Hallo Swaken,
Dank voor je reactie en ga dat zeker nakijken. Ik heb al de algemene voorwaarden opgezocht en kan niet vinden dat ik na 3 jaar verplicht opnieuw moet afnemen. Mijn vraag is ook of dat kan, c.q. mag, c.q. wettelijk in orde is. Daarom ga ik nog verder zoeken. In elk geval dank voor de informatie. Hier de voorwaarden:
Artikel 1 - Toepasselijkheid
1. Deel I van deze algemene voorwaarden is van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
2. Voor of bij het aangaan van de overeenkomst op afstand, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument digitaal beschikbaar gesteld, op zodanige wijze dat de consument deze eenvoudige wijze kan opslaan op een duurzame gegevens drager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
Artikel 2 - Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 3 - De overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand op het moment van bevestiging van aanvaarding van het aanbod door de ondernemer.
2. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
3. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
d. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
f. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.
4. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 4 - Herroepingsrecht
1. Indien aan de consument een product is geleverd van digitale inhoud anders dan op een materiële drager (dus digitaal), dan bestaat geen recht op herroeping. De consument heeft hiervoor expliciet toestemming gegeven tijdens de aankoop van producten, digitale inhoud en/of diensten.
2. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden.
3. De genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.
Artikel 5 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
Artikel 6 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
2. Zo snel mogelijk, maar binnen 3 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product.
6. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 7 - De prijs
1. De door de ondernemer vermelde prijs is een indicatie. Pas nadat de ondernemer de bestelling heeft bevestigd aan de consument, is de prijs definitief.
2. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
3. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn toegestaan, waarbij geldt dat :
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
4. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Artikel 8 - Levering en uitvoering
1. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
2. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
3. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
4. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 9 - Betaling
1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen onmiddellijk bij het aangaan van de overeenkomst te worden voldaan via digitale overboeking.
2. Indien sprake is van een duurovereenkomst waarvoor periodiek betaald moet worden, geldt een betalingstermijn van 14 dagen voor iedere afzonderlijke factuur.
3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 10 – Persoonsgegevens
1. Bij het leveren van goederen aan de consument, dient de ondernemer gebruik te maken van persoonsgegevens van de consument. Daarbij zal het gaan om NAW gegevens en bankrekeningnummer. Deze gegevens worden slechts gebruikt om bestellingen te kunnen verwerken en te verzenden aan de consument.
2. De consument stemt ermee in dat aan hem voor of bij het verstrijken van de licentietermijn –indien van toepassing- een bericht krijgt over verlenging van de licentie en/of alternatieve goederen die zijn afgestemd op zijn situatie.
3. De ondernemer zal te allen tijde de geldende wetgeving omtrent de bescherming van persoonsgegevens naleven.
4. De ondernemer zal de verkregen gegevens voor geen ander doel gebruiken dan zoals hierboven vermeld, behoudens in die gevallen dat de ondernemer de uitdrukkelijke toestemming van de consument heeft verkregen.
Artikel 11 – Intellectuele eigendom
1. Ondernemer verstrekt in voorkomende gevallen exclusieve gebruikslicentie(s) aan de consument. Behoudens uitdrukkelijke andersluidende afspraken, draagt de Ondernemer nooit de intellectuele eigendomsrechten ten aanzien van door haar geleverde goederen over.
2. Het recht om een licentie te gebruiken gaat pas in op het moment dat de consument aan alle uit de rechtsverhouding op hem rustende plichten heeft voldaan. Maakt de consument desalniettemin eerder van de licentie gebruik, dan is hij schadeplichtig.
3. Het is de consument zonder uitdrukkelijke andersluidende schriftelijke afspraak niet toegestaan om de aan hem/haar verleende licentie te sublicentiëren of over te dragen.
4. De consument verkrijgt met de licentie een zelfstandige verantwoordelijkheid ten aanzien van het gebruik van de goederen waarvoor een licentie wordt verleend. Dat houdt in dat de consument zelf verantwoordelijk is voor het gebruik van de licentie binnen de daarvoor geldende voorwaarden, en derhalve is de Ondernemer nooit aansprakelijk voor onrechtmatig gebruik door de consument. Indien de Ondernemer wordt aangesproken door de rechthebbende van de intellectuele eigendomsrechten ter zake van onrechtmatig gebruik door de consument, dan vrijwaart de consument de Ondernemer dienaangaande.
5. Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Ondernemer is de consument niet gerechtigd gegevens uit en/of gedeelten en/of uittreksels van de ter beschikking gestelde Goederen te openbaren, te exploiteren of, op welke wijze dan ook, te verveelvoudigen.
Artikel 12 - Klachtenregeling
1. De ondernemer beschikt over een klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer. Onder bekwame tijd wordt twee maanden na het aangaan van de overeenkomst verstaan. Klachten van na die datum worden niet in behandeling genomen.
3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
Artikel 13 - Geschillen
1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. Bevoegd is de rechter van het arrondissement waarin de Ondernemer is gevestigd.