• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Allerlei functies doen vreemd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vragertje

Junior lid
Lid geworden
14 feb 2017
Berichten
87
Waarderingsscore
1
Ik draai Windows 7, al jarenlang op een pc die zelden problemen geeft.
De laatste dagen gebeuren er steeds ongewenste dingen:

- Thunderbird opent voor het schrijven van een nieuwe e-mail twee schermen i.p.v. één. En er zijn nog meer functies die niet goed werken, zoals: bij het aanklikken van een afrolmenu blijft het menu niet staan en moet ik nogmaals klikken.
- Thunderbird maakt een tweede tabblad bij het openen van een e-mail.
- Thunderbird verplaatst e-mails ongevraagd naar de prullenbak.
- Bij het met een bepaald programma openen van een webpagina op de ssd wordt er gelijk door een ander programma, Firefox of EditPad, een andere pagina geopend.
- De Windows functie Selecteren werkt vaak niet goed: selecteert iets anders.
- Windows herstartte een keer spontaan, wat nooit eerde gebeurde.

Het lijkt er ook op dat er iets is met de muis. Klikken met de muis geeft vaak geen resultaat en moet herhaald worden.

Alle drivers van de pc zijn geupdated. Herinstallatie van Windows heeft niet geholpen en scannen met virusscanner en malwarescanner heeft geen problemen gevonden. Ik ben altijd heel secuur in het beheren van deze pc. Software download ik alleen van betrouwbare websites, elke dag draait de virusscanner en malwarescanner, vaak wordt CCleaner gedraaid en het Windows register opgeschoond, enzovoort.
 
Ik gebruik Malwarebytes, al jaren naar tevredenheid. Ook draai ik geregeld ClamWin Antivirus.
 
ClamWin stelt weinig voor!

Ik wil nu graag, dat jij de Eset Online Scanner op de juiste wijze gaat gebruiken:

Zie daarvoor: Handleiding Eset Online scanner
Aansluitend graag het log ervan in jouw volgende antwoord posten.
 
Dank voor je moeite! Even voor het goede begrip: ik heb meer dan 20 jaar ervaring met computers en heb menige scanner of hulpprogramma aanbevolen zien worden en veel verschillende scanners op de computer gehad. Ik zoek naar een eenvoudiger oplossing dan jouw aanwijzing en denk dat die moet bestaan. Ik vermoed dat er een fout zit in een van de laatste Windows updates - bedenk dat het gaat om een nieuw en secuur geinstalleerde Windows!
 
Aanvulling: Ik heb met ClamWin Antivirus menigmaal een trojaans paard gevonden en kunnen verwijderen terwijl Avast en Malwarebytes dan niks vonden.
 
Is die twintig jaar ervaring voor jou dan de aanleiding de door mij voorgestelde scan niet te doen en je op het standpunt stelt dat je genoeg denkt te weten.
Dan wil ik wel eens weten waarom je dan hier hulp inroept.

En wat jij nu over ClamWin schrijft - heb je ook onderzocht of wat ClamWin vond, wel datgene was dat door ClamWin was vastgesteld.

ClamWin is open source en de database van ClamWin is kleiner dan die van gerenommeerde beveiligingssoftware, ook beschikt ClamWin niet over een actieve beveiliging.
 
Beste Abraham54,
Ik zal moeten inschatten of de gegeven raad voor mij bruikbaar is en ik denk dat ik er goed aan doe om de door jou aangewezen weg niet te bewandelen. Het lijkt mij bovendien niet verstandig om de in decennia opgedane ervaring niet te benutten.
 
Beste Vragertje : uit je startbericht leid ik af dat het grootste gedeelte van je probleem / problemen Thunderbird gerelateerd zijn. Gelet op je meer dan 20 jaar ervaring : heb je Thunderbird al eens verwijderd en daarna opnieuw geïnstalleerd? Dat is wat ik namelijk zou doen als mijn virus / malwarescanner(s) in eerste instantie niets zouden vinden. Een computerbitje wil zo nu en dan wel eens 'verkeerdom' vallen en dan kan een dé-installatie en hernieuwde installatie van een programma nog wel eens verfrissend werken.

Enne, als er meer dan 1 probleem is, dan adviseer ik je onderstaande software te installeren, die vertelt je haarfijn wat een crash veroorzaakte (als Windows weer eens spontaan herstart).

Klik
 
Laatst bewerkt:
Aan het herinstalleren van Thunderbird had ik al wel gedacht, maar om niet overhaast te zijn - immers, misschien hadden jullie nog andere ideeen - heb ik dat nog niet gedaan. Ik denk dat het daar nu wel tijd voor is.
 
Elk software (bit) probleem met Thunderbird kunnen wij met adviezen niet oplossen. Virussen / Malware, da's een heel ander 'hoofdstuk'. Zie ook bericht van Abraham54! Maar in het geval dat er een 'bitje' verkeerd-om is gevallen binnen Thunderbird, is een nieuwe installatie (nádat je 'm eerst grondig hebt verwijderd) een kwestie die slechts een enkele minuut kost, toch?

Echter, jouw Windows selecteerprobleem doet vermoeden dat er meer aan de hand is.
 
Ik heb Thunderbird en Firefox gedeinstalleerd (grondig: ook het Windows register opgeschoond), maar de problemen zijn er nog. Ik zie mij genoodzaakt Windows (weer) opnieuw te installeren.
 
Doe eerst nog even sfc /scannow. Ken je de 'opdracht'?
 
Die opdracht ken ik en daar had ik nog niet aan gedacht. sfc meldt: geen schendingen van de integriteit gevonden.
 
Kijk hier: https://www.********.nl/threads/windows-update-repareren-met-windows-repair.1450/ en voer het tool in jouw geval met alles ingeschakeld uit!
 
Ook het draaien van chkdsk.exe /f en CrytalDiskinfo hebben niets opgeleverd. Windows Repair is nu aan de beurt :)
 
Windows Repair - een prachtig programma. Bij computertotaal.nl vond ik een handleiding... ik vraag me wel af wat minder werk is: Windows toch maar opnieuw installeren of tal van dingen proberen met Windows Repair. Ik hoef me vandaag met Windows in ieder geval niet te vervelen.
 
Ik begrijp dat jij dat programma dus nog niet kende.
Uitvoeren ervan in Veilige modus - opdat er zo min mogelijk restricties zijn.

Afhankelijk van de hardware kan de reparatie wel even duren.
 
Ik kende het inderdaad nog niet, wel een aantal programma's die het gebruikt want die pas ik geregeld toe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan