• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies samenstellen gaming PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stefan2

Junior lid
Lid geworden
12 mei 2011
Berichten
64
Waarderingsscore
0
Hoi allemaal,
Ik wil een nieuwe PC gaan aanschaffen. Voor mijn vorige PC van heel wat jaren geleden ben ik hier ook perfect geholpen dus hopelijk lukt dat nu weer. Ik zou graag advies willen over welke componenten geschikt zijn voor mijn budget en doeleinden. Hieronder de vragen lijst die ik in het forum vond:

1. Het systeem:
- Mijn budget ligt rond de 900-1200 euro inclusief beeldscherm.
- Ik heb al een muis en toetsenbord en heb geen speakers nodig want gebruik altijd een headset. Verder heb ik een beeldscherm maar zou mogelijk als het budget het nog toelaat een goed scherm voor gaming willen hebben (ik ben vrij competitive met gamen).
- Hoofddoel van de PC is gamen.
- Ik wil een PC die de mooiste populaire games van nu op max settings kan draaien en ook nog een tijdje mee kan voor de toekomstige games. Ik speel voornamelijk fast paced FPS games, maar ook grafisch veel eisende RPGs wil ik op maximale graphics kunnen spelen.
- Mijn ervaring is dat zodra de videokaart van een computer die je hebt gebouwd achterhaald raakt dat de betere grafische kaarten van dat moment niet meer compatible zijn met je moederbord. Hetzelfde geld voor de CPU. Ik ben dan ook niet van plan om later de GPU of CPU te gaan vervangen, maar zal tegen die tijd gewoon een nieuwe PC kopen. Het bij prikken van RAM is wel een optie die ik zou willen hebben.
- Ik ga niet overklokken.
- Ik twijfel nog over een draadloze netwerk kaart, welke zouden jullie aanraden. Mocht ik er 1 nemen dan wil ik wel n met een sterke antenne en die snel is.
- Ik wil een goede SSD, voornamelijk om snel op te kunnen starten maar het sneller laden van games is natuurlijk ook fijn. Ik weet niet wat beter is: een enkele ssd of een combi ssd + hdd? Bij een enkele SSD heb ik minstens 512GB nodig of zijn grotere tegenwoordig ook al te betalen?

2. Randapparatuur:
- Ik heb geen muis, geen toetsenbord en geen speakers nodig. Als het budget het toelaat zou ik graag een beelscherm kopen die goed is voor gamen (mainly first person shooters). Ik heb geen dvd/cd/bluray drive nodig.
- Ik heb wel een windows versie nodig. Ik heb het niet zo op windows 8 of hoger, maar ik denk dat windows 7 niet echt meer een optie is, of wel?
- In de toekomst wil ik mogelijk een tweede scherm aansluiten.

3. De (web)shop:
- Ik ben er nog niet uit of ik het zelf in elkaar ga zetten of laat doen. Vorige keer is het prima gelukt om zelf in elkaar te zetten dus waarschijnlijk zal ik weer daar voor kiezen.
- Kan ik zelf windows installeren als ik geen dvd drive of iets dergelijks heb? Zo niet, dan wil ik dit door de webshop laten doen. Maar ik wil niet dat er allemaal extra software meegeleverd wordt. Antivirus programma regel ik zelf.
- Ik heb geen voorkeur voor een webwinkel.

Bij voorbaat dank,
Laat me weten als jullie meer details nodig hebben.

Gr. Stefan

PS. ik zou mijn oude PC wel kunnen/willen verkopen. Enig idee hoeveel een toenmalige high performance game PC zou kunnen opleveren? Ik kan er in ieder geval nog vloeiend Overwatch op spelen op medium settings (hogere settings niet geprobeerd). Waarschijnlijk is dit te weinig informatie om iets zinnigs te kunnen zeggen.
 
Je budget is te laag voor een high-end pc, zeker als daar het beeldscherm en windows nog vanaf moet, en eventueel assemblage/installatie. Je komt in de sfeer van een i5 7400 en gtx1060 uit. Een goed en snel gamersbeeldscherm kan ook makkelijk 500 euro kosten, dus ook daar zul je concessies moeten doen. Kun je je daarin vinden, dan kunnen we verder kijken, en anders zul je moeten doorsparen.
 
Bedankt. In dat geval denk ik dat een beeldscherm nog maar even moet wachten. Dus dan wordt het een budget van rond de 1200 euro. Ik ga hoe dan ook een PC kopen dus als ik concessies moet doen dan zal ik dat doen. En ondanks dat ik een gaming PC wil die nog een tijdje mee kan, vind ik het belangrijker om een goede prijs/prestatie verhouding te hebben. Dus 500 euro voor 1% beter prestaties vind ik het niet waard.

Gr. Stefan
 
Het gaat om meer dan 1%. Het is ook maar net op wat voor resolutie je wilt gamen. Voor een 1080p scherm is een gtx1060 ruim voldoende. Wil je op uhd gamen met een goede refreshrate, dan ga je naar een 1080ti, die alleen al het grootste deel van je budget opsnoept. Heb je nog een bruikbaar beeldscherm staan dan zou ik inderdaad de 1200 in de hardware steken. Kun je hem zelf in elkaar zetten en windows installeren, dan zou ik dat ook vooral niet laten.
 
Het gaat om meer dan 1%. Het is ook maar net op wat voor resolutie je wilt gamen. Voor een 1080p scherm is een gtx1060 ruim voldoende. Wil je op uhd gamen met een goede refreshrate, dan ga je naar een 1080ti, die alleen al het grootste deel van je budget opsnoept. Heb je nog een bruikbaar beeldscherm staan dan zou ik inderdaad de 1200 in de hardware steken. Kun je hem zelf in elkaar zetten en windows installeren, dan zou ik dat ook vooral niet laten.

Oh sorry ik noemde die 1% voor 500 euro als algemeen voorbeeld dat ik niet pers het aller beste hoef als dat relatief weinig prestatie voordeel geeft, ging niet specifiek over het beeldscherm. Ik zie dat de 1080 ti zelf inderdaad al zo'n 900 euro kost. Dat zal hem dan niet gaan worden.

Een zo goed mogelijke setup voor zo'n 1200 euro. Het lijkt me dat daar toch best een aardige game PC voor te bouwen is. Overschrijden van het budget is een optie, maar in principe is dit mijn streef bedrag.

Bedankt voor de snelle reactie :D
 
Met een i5 7400 en gtx 1060 kun je binnen je budget blijven. Heb je nog nagedacht over zelf bouwen en installeren? Dan kun je er heel misschien nog een gtx1070 in persen.
 
Ja ik zal het zelf bouwen en installeren als ik daarmee binnen het budget kan blijven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt, ziet er goed uit. Ik denk dat ik mijn budget ook maar verhoog tot 1300.

Ik heb nog een aantal vragen die je hopelijk wilt beantwoorden, ik ben best technisch maar op gebied van hardware hou ik het allemaal niet meer bij.

- Ik dacht erovover om de SSD van 275GB te vervangen voor een SSD van 525GB en de Seagate Barracuda hardeschijf weg te laten en dan mijn oude hardeschijf te gebruiken als ik tegen het limiet van mijn ssd aan kom. Is mijn oude harddisk (deze) te gebruiken met dit nieuwe systeem?
- Hoeveel geld bespaard het om voor de gtx 1070 te gaan ipv 1080? Ik probeer de prijs te achterhalen maar er zijn zoveel versies te vinden met sterk uiteenlopende prijzen. Geen idee welke ik dan nodig heb.
- Kan ik mijn oude netwerkadapter (deze) gebruiken met dit nieuwe systeem?
- Kan ik mijn oude CD/DVD writer (Lite-On DVD-/+/RAM IHAS124-19 24x/24x/12x SATA) gebruiken met dit nieuwe systeem?
- Ik zie dat het moederbord een stuk goedkoper is dan die in mijn vorige PC. Die was toen 135 euro (deze). Zijn moederborden goedkoper geworden of heb je deze gekozen om binnen het budget te blijven?

Nogmaal bedankt!
 
Ssd en harddisk zou geen probleem moeten zijn, zolang je oude harddisk maar een sata aansluiting heeft.

Verschil tussen 1080 en 1070 is 100-150 euro, afhankelijk van merk en type. De goedkoopste 1070 is 411 euro, de goedkoopste 1080 499 euro bijvoorbeeld. Maar heb je 1300 euro te besteden, dan is een 1080 geen enkel probleem, toch? Als je serieus zou willen besparen, zet er dan een 1060 in, die is een flink stuk goedkoper en ook ruim voldoende voor HD gamen.

Alle moederborden hebben een netwerkadapter, een losse kaart is niet nodig. Zolang er echter een geschikt slot open is, zou een netwerkkaar moeten passen. Nieuwe moederborden hebben geen pci sloten meer, alleen pci-e.

DVD zou geen probleem moeten zijn.

Ik heb een van de goedkopere genomen, duurdere voegen behalve toeters en bellen niet zoveel toe. En dan steek ik het geld inderdaad liever in bijvoorbeeld de videokaart.
 
Heel erg bedankt, Weballey! Ik sta op het punt om te bestellen. Voordat ik dit doe nog even een check, dit wordt het (de grafische kaart heb ik al gekocht dus die staat niet in de basket):
https://azerty.nl/basket/?code=YTo3...xO2k6MTtpOjQ4NDgyNDtpOjE7aTo3MzI0NTA7aToxO30=

Laatste vraagjes:
- De crucial mx300 ssd lijkt enkel een chip te zijn, na wat zoeken zie ik dat deze tegenwoordig direct op het moederbord geplaatst kunnen worden. Ik neem aan dat ik voor deze dus geen kabels en geen bay nodig om hem te plaatsen?
- Zijn er nog andere dingen die ik los moet kopen, zoals kabels voor de fan of koelpasta voor de CPU of wordt dat meestal meegeleverd met de componenten? Ik kan het niet terug vinden op de azerty site zelf.
- Ik heb toch gekozen voor de GTX 1060 (deze). Deze kaart heb ik nu al in huis.
- Is de voeding nog steeds voldoende met de grafische kaart die ik gekozen heb?

Nogmaals, ontzettend bedankt :)
 
- De MX300 is er in 2.5" en in M.2 uitvoering. Maar net wat je liever hebt. De M.2 prik je inderdaad in het moederbord. Geen kabels nodig.
- Normaal hou je alleen maar kabels en schroeven over. Alleen als je erg veel schijven monteert, of andere extra onderdelen, kun je meer nodig hebben.
- De meeste koelers komen met een beetje pasta, maar je zou even kunnen navragen.
- Voeding is ruim voldoende voor deze setup.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan