• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Advies upgrade van mijn huidige systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

121028

Gevestigd lid
Lid geworden
21 mrt 2013
Berichten
355
Waarderingsscore
0
Hoihoi!

Ik ben mij aan het oriënteren op het upgraden van mijn huidige systeem. Ik speel veel MSFS2020, Star Citizen en andere simulators, en ik heb een home cockpit met veel hardwaren en ik gebruik veel randsoftware, hardware drivers en plugins. Ik merk dat de CPU moeite heeft met de vele hardware en randsoftware tijdens het gamen. Ik was dus van plan te upgraden naar een nieuwe generatie intel processor, maar de 10e generatie of hoger past niet meer op de 1151 socket op mijn moederbord. Nu het moederbord vervangen moet worden, en ik ook al langer de wens had om mijn RTX 2070 te vervangen voor een nieuwere videokaart, pak ik het wat groter aan en zit ik te denken aan een upgrade. Ik wil daarbij overigens niet mijn gehele systeem herbouwen met een nieuwe kast en dergelijke.

Huidige systeem:
MSI Z390-A Pro moederbord
Intel Core i5 9600K
MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G GPU
32GB (4x8) RAM (Corsair)
1TB Intel 660P
Corsair RM550x Uit 2018
Phanteks Eclipse P400S kast

Home cockpit:
3x 23 inch Samsung monitoren (HDMI en DP)
2x 15,6 inch Asus portable monitors (via USB-C met een Asus driver op de integrated graphics van het moederbord aangesloten)
2x Saitek Radio Panels
1x Saitek Multipanel
2x Elgato StreamDeck
Airbus Joystick en Throttle Quadrant + Addon
Rudder pedals
Corsais muis + toetsenbord
Dat alles aangesloten op een USB 3.0 hub met voeding, en een kleinere USB-3.0 hub zonder voeding.

Upgrades:
MSI Z390-A Pro moederbord - MSI Z690-A DDR4
Intel Core i5 9600K - Intel Core i9 12900K (met de huidige heatsink met 2 fans aan beide kanten)
MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G GPU - MSI GeForce RTX 3080 GAMING SET TRIO 10G LHR
4x 8GB RAM (Corsair)
1TB Intel 660P
Corsair RM550x Uit 2018 - Corsair RM850 (2021)
Phanteks Eclipse P400S kast

Ik vraag mij daarbij even af wat jullie van deze nieuwe setup vinden. Vanwege mijn maximale budget van zo'n 2.000,- (exclusief verkoop van huidige hardware) ben ik niet van plan om het hele systeem te herbouwen, de laatste onderdelen upgrade ik dan wellicht later. Voor nu even een flinke CPU en GPU upgrade. Maar is het systeem daarmee nog in balans? Zijn de onderdelen compatible met elkaar? Zijn er verder nog tips rondom deze build/upgrade?

Daarnaast nog een aantal losse vragen:
- Zal een i9 t.o.v. een i7 een verschil maken, met in het achterhoofd dat ik veel hardware en randsoftware gebruik tijdens het gamen?
- Het moederbord heeft een PCI-e 3.0 x16 slot en een PCI-e 5.0 x16 slot, maar de RTX 3080 is PCI-e 4.0. Is dat compatible?
- Het moederbord heeft een M.2 PCI-e 3.0 x4 + SATA, M.2 PCI-e 4.0 x4 + SATA en 2x M.2 PCI-e 4.0 x4. Is mijn huidige Intel 660p 1TB SSD daarmee compatible? En heeft dit moederbord 4 M.2 x4 sloten of 2? Dat is mij niet helemaal duidelijk van Tweakers. En kan ik hier zomaar een nieuwere generatie M.2 SSD op aansluiten, of moet deze op een of andere manier compatible zijn met de huidige M.2 SSD?

Een lang verhaal, maar ik hoop dat het een goed beeld geeft van mijn plannen. Alle tips zijn welkom! Hieronder nog de vragenlijst voor de volledigheid. En alvast veel dank voor de moeite!

Groet, Stefan

1. Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven? Circa 2000.
- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (Omschrijf zo nauwkeurig mogelijk.) De 4x 8GB RAM, de 1TB M.2 SSD, de Phanteks Eclipse P400S kast, de CPU koeler.
- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv games, videostreaming, fotobewerken, videobewerken, ...) Homecockpit, games.
- Welke games/software denk je er voornamelijk op uit te voeren? MSFS2020, Star Citizen, andere simulators (vaak games die nog niet (volledig) zijn geoptimaliseerd.
- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc? (bv: dvd/Blu-Ray speler, Wifi, kaartlezer, meerdere beeldschermen, waterkoeling, overklokken...) Meerdere beeldschermen, veel hardware (via USB op een USB-3.0 hub aangesloten).

2. Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, luidsprekers ...) Geen nieuwe randapparatuur nodig.
- Welke software heb je nodig? (bv: Besturingssysteem, Office, Antivirus, ...) Geen nieuwe software.
- Heb je hiervoor ook een apart budget? Niet nodig.

3. De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)winkel? Nee, dat kan ik zelf. Updaten van de BIOS zoals je met de nieuwste moederborden vaak moet doen, is nog even een puzzel voor mij. Huidige systeem heb ik zelf samengesteld en gebouwd.
- Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)winkel wordt geïnstalleerd? Nee.
- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)winkel of heb je liever dat wij prijs/kwaliteit de beste deal uitzoeken? Service en gemak van Azerty is mij vorige keer erg goed bevallen, maar als er meer dan 50 euro te besparen valt dan overweeg ik de goedkoopste opties te kiezen.
 
KLIK HIER voor de juiste specificaties van het nieuwe moederbord.
Buiten de basis frequency is er geen noemenswaardig verschil tussen de i7 en de i9 van de 11de of de 12de generatie, vorige generaties was het verschil groter. De prijzen liggen ook niet zo ver uit mekaar.
De RTX 3080 met PCI-e 4.0 is perfect bruikbaar op het moederbord inde PCI-e 5.0 poort.
Het moederbord heeft 4 x m.2 aansluitingen (3x PCI-e 4.0 en 1x PCI-e 3.0) dus die intel kan je zeker meepakken. Let wel, als je ook nog SATA-aansluitingen wil gaan gebruiken, kan je best even de instructies van je moederbord nalezen omdat op sommige borden worden enkele SATA-aansluitingen uitgeschakeld als je alle m.2 of PCI-e's gebruikt.
Ik zou je ook willen aanraden om bij een nieuwe build (of de huidige) het RAM-geheugen uit te breiden naar 64Gb of een kleine m.2 SSD voorzien voor het tijdelijk werkgeheugen (pagefile.sys of optane). Zo ga je meer dingen tegelijk aan dezelfde snelheid kunnen uitvoeren.
 
Buiten de basis frequency is er geen noemenswaardig verschil tussen de i7 en de i9 van de 11de of de 12de generatie,
Echt wel.
 
Waarschijnlijk niet goed begrepen, het gaat hier om het verschil tussen een i7 en een i9 van dezelfde generatie (11de of 12de), dat was initieel de vraag van TS. Kijk maar eens in die benchmarks hoe weinig verschil daar op zit. En uiteraard is er verschil tussen de verschillende generaties anders moeten ge nieuwe uitbrengen, he.
 
Ik zie ook in andere benchmarks een significant verschil in 11e vs 12e generatie! Verschil tussen i7 en i9 is er wel, maar die twee liggen soms dicht bij elkaar qua prestatie inderdaad. Dat is iets om te overwegen... Wat doen die E-cores (efficiency-cores) precies en wat is daar de meerwaarden van?

Wat betreft het RAM geheugen: Ik heb nu 4x 8GB, dus alle 4 slots zijn bezet. Ik las op een ander forum dat de Alder Lake versie niet echt lekker gaat met 4 RAM kaarten, daar stond het advies om te upgraden naar 2x16. Herkennen jullie dat probleem?

Verder zie ik tijdens het gamen dat 10-16 van de 32 GB van het RAM geheugen vol zit, dus upgraden naar 64 leek mij niet nodig. Of zie ik dat verkeerd?

Wat vinden jullie van de meerwaarde van een 3080TI ten opzichte van een 3080? Prijsverschil is 400 euro. Ik heb wat benchmarks erbij gehaald die wel veelbelovend zijn, maar hebben jullie hier nog ervaringen mee of tips mee? 400 euro vind ik wel een groot prijsverschil.
 
Ik las op een ander forum dat de Alder Lake versie niet echt lekker gaat met 4 RAM kaarten
Welke?
Lees alleen over problemen met DDR5 geheugen van Corsair, verder niet.

De prijzen van de nVidia kaarten lopen echt belachelijk hoog op (van AMD ook) en als je geld genoeg hebt, er zijn nog een 3090 en een 3090Ti.:)
Kan niet beoordelen waar je meer aan hebt maar veel scheelt het niet, alleen in euro's.
Miss. heb je hier wat aan.
 
Ik gebruik een pc met 64GB RAM (8x8GB).
Voor de nieuwe pc was ik eerst van plan 4x16GB te gebruiken. Via verschillende bronnen werd dit afgeraden en 2x32GB te gebruiken omdat het verschil in snelheid wel groot is (varieert naar gelang het aantal bezette gehuegenslots. Met 4x16GB kwam het geheugen uit op slechts 4000MHZ terwijl dit met 2 modules op 5600MHZ uit kwam. Met slechts 1 module zou dan 6600MHZ behaald kunnen worden met de geschikte modules.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan