• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Aftermarket koeler ATI HD 4870

Status
Niet open voor verdere reacties.

ewald_L

Heeft veel posts
Lid geworden
13 aug 2008
Waarderingsscore
0
Hallo,

zoals sommigen al weten heb ik de (Asus) HD 4870 van just--mike overgekocht. Is een prima kaart, en werkt prima,
maar ik vind de koeler persoonlijk niet snel/stil genoeg.
Ik ben dus opzoek naar een aftermarket koeler, die redelijk stil is, en natuurlijk ook goed koelt.

Eerst kwam ik uit op de
Arctic Cooling Accelero Twin Turbo

Maar na wat zoeken, schijnen er veel problemen te zijn met geheugenchips van de kaart die over de 120 graden worden en doorbranden.
Dan wordt aangeraden de backplate van de originele koeler erop te laten zetten, maar die heb ik niet. Ik heb deze (klik!) kaart,
en zoals je ziet zitten onder de koeler de memory chips zonder enige koel blokjes oid.
Die koeler leek me dus niet geweldig, ook vind ik hem ietwat dik.

De sloten verdeling op m'n moederbord is zo:

PCIe x1
PCIe x16

PCIe x1
PCIe x1
PCIe x16

PCI
PCI

Nu is het belangrijk dat in het 2e PCIe x16 slot een 2e videokaart kan (8600GT) die dient als dedicated PhysX kaart.
De koeler zelf mag 1 slot, en maximaal 1,5 slot innemen.

Ik zat te denken aan deze koeler: ZALMAN VF1000 LED
Deze ziet er degelijk uit, en reviews lijken goed. Maar ik vraag toch nog om adviezen en ervaringen voor deze en eventueel andere koelers, en montage op een HD4870.
Budget is 30 tot 40 euro :)

• Unmatched cooling performance - 120 Watts
• Dual ultra quiet 92mm PWM fans with low noise impeller
• Excellent heat dissipation via 4 heatpipes
• RAM and voltage regulator cooling
• Pre-applied MX-2
• Multi-compatible with high-end VGA cards

De eerste lijkt mij prima voor die klus.

PS, zitten meestal ook koelblokjes bij voor het geheugen en vr chips.

Of zoiets?
http://www.scythe-usa.com/product/vga/002/scvms1000_detail.html

Wordt de kaart erg warm? Want je kunt de fan ook wel wat langzamer laten draaien mbv ati overdrive in de driver. Bios aanpassen kan eventueel ook nog. Standaard draait de 4870 behoorlijk hard, en dat is meestal niet nodig. Als ik mijn fan vastzet op 25%, komt ie op een graad of 75 belast.

25% haal ik het niet op, hij moet ingame toch echt hoger. En ondanks dat er dan geluid aanstaat vind ik het toch wel storend.
Er komt wel een nieuwe kast aan, met nog wat meer koeling, maar eigenlijk wil ik gewoon een wat stillere en koelere koeler :P
--- edit ---
De eerste lijkt mij prima voor die klus.

PS, zitten meestal ook koelblokjes bij voor het geheugen en vr chips.

Of zoiets?
http://www.scythe-usa.com/product/vga/002/scvms1000_detail.html

Die Scythe had ik ook gezien, maar is die niet wat dikker dan deze zalman?
Want hoe dunner hoe beter gaat niet helemaal op, maar wel een beetje :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Het zijn niet de geheugenchips die de meeste problemen veroorzaken maar de VRM's, die zitten onder dat rechthoekige ASUS-blok. Deze gaan heel rap richting de 120 graden (hun limiet ligt rond de 125-130 graden).

De geheugenchips zijn niet voor niets onbedekt bij die ASUS-kaart, die blijven wel koel met een fan boven hun hoofd. Voordeel van die Twinturbo is dat er zowel een fan boven het geheugen zit, maar ook eentje boven de VRM's... Mooist zou het dan zijn als je nog wat heatsinks onder die fan, op de VRM's kon plaatsen, maar of dat kan ligt aan de ruimte tussenbeide.

Hoe warm worden die VRM's trouwens in de huidige staat van die kaart?

Stomme vraag misschien, maar ik zie deze temperaturen niet in RivaTuner?

De core loopt iig in de 90 graden, als ik de fan niet wil horen (onder load).

Hmm, ik kan me zo niet herinneren waar precies, maar de mijne waren sowieso zichtbaar. Hetzij in Rivatuner, hetzij in GPU-z. Beide programma's heb ik niet meer in gebruik, maar ik heb mijn HD4870 ook niet meer, dus zou ik het sowieso niet kunnen nakijken :)

Ik heb bij beide 4 temperaturen:

Core temperatuur
Display IO
Memory IO
Shader core temperatuur

Maar als ik die Zalman koop, dan moet dat passieve blokje achterop de kaart, die de VRM's koelt eraf? Want dan zouden die veelt te heet worden?

Mss dat deze versie geen ondersteuning biedt voor het uitlezen van die temperatuur... Iets om na te kijken eventueel.

Ik weet trouwens niet of dat koelblok eraf zou moeten (liever niet natuurlijk), maar dat weet ik voor geen enkel van die koel-oplossingen. Daarvoor zou je de techsupport van de fabrikant moeten aanschieten, stuur ze een mailtje of check hun fora even. Logischerwijs is het aanhouden van dat blok de beste optie, die zit goed gemonteerd om maar iets te noemen. De VRM's zijn gewoon een bekend probleem, voor mij waren ze n van de redenen om de HD4870 weg te doen in ieder geval...

Wat betreft de verschillende koelers, persoonlijk staat me de Musashi het meeste aan, die is echter ook het grootst volgens mij en als ruimtegebrek een issue is... Tja, dan houdt het op, maar is die 8600GT berhaupt de (merkbare) moeite waard om naast je HD4870 te houden?

Tja over die 8600GT twijfel ik ook een beetje, Hoewel voor hardware physx het wel nuttig is.
Alleen zoveel spellen ondersteunen dat natuurlijk ook weer niet...

Ik vond de Musashi ook een aantrekkelijk model, maar het gaat niet passen icm met de 8600GT denk ik. Maar ik twijfel dus een beetje tussen een grotere (betere) koeler op de HD4870 en hardware physx :P

't Is allemaal nogal relatief, zoveel verschillende factoren die van invloed zijn. Of het de moeite waard is of neit is natuurlijk vrij makkelijk na te gaan, draait wat benches en bepaal dan wat het wordt.

Met fluidmark, software matig, haal ik minmaal 6 fps, met een 8600GT, hardware matig, 20. Dat scheelt natuurlijk wel.

Een nieuwe koeler vind ik sowieso nodig voor de 4870, alleen als ik de 8600 laat zitten moet het een relatief platte worden, als ik die weg haal mag ie zo dik worden als het maar kan :P

Hoe hoger de koelribben hoe hoger de koeling door het grotere oppervlak hoe dikker de koeler.:)

Dient wel de airflow goed te zijn anders heb je er nog geen zak aan.

Ja, maar als je ingame niets merkt van die hardwarematige versnelling dan zou ik niet teveel focussen op het behoudt van die kaart en eerder voor een betere koeling gaan.

Bij bijvoorbeeld Batman Arkham Asylum merk ik het wel, maar in hoeverre het nuttig is tov de warmte en energie weet ik eigenlijk niet. Het zijn wat kleine details die mooier zijn, maar echt bepalend is het niet...

Denk dat ik dan toch maar voor de Musashi ga.
Tenzij er nog andere adviezen komen, en ik zal ze even mailen over dat koelblokje ^^

Mail gehad van Scythe dat ik het passieve koelblokje gewoon moet verwijderen, en er bijgeleverde op moet zetten
thank you very much for your inquiry and the interest in Scythe items.

You can dismount it. After it looks like - http://en.expreview.com/img/2008/09/02/stcom.co.kr__8400_12.jpg

Musashi have heatsinks include package, too and this you can use if need/want.

Please don't hesitate to contact me if you have any questions or require
further information. Thank you again for your interest in Scythe item.

Denk dat ik hem dan maar ga bestellen...

Ja maar toch zijn er mensen die problemen hadden met die koeler,
En sowieso lijkt me de scythe stiller/meer airflow hebben :)
--- edit ---
Geen suggesties verder?

Dan plaats ik namelijk straks de bestelling bij Azerty, en hij is op voorraad dus hoop ik hem vrijdag of zaterdag binnen te hebben :)
--- edit ---
Besteld :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan