• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Afval scheiden.

A

Abraham54

Gast
Als het om moderne problemen gaat: het is allang bewezen dat het geen oplossing is maar Diftar is voor gemeenten een parade paardje.

https://www.tubantia.nl/enschede/ge...es-maar-cijfers-afvaldump-ontbreken~ad01fc9c/

http://www.rtvoost.nl/nieuws/287271/diftar-nog-steeds-heikel-en-veelbesproken-onderwerp-in-enschede

De invoering was zo goed gedaan dat ik niet eens wist dat de ondergrondse afvalcontainer van 50 kg zakken naar 30 kg zakken was gedaan.

En in dat deel van het centrum waar ik woon was op geen enkele wijze info te krijgen wanneer de pmd-zakken opgehaald worden.

Mij is gebleken dat dit op de maandag gebeurd.
Onlangs heeft men de tweede restafval ondergrondse opslag veranderd naar een oranje versie.
Die heeft een gewoon deksel en daar kan dan de PMD zak in geplaatst worden.

Maar voor het andere deel van de straat is dit te ver lopen, dus daar liggen de ganse week goed gesloten en niet goed goed gesloten PMD-zakken.
Een k...... gezicht in het centrum van de stad.

En dan zijn er nog diegenen die niet weten dat er een oranje PMD-zakken opberg is.
Die hangen hun PMD zak alsnog aan het apparaat.
 
Een PMD zak? Dat is geen landelijk bekende afkorting. In mijn gemeente wordt die afkorting niet gebruikt. Ik ben er -dankzij Google- intussen wel achter dat hiermee plastic verpakkingen, blik en drinkpakken wordt bedoeld. Dat wordt in mijn gemeente niet aan huis opgehaald. Verspreid in mijn dorp staan wel een paar containers waar je dat afval in kwijt kunt. Dat gaat zonder pasje. Ik neem een volle zak met PMD afval mee als ik boodschappen ga doen. Dan fiets ik eerst langs die container. En in mijn beide fietstassen stop ik dan het papier en glas, want op diezelfde verzamelplek staan daar ook containers voor. Er zijn in mijn gemeente ook geen speciale zakken (in wat voor kleur dan ook) voor PMD afval verkrijgbaar.
Of in jouw gemeente PMD zakken verkrijgbaar zijn (al dan niet tegen betaling) hangt af van de vuilnisophaaldienst die door de gemeente is gecontracteerd.
 
De PMD zakken worden via de supermarkten (nog) gratis verstrekt!

Waar het deels in Enschede aan schort komt door de versnelde invoering en de nalatige informatie.

Als je naar Twente milieu gaat en dan inlogt met jou postcode, krijg ik voor het centrum van Enschede een kaart te zien waar ik terecht kan met mijn afvalpas om "afval" kwijt te kunnen.
Wat niet op die kaart staat, zijn die loospunten die tijdelijk uitgeschakeld zijn.
Want mensen stoppen soms te grote zakken in die 30 liter afvalpunten en dan wordt de boel geblokkeerd.

De enigste datum die voor mij vermeld wordt, is wanneer het oude papier wordt opgehaald.
 
Iedere gemeente regelt het op zijn eigen manier. In mijn dorp (ruim 16.000 inwoners) werd vroeger het papier opgehaald door de muziekvereniging. Daar verdienden ze een paar centen mee. Mocht niet meer van de gemeente. Waarom weet ik niet.
Papier wordt sindsdien niet meer opgehaald. Wel wordt er van je verwacht dat je zo goed mogelijk je afval scheidt en zelf je papier, plastic, kleding en glas wegbrengt naar 1 van de 15 brengplekken die er verspreid in het dorp staan.

Ieder huishouden heeft hier een grijze plastic container voor restafval en een bruine voor gft afval. Die worden om de week geleegd. De ene week de grijze bak, de andere week de bruine. Vergeet je een keer de grijze bak op tijd aan de weg te zetten, dan zul je 2 weken moeten wachten voordat je het weer kan doen.
We betalen hier nog niet per gewicht of per keer dat de bak geleegd wordt.
 
Hier in de Achterhoek hebben wij 3 containers die gratis aangeboden kunnen worden.
Die zijn voor papier, gft en plastic.
Bij ons kost de grijze zak in de ondergrondse 1.14 per keer.
Dit is vele malen goedkoper dan de grijze container die wij eerder hadden.
Want die koste 7,60 per keer dat je hem aanbood.
Wij brengen nu ongeveer 1 zak per maand weg, eerder was dat 1 container.
 
In Enschede zijn vrijwel alle contaieners nu gechipt.

Enkele mederlandse gezinnen deden net alsof ze nooit de brieven van Twente Milieu hadden ontvangen en boden dus hun containers dan ook niet aan.

Maar ja - wat doe je dan als jou container vol is en niet geleegd wordt?

Dan gooi je bij anderen het afval toch in de container en dan is het alsnog heel snel tegen extra kosten geregeld!
 
@aarie25 Dat systeem van jullie wil ik hier ook wel. Ik scheid mijn afval goed, dus heb ik erg weinig restafval. In mijn grijze eenpersoonscontainer (120 liter) passen 2 volle vuilniszakken. Ik schat dat ik mijn grijze container 4, hooguit 5 keer per jaar aan de weg zet.
Als eenpersoons huishouden betaal ik dit jaar €202,20 voor afvalstoffenheffing. Een meerpersoonshuishouden betaalt €305,40. Het maakt dan niet uit of je met 2 of met 20 personen in dat huis woont, en er wordt ook niet gelet op hoeveel en hoe vaak je de containers laat legen. (Ik heb het van de laatste jaren even nagekeken; ieder jaar werd de afvalstoffenheffing met een paar procent verhoogd) Daarvoor wordt alleen gft en restafval opgehaald. Ik ga ervan uit dat de kosten voor het ophalen van gft afval niet hoog zullen zijn, omdat daar compost van wordt gemaakt die weer verkocht wordt. Misschien speelt de gemeente wel quitte met het ophalen van het gft afval. Als dat waar is, dan betaal ik dus €202,20 : 5 = ruim € 40 per keer dat ik de grijze container aan de weg zet.

P.S. Overigens zijn we nu wel enorm afgeweken van het onderwerp van dit topic: Social Media Pauze...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou dit onderwerp even een eigen topic kunnen geven.
 
@aarie25 Dat systeem van jullie wil ik hier ook wel. Ik schat dat ik mijn grijze container 4, hooguit 5 keer per jaar aan de weg zet. Als eenpersoons huishouden betaal ik dit jaar €202,20 voor afvalstoffenheffing.

Dat zijn beste prijzen voor die paar leggingen
Ik snap niet dat in zo`n klein land zoveel verschillende manieren en bedragen worden gebruikt.
Het enigste nadeel wat ik ervaar is het zelfde als die van Abraham.
Regelmatig gehad dat er nog een zak in de klep vast zat.
Dus dan moet je de andere gebruiken en 2 keer betalen.
 
In mijn postzegeltuin staan 4 kliko's en 1 flessenmandje. Dat mandje leeg ik zelf in de flessenbak bij de supermarkt.

1 kliko is groot en heeft een blauwe deksel: papier, 1x per maand, opgehaald met een vuilniswagen, bemand door vrijwilligers van een voetbalclub.

Dan is er een grote grijze kliko, is voor plastic en alles wat daar bij mag. Wordt 1x per 3 weken geleegd.

De 3e kliko is knalgroen en is voor GFT-afval. Wordt 1x in de 14 dagen geleegd, en in de zomer elke week.

En tot slot heb ik een kleinere kliko voor het afval wat je dan nog over hebt. Wordt 1x per 3 weken geleegd.

Het systeem werkt, er is in het begin van het jaar een afvalkalender verstrekt dus je weet precies wanneer iets opgehaald wordt, maar die bakken nemen heel veel ruimte in. Dus heeft iedereen ze achter zijn huis in een steegje staan en daarvandaan worden ze dan voor de deur gezet.

Afgelopen jaar betaalden we voor de afvalstoffingheffing 265 euro.
 
Bij mij net als bij kate. Kon nog wel eens uit dezelfde buurt zijn. En toch zie je bij de hier en daar geplaatste afval containers dat er gasten zijndie het afval er gewoon naast flikkeren.
 
Inderdaad! En je moet eens bij de glasbak kijken! De opening is zo groot als een flinke flessenhals, dus een spiegel gaat er niet in. Geeft niet, we gooien hem kapot en de grote stukken zetten we naast de flessenbak. En wat daarmee gebeurt, laat zich raden!
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan