• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies asus laptop N76VJ niet werkende 2e sata aansluiting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcel Dingemanse

Nieuw lid
Lid geworden
10 jan 2019
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ben voor een collega voor zijn laptop de hdd aan het klonen naar een ssd.
In de 2e sata aansluiting de ssd geplaatst zodat ik de hdd intern kan klonen naar de ssd.
Probleem:
In de bios wordt de ssd herkent maar als ik de laptop opstart dan is op geen enkele manier binnen windows
deze ssd zichtbaar!!
De hdd is extern (via usb) succesvol gekloond en als ik de hdd wissel met de ssd op dezelfde aansluiting dan werkt het goed.
Maar de 2e sata aansluiting lijkt dus op de 1 of andere manier uitgeschakeld???
De oude hdd op de 2e sata werkt ook niet!
Kan in de bios ook geen verschillende boot schijven selecteren. Moet ik een bios update doen?
 
Is deze 2e aansluiting mogelijk uitgeschakeld in het BIOS? Check de instellingen op het tabblad Advanced > SATA configuration. Of op het tabblad Security > I/O Interface Security > SATA ODD Interface of deze gelocked staat. Mogelijk dat aanpassing van deze instelling iets doet?
 
Dat ga ik onderzoeken, bedankt!
Nog een probleempje, kom niet meer in het bios na de SSD swap. Ook niet met of F2, F8 en Del
 
de ssd is dan ook een niet toegewezen schijf en word dan ook in schijfbeheer gezien als een niet toegewezenruimte .. daar hij in de bios gezien word word deze dan ook in schijfbeheer gezien maar niet via de verkenner in Windows ...jij dient wil jij deze intern voorzien van een kloon dan dien je eerst via schijfbeheer deze toe te wijzen m.a.w. te formateren en een schijfletter te geven ..
*mogelijk dat je nadien easybcd dient te gebruiken om aan deze ssd een opstartregel toe te wijzen .
 
In schijfbeheer is die ook niet te zien. Binnen windows op geen enkele manier!
En ik weet waarnaar ik kijk.
 
dan dien jij eens na te gaan of deze via apparaatbeheer wel vermeld word ...ik denk eerder van niet ... en dan kan het aan de sata stekker liggen
 
de ssd is dan ook een niet toegewezen schijf en word dan ook in schijfbeheer gezien als een niet toegewezenruimte .. daar hij in de bios gezien word word deze dan ook in schijfbeheer gezien maar niet via de verkenner in Windows ...jij dient wil jij deze intern voorzien van een kloon dan dien je eerst via schijfbeheer deze toe te wijzen m.a.w. te formateren en een schijfletter te geven ..
*mogelijk dat je nadien easybcd dient te gebruiken om aan deze ssd een opstartregel toe te wijzen .
Ook de oude HDD wordt niet gezien, en deze is wel degelijk ingedeeld en geformatteerd. Daar ligt het dus niet aan. En clonen kun je zonder formatteren. Bij het clonen wordt de originele formattering overschreven.
 
Ondertussen een stap verder, dank Hans60:

Op tabblad i/o interface security moest ik secure boot uitzetten. Na deze stap kon ik 2 boot options zien ipv 1. Eentje met de oude schijf en eentje met de nieuwe.
Maar er is nu een nieuw probleem: binnen windows verkenner is de oude schijf NIET zichtbaar maar binnen apparaatbeheer wel.
Dit zou niet mogen want de oude schijf in een desktop gehangen en daar werd de schijf wel gezien binnen windows.
Er moet nog iets uitgeschakeld zijn binnen bios maar wat....
 
In apparaatbeheer geeft de (in windows verkenner niet zichtbare) schijf bij eigenschappen een migratiefout aan. Wat dat is?
Binnen een partition manager wordt de schijf inclusief partities wel herkent. Ga hiervan maar een een kopie maken naar een externe schijf om later de oude te formatteren.
 
Zet alles weer terug hoe het stond in de UEFI.

Een UEFI systeem heeft een schijf met een GPT indeling, hang je de schijf in een niet uefi systeem dan wordt de schijf niet gezien, wel in een partitietool en als 2e schijf.

En op een uefi systeem wordt er opgestart via de Windows Boot Manager en heb je geen boot keuze.
 
**reactie op bericht 9 waar de ts het heeft over een migratiefout ..
indien de oude schijf groter in omvang dan de ssd dan kan er een migratie probleem optreden indien jij dus gewoon de oude hdd naar deze ssd tracht te klonen ...
indien dus de ssd beduidend kleiner is dan de hdd dien je eerder macrium reflect free te gebruiken om te klonen ...via macrium reflect free kun je dan de C partitie ( waar dus de Windows op staat ) zelf aangeven hoe groot deze dient te worden op de ssd * rekening houdende met de andere partities..
 
Emi, dat is inderdaad het geval er is gekloond naar een beduidend kleinere ssd en de samsung migratie tool heeft alleen de mbr en C schijf gekloond en de D laten staan.
De nieuwe schijf werkt gewoon perfect en ik mis alleen dus de D partitie.

Lange Pier: kon inderdaad geen boot keuze voor windows maken, alleen in bios 2 boot opties aanmaken.

Nu ben ik van de oude schijf de D partitie aan het kopieeren naar een externe hdd en dan kijken of deze wel binnen verkenner zichtbaar is. Zo ja dan formatteer ik de oude hdd en kopieer ik alles terug, hopende
dat ik een boot SSD heb en een data HDD die ook te gebruiken is binnen windows.
 
Het is nu opgelost:
De oude schijf met de migratiefout daar is de C: partitie en ervoor liggende partities verwijderd.
Nu is de schijf wel zichtbaar in verkenner.
Dit alles gedaan met aomei partition manager standard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan