini gegaan. Met mijn rechtermuisknop heb ik gedrukt op 'AptanaStudio3.ini' -> 'edit with Notepad ++'. Eenmaal in Notepad aangekomen heb ik één regel boven '-vmargs' hetgeen geplakt wat ik gekopieerd had namelijk: -vm C:\Program Files\Java\jre1.8.0_211\bin\javaw.exe. Vervolgens heb ik binnen Notepad ++ op 'opslaan' geklikt. In alle video's over deze foutmelding is hiermee het probleem opgelost, maar bij mij niet. Ik krijg na afloop precies dezelfde foutmelding met 'Java was started but returned exit code = 13'.

2. Daarna ben ik gaan kijken of mijn bits systeem wel overeenkwam met het aantal bits van Java en Aptana. Ik ben naar 'configuratiescherm -> Systeem en beveiliging -> Systeem' gegaan. Hier staat windows 8.1, 64- bits besturingssysteem, x64-processor. Vervolgens ben ik gaan zoeken naar de versie van Aptana die ik op mijn computer heb staan, namelijk Aptana Studio 3.7.2. Google -> Aptana Studio 3.7.2 -> Requirements (onder andere) windows 8 64. Dit komt dus overeen met mijn besturingssysteem. Daarna ben ik gaan kijken naar mijn versie van Java. Menu -> uitvoeren -> CMD -> Java -version -> 1.8.0_211 - > Google Java 1.8.0_211 -> blijkt de meest up to date java versie te zijn momenteel voor 64 bit systemen.

3. Verder zou ik niet weten wat ik moet doen, hopelijk kan iemand op dit forum mij verder helpen.

Alvast bedankt!
 
Een 64bit OS kan zowel 32 als 64 bit software gebruiken en die Aptana is 32 bit.
Dien je wel de 32bit Java te installeren.
 
Dit pad wat je gebruikt:
C:\Program Files\Java\jre1.8.0_211\bin\javaw.exe
verwijst inderdaad naar de 64bit versie van Java, en de (benodigde) 32bit versie moet in
C:\Program Files (x86)\Java\... staan.
Het kan zijn dat je beide versies hebt, maar dan verwijs jij naar de verkeerde in dat AptanaStudio3.ini bestand.
 
Beste heren,

Bedankt voor de snelle reactie(s).
Ik had dus inderdaad een 64 bit versie van Java (wat mij logisch leek op een 64 bits systeem) en geen 32 bit versie. Op basis van jullie feedback heb ik een 32 bit versie van Java gedownload (omdat Aptana dus blijkbaar alleen werkt op een 32 bit versie van Java) en nu werkt alles na behoren. Heel erg bedankt hiervoor!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan