• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Arbeidskorting berekenen in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Als onderdeel van een grotere sheet zit ik al een poosje te worstelen om de arbeidskorting in een Excelsheet te bepalen. Het is alleen nog niet gelukt. Met name om de 4 bereiken er juist in te zetten.

Daarna moeten ze ook nog samen in één formule. Zie sheet:
Het gaat dan om de cellen h10, h11, h12, h13 en als totaal cel i5
 

Bijlagen

  • Arbeidskorting.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 12
Bedoel je zoiets?
Eerlijk gezegd, ik snap geen bal van je uitleg.
In mijn voorbeeld krijg je 4.54 % korting voor een bedrag tussen 0 en 10.351€
Voor een bedrag tussen 10.351 en 22.357€ krijg je 4.70% korting.
enz...
Dus in het voorbeeld 4.54% van 10351 = 469.94
plus 4.70 % van 6649 (verschil tussen 17000 en 10351)=312.5 korting
maakt totaal korting van 782,44€ voor een bedrag van 17000€
Ik heb lukraak wat % ingevuld
 

Bijlagen

  • Cumulatieve korting (tabel).xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 3
Fijn dat je me wilt helpen.
Ik ga proberen het beter uit te leggen.
Eerst wat meer over de achtergrond: Een kennis heeft een uitspraak over de hoogte van alimentatie. In die uitspraak zit meegestuurd de hele berekening hoe de rechter tot de hoogte van dat bedrag is gekomen.
Om nu bij wisselend inkomen te bepalen hoe die bedragen veranderen heb ik het belangrijkste deel van die berekening zelf in een Excel sheet gezet. Dat is volgens mij goed gelukt.
In die sheet moeten echter een paar inkomensafhankelijke heffingen worden gezet:
(Arbeidskorting, algemene heffingskorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting)
Als ik voor de arbeidskorting de oplossing heb kijk ik van daaruit verder naar die andere twee heffingen.
Omdat mijn eigen hoofd sheet in feite klaar is moet onderstaande oplossing op de manier in mijn sheet komen zoals ik als voorbeeld heb aangegeven anders moet ik weer sleutelen om de oplossing er goed in te krijgen.

De belastingdienst geeft aan:

61e54739763d9-Plaatje_arbeidskorting.jpg


Afhankelijk van het bruto inkomen kom je op één van die 5 regels uit.
Bovenstaande is dus het voorschrift.
Dat voorschrift heb ik zo goed mogelijk maar nog niet volledig in Excel gezet en gepost.
Neem bv de tweede regel. Die geldt alleen als het inkomen meer is dan 10.351 maar minder dan 22.357. Wat me niet lukt is die grenzen in te voeren. Ik heb wel wat gesearched en in een andere sheet over het schijventarief zag ik dat de expressie “MIN” werd gebruikt. Mss moet dat hier ook?
Ik hoop dus in mijn sheet in de aangegeven cellen (h10, h11, h12, h13 en cel i5) de juiste formules te krijgen, waarbij cel i5 het totaal moet worden waar ik vanuit mijn hoofdsheet naar kan verwijzen.

De vergelijking die ik er zelf al heb ingezet (dus van het belasting voorschrift maar zonder die grenzen) zal dan aangepast moeten worden met expressies die die grenzen vastleggen.
Het uiteindelijke resultaat moet worden dat ik elk inkomen kan kiezen en dat de sheet dan correct de drie heffingen in mijn totale sheet verwerkt.

(Ik heb nog een paar foutjes in mijn sheet hersteld)
 

Bijlagen

  • Arbeidskorting.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 8
Zoiets? In kolom R staan de individuele berekeningen, daar kun je zien hoe de grenzen aangegeven worden en welke voorwaarde en berekening op dat moment van toepassing is. In cel I15 staat de formule waarmee alles in één keer uitgerekend wordt. Hierin zijn de formules uit kolom R gecombineerd tot één enkele formule.
Alle bedragen zijn afgerond op hele Euro's.
 

Bijlagen

  • Arbeidskorting.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Geweldig. Precies zoals ik het bedoel. De belangrijkste cel i15 geeft weer wat ik zoek.
De cellen h10, h11, h12, h13 bevatten nog mijn formules. Ik neem aan dat daar een deel van de formule van i15 in moet komen.
(Ik heb wel de absolute notatie verwijderd want die cellen staan in mijn sheet op een andere plaats)
Maar ik kan jouw oplossing al implementeren en kijken naar de andere twee heffingskortingen.
 
Ik heb niets aan jouw formules gedaan, ik heb in kolom R nieuwe formules gemaakt voor iedere situatie apart. Daar kun je per formule ook zien hoe de grenzen worden aangegeven, je kunt daarbij evt. de verwijzingen naar de grensbedragen vervangen door de absolute bedragen. In mijn formules hoef je bij wijzigingen van de bedragen alleen die in de cellen te vervangen, ander moet je ze in de formule zelf aanpassen. Daarna in I15 deze formules gecombineerd tot een nieuwe formule. Deze formule werkt totaal zelfstandig, alle andere zou je kunnen verwijderen. Je moet inderdaad de formules even aanpassen naar de juiste locaties van de diverse bedragen, of de absolute bedragen in de formule invullen..
 
Mijn dank is groot, ook voor de snelle reactie want op zeer korte termijn moet mijn kennis beslissingen nemen, gebaseerd op mijn hoofdsheet.
Ah. die kolom R had ik nog niet goed bekeken. Die ga ik zo dadelijk implementeren. Cel i15 heb ik al naar mijn sheet vertaald.
 
Als je de formule uit I15 geïmplementeerd hebt heb je de formules uit kolom R niet nodig. Die zijn meer om te laten zien hoe e.e.a. in elkaar steekt. Ter leering ende vermaeck, zeg maar…
 
Begrijp ik.
Toch heb ik er voordeel bij want ik ben nu alles aan het implementeren (2 maal want er is een module voor de man en een voor de vrouw).
Na het verplaatsen moet ik alle cellen nalopen en staar me daar een beetje scheel op (ik heb wat zicht problemen). Nu kan ik die cellen gebruiken als controle van de totaalcel. Ik snap in elk geval de syntax, dus dat is ook al winst voor mij.
Ik ben bijna klaar met ook het aanpassen van de algemene heffingskorting. Daarna nog de combinatiekorting en dan moet ik ze tegen verschillende inkomens testen.
 
Zucht. Ik denk dat ik er alles goed in heb zitten.
Bedankt voor de ondersteuning.
 
Graag gedaan, ben blij dat je er iets aan gehad hebt!
Je kunt voor alle zekerheid voor een paar bedragen de berekeningen op een kladje/rekenmachine doen en vergelijken met de Excelsheet. Bijv. voor €10.000, €20.000, €30.000 en €40.000. Dan heb je voor ieder inkomensbereik een proef, als die overeenkomen kun je er van uitgaan dat alles correct is ingevoerd.
 
Is idd. een goede suggestie. Die geeft wat zekerheid want een symbooltje is snel over het hoofd gezien.
Maar nu eerst een kopje déca. Even mijn ogen lostrekken van het scherm;)
 
Goed plan. Alleen kalmte kan je redden! :)
 
Vond bij controle idd nog 'n foute cel:relieved:
 
Op kunnen lossen? En welke was het?
 
@Arie:
Laatste post mag wel verwijderd worden.
Draadje mag ook op "opgelost" komen.
 
Bij deze gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan