• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Asus desktop start niet/pakt niet door, fans draaien, led brand, geen piep.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Globe

Bekend gezicht
Lid geworden
9 jan 2020
Berichten
136
Waarderingsscore
3
Hallo,

Ik zit met een Asus PC die helaas niet opstart / doorstart.

Het is de desktop van mijn vriendin ze heeft hem al een flink aantal jaren geleden gekocht maar ze gebruikt hem omdat ze ook een laptop heeft nagenoeg niet.
Af en toe zet ik de PC aan, gewoon omdat dat goed voor hem is en natuurlijk om updates te draaien.
De laatste tijd werd hij wat vaker aangezet maar startte hij af en toe ook wat moeilijk op en sinds vandaag heeft hij er toch echt geen zin meer in.

Bij het opstarten gaat de fan wel draaien met een rood brandend led lampje, na een tijdje stopt de fan even, start weer en nu met een blauwe led draait netjes zoals het hoort. Het SB-PWR lampje op het moederbord brand ook netjes groen.
De powerknop van de PC knippert, het ledje op het toetsenbord brand en ook die van de muis.
Aan het scherm zie je dat er wel iets gebeurd (het licht iets op) maar het blijft wel op zwart.
Ook piept de computer niet bij het opstarten.

Geprobeerd:
  • Verschillende monitoren.
  • Van binnen schoongemaakt (voor zover er stof in zat).
  • RAM eruit om eventueel schoon te maken maar die waren brandschoon.
  • Coin cell batterij getest, deed het nog prima.
  • Andere videokaart.
De eerste 3 punten leverde niks op maar het verwisselen van de videokaart bracht veranderingen teweeg. Het probleem is alleen dat de videokaart waarmee ik wilde testen nogal een oud model is (Palit Radeon HD 4850) die z’n power van een 1x 6 pins connector haalt welk natuurlijk weer niet in de PC zit.

Wel kwam er op het zwarte scherm met deze videokaart een melding in rode knipperende tekst dat de powercable niet connected was. Maar of ik uit het feit dat nu wel ‘iets’ zichtbaar was kan concluderen dat de oorspronkelijke kaart niet goed meer is…. Er was ook nog steeds geen piepje te horen.

Het systeem is een kant-en-klare Asus Essentio CM6330 – BN021S Videokaart: Asus gt620-sl-2gd3-di-dp.

Door te intensief gebruik zal het in ieder geval niet komen, eerder doordat het beestje te weinig wordt gebruikt.
Iemand enig idee?
 
Zonder geheugen, harde schijven e.d. en videokaart opstarten, bios beeps? zo ja welke?
 
Opstarten met alles eraf, geen beeps...
 
Systeemspeaker wel aangesloten? zo ja, dan vrees ik dat het mobo is overleden.
 
Geen idee waar de systeem speakers zitten maar hoor wel een korte piep bij het geforceerd uitzetten d.m.v. de powerknop ingedrukt houden.
 
In de kast en het is er maar eentje hoor, wel vreemd dat 1 beep krijgt bij afsluiten.
Blijf vrezen dat het mobo is overleden.
 
Lijkt me meer een probleem van een overleden voeding.
 
Lijkt me meer een probleem van een overleden voeding.
Dat dacht ik eerst ook maar omdat de led op het moederbord wel brand en de ventilator draait met wisselende ledjes lijkt het me dat de beepjes er ook wel vanaf zouden moeten kunnen met een defecte voeding.
 
. . .
Wel kwam er op het zwarte scherm met deze videokaart een melding in rode knipperende tekst dat de powercable niet connected was. Maar of ik uit het feit dat nu wel ‘iets’ zichtbaar was kan concluderen dat de oorspronkelijke kaart niet goed meer is….
Hiervan zou ik juist denken dat je originele grafische kaart goed is, want alleen die (nieuwe) kan dit constateren en als beeld aan de monitor geven. Ik denk daardoor dat het moederbord geen data aan de grafische kaart geeft.

Voeding kan zeker ook nog, en die is redelijk te meten met een universeelmeter:
Alle spanningen ( = niet-zwarte draden ) meten t.o.v. een zwarte draad ( 'com' in dat plaatje daar, ofwel de kast).

Let op je moederbord of er lekkende condensatoren zijn. Kleintjes en grote, vooral aan hun top wat bruine drap. Dit omdat je het probleem misschien langzaam hebt zien toenemen.
 
Laatst bewerkt:
Het kan wel degelijk de voeding zijn, heb het ook meegemaakt bij klanten. Alles lijkt te functioneren maar de voeding geeft niet genoeg meer door om te kunnen opstarten. Zou toch eens proberen - indien mogelijk - met een andere voeding, eventueel eentje ff "lenen" uit een andere pc.
 
Het ligt (helaas) niet aan de voeding,
Ik heb net op basis van een schema van een 24 connector met een universeelmeter de spanning per draad gemeten en die kloppen allemaal. Het zal dus toch het moederbord zijn.

Mijn vriendin had zelf een (zeer beknopte) omschrijving van het probleem naar Asus gestuurd. Die kwamen redelijk snel terug met de conclusie dat het het moederbord moet zijn.

Nu zit ik er dus mee dat het moederbord vervangen moet worden.
De huidige moederbordchipset is een Intel H61en de CPU is een Intel Core i5-3350P. Iemand een suggestie voor een betaalbaar alternatief?
Aangezien de pc voornamelijk gebruikt wordt voor een beetje surfen op het net, iets kopen bij een webwinkel, wat MS office dingen en opslag van foto's hoeft dat allemaal niet heel fancy te zijn.
 
Zal AliExpress o.i.d. worden.

2e Hands zijn ze vrijwel niet, miss. een idee om er een upgradeset in te zetten?
 
Het huidige (defecte moederbord) is trouwens een P8H61-M PRO/CM6630-8/DP_MB
AliExpress heeft een flinke levertijd zie ik, en 'opknappen' is gewoon een slechte vertaling van refurbished neem ik aan? Het type staat er ook 2e hands en getest op of is refurbished verstandiger?

Zo'n upgrade kit kost me wat te veel voor een computer die hooguit 50 keer in een jaar word aangezet...
 
Persoonlijk zou ik niet aan hetzelfde 2e hands moederbord beginnen, gezien de kans op dezelfde problemen.
Let op je moederbord of er lekkende condensatoren zijn. Kleintjes en grote, vooral aan hun top wat bruine drap. Dit omdat je het probleem misschien langzaam hebt zien toenemen.
Als dit namelijk het geval is, zal de levensduur van dat andere moederbord inmiddels ook verstreken zijn. Daarom zeker die tip om die condensatoren goed te beklijken wanneer het moederbord er eenmaal uit is.
 
Refurbished of tweede hands heeft volgens mij het verschil dat tweede hands langer gebruikt is. Refurbished is vaak spul wat na een proefperiode teruggestuurd is (ontevreden, met of zonder klachten), en in orde bleek te zijn.
 
Kijk eens bij Amazon.de daar staan er ook te koop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan