• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Asrock uefi bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

edks

edks
Lid geworden
21 aug 2008
Berichten
329
Waarderingsscore
1
Hallo, ik heb in mijn PC een Asrock MB, model 970 Extreme4.
Nu heb ik 2 harde schijven waarvan ik kan opstarten.
Echter in de bios wordt de 2-de boot option niet getoond.
Er zijn 3 hard drive boot options. De eerste toont gewoon de main hd, de tweede toont ook dezelfde hd maar verder geen andere schijf.
Ik heb het laatste level bios al op de PC.

Wat kan hier verkeerd zijn?
 
Tis OF een bios OF een UEFI en bij een UEFI systeem kun je als je een andere schijf wil laten opstarten dat alleen doen met de hotkey voor het boot menu en dat is F11 voor Asrock.
Er wordt altijd opgestart bij een Windows UEFI systeem met de Windows Boot Manager.
Dat die mobo bakkers het nog steeds over een BIOS hebben, is gewoon vreemd.
 
Oke, het is dus een UEFI.
Normaal kon ik dus ook opstarten door met F11 de gewenste schijf te kiezen.
Maar nu reageert de UEFI niet meer op F11. Ten minste bijna niet meer, een enkele keer nog wel.
Maar ook bij de HDD boot options is de tweede drive niet te vinden (ten minste niet altijd, soms wel).
Windows 10 laat de schijf wel normaal zien en hij kan vanuit W10 ook gewoon benadert worden.
Dus ik denk niet dat het aan de schijf ligt.
Maar waar aan dan wel?
 
Tja, sata kabel, de aansluitingen daarvan, teveel sata apparaten aan 1 voedingskabel en toch nog steeds de schijf zelf, begin met een herseat van de kabel.
Kun je ze mee controleren.
 
Ik heb een andere kabel geprobeert, een ander SATA poort, maar geen verschil.
Het is heel vreemd dat de UEFI alle schijven gewoon ziet, maar in de boot options kan ik die bewuste schijf niet selecteren.
Bij het opstarten van de PC krijg tijdens de boot bij het indrukken van F11 van de 10 keer, 8 keer het bootmenu niet te zien en twee keer wel (dit is een schatting).
De schijf zelf is goed en benaderbaar vanaf de schijf die wel opstart.
Dus ik heb het gevoel dat of het UEFi bootmenu of de bootmanager niet goed is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan