• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Automatisch aanmelden in Ubuntu 20.04 en Ubuntu 22.04

Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 170436

Gast
Bij het installeren van Ubuntu 20.04 , Ubuntu 22.04 kan het eens gebeuren dat je door vertelheid het vakje bent vergeten aan te vinken om automatisch aan te melden zonder je wachtwoord in te voeren . Telkens bij het opstarten krijg je dan te lezen om je wachtwoord in te voeren .
Om dit uit te schakelen klik je in de werbalk op het activiteiten icoontje (9 puntjjes , 3x3 naast en onder elkaar)
Ga naar instellingen >> Gebruikers en klik op je gebruikersnaam bij Ubuntu
Kies voor Authenticatie & Aanmelden en kies vervolgens voor Automatisch aanmelden en zet dit op aan .
Bij de volgende (her)opstart van Ubuntu zal nu niet meer om je gebruikers wachtwoord gevraagd worden .
 
Kleine opmerking je vergeet de eerste stap ontgrendelen;)
 
Automatisch aanmelden is inderdaad een mogelijkheid. Zelf heb ik dat ook een korte tijd ingesteld gehad, maar bij sommige applicaties moest ik mij dan toch alsnog aanmelden. Om die reden heb ik daarna aanmelden met wachtwoord weer terug ingeschakeld.
 
Automatisch aanmelden en applicaties openen zijn twee verschillende dingen .Bij automatisch aanmelden zet je de computer aan en word er niet gevraagd naar je gebruikers wachtwoord .Als je 10 minuten jUbuntu niet gebruikt en je wil dan een applicatie openen word om het wachtwoord gevraagd . Dat is een veiligheid in Linux voor het geval je eventjes je PC alleen laat en een onbevoegde na een tijdje het wachtwoord zal moeten invoeren om iets te kunnen openen . Linux is geen windows , waar je gewoon op ja moet klikken als je iets wil openen .
N.B: Bij server edities kan de computer of netwerkbeheerder wel de rechten instellen dat gebruikers wel of niet het ROOT wachtwoord moeten invoeren om te kunnen aanmelden of applicaties te mogen uitvoeren of installeren .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Linux is geen windows , waar je gewoon op ja moet klikken als je iets wil openen .
Ik ben wel een beetje bekend met Linux ;)

Bij server edities kan de computer of netwerkbeheerder wel de rechten instellen dat gebruikers wel of niet het ROOT wachtwoord moeten invoeren om te kunnen aanmelden of applicaties te mogen uitvoeren of installeren .
Een root wachtwoord hoort alleen toegankelijk te zijn voor diegene die geautoriseerd zijn om het systeem aan te passen. Ook in de reguliere (workstation) installaties kan je je als root aanmelden in Linux. Dat is alleen niet aan te bevelen.
Wel is het eerder regel dan uitzondering dat bij een laptop of desktopgebruiker het rootwachtwoord en het wachtwoord van de gebruiker getzelfde zijn aangezien de gebruiker van de laptop of desktop ook gelijk de eigenaar is. Maar ook daar kan je extra gebruikers met eigen permissies en wachtwoorden in stellen.
 
Wel is het eerder regel dan uitzondering dat bij een laptop of desktopgebruiker het rootwachtwoord en het wachtwoord van de gebruiker getzelfde zijn aangezien de gebruiker van de laptop of desktop ook gelijk de eigenaar is. Maar ook daar kan je extra gebruikers met eigen permissies en wachtwoorden in stellen.
Bij Ubuntu en afgeleiden zoals Linux Mint , ZorinOS , Xubuntu etc..... is dat zo .
Bij installeren van Debian moet je eerst rootwachtwoord instellen en daarna word gevraagd om een gebruikersnaam in te voeren en hiervoor ook een wachtwoord in te stellen en niet aanbevolen word om hetzelfde te gebruiken als het root wachtoord .
 
Als je 10 minuten jUbuntu niet gebruikt en je wil dan een applicatie openen word om het wachtwoord gevraagd
Ik zet al die instellingen op nooit en ja nooit geen last ;)
 
Bij Ubuntu en afgeleiden zoals Linux Mint , ZorinOS , Xubuntu etc..... is dat zo .
Bij installeren van Debian moet je eerst rootwachtwoord instellen en daarna word gevraagd om een gebruikersnaam in te voeren en
Je vergeet voor het gemak dat Ubuntu een Debian afgeleide is en daarmee dus allemaal Debian afgeleiden.
In alle afgeleide distro's van een ander systeem kunnen bepaalde dingen veranderen.
Gebruikers maken vaker de fout om hetzelfde wachtwoord te nemen voor root en gebruiker want "dat is gemakkelijk", maar die hebben dus geen benul van hoe het werkt.
Echter dat zie je bij Windows ook. Iedereen is normaliter altijd als administrator ingelogd, je ziet zelden mensen als gebruiker Windows gebruiken. Is feitelijk met Windows ook erg onhandig als je vaker iet installeert.

Maar Windows vraagt ook een wachtwoord als je die een tijd niet gebruikt en het scherm is uitgeslagen, dat kun je uitschakelen. Bij Linux kan dat inderdaad ook.
 
Gebruikers maken vaker de fout om hetzelfde wachtwoord te nemen voor root en gebruiker
Het "probleem" bij o.a. Ubuntu is dat bij het installeren het wachtwoord van de gebruiker ook gelijk het root wachtwoord is. Aan de andere kant zijn de standaard gebruiker en de root wel 2 gescheiden account voor wat permissies betreft. Bij een "sudo" commando dient namelijk het wachtwoord nog eens ingevoerd te worden. Daarnaast kan je via "su" ook nog als root inloggen.
 
Je vergeet voor het gemak dat Ubuntu een Debian afgeleide is en daarmee dus allemaal Debian afgeleiden.
Nee ik vergeet niets . Ubuntu is een linux distro dat gebruik maakt van het Debian software pakket .De allereerste Ubuntu versie die ik geinstalleerd heb was Ubuntu 8 en moest je een rootwachtwoord invoeren, gebruikersnaam aanmaken en ook een wachtwoord voor aanmaken .
 
Nee ik vergeet niets . Ubuntu is een linux distro dat gebruik maakt van het Debian software pakket .
Dat is niet wat je schreef, je schreef alsof Ubuntu het hoofdgegeven was.
Bij Ubuntu en afgeleiden zoals Linux Mint , ZorinOS , Xubuntu etc..... is dat zo .
En Linux Mint en Ubuntu en zo zijn feitelijk allemaal Debian afgeleiden.
en niet van Ubuntu zoals jij schreef.
Je mag inderdaad ook schrijven "maken gebruik van het Debian pakket" maar dat is hetzelfde als een afgeleide zijn. Het zijn dus geen Ubuntu afgeleiden maar allemaal Debian afgeleiden.

Het "probleem" bij o.a. Ubuntu is dat bij het installeren het wachtwoord van de gebruiker ook gelijk het root wachtwoord is.
Dat zou ik vreemd vinden, want bij de Debian installatie wordt ook eerst om een root wachtwoord gevraagd en daarna voor een gebruikers wachtwoord.
In elk geval bij hedendaagse distro's. Kan het zijn dat jij deze ervaring had van oudere distro's?
 
Gouwepeer heeft gelijk hoor wat Ubuntu en daar afgeleide van betreft hoef je enkel bij install wachtwoord aan te maken ook bij mijn Manjaro is dat zo.
Maar kom idd ook distro's tegen waar je wel root wachtwoord moet maken.Omdat jhet testen zijn gebruik ik ook zelfde wachtwoord ....anders moet ik een secretaresse aanmemen :D
 
Gouwepeer heeft gelijk hoor wat Ubuntu en daar afgeleide van betreft hoef je enkel bij install wachtwoord aan te maken ook bij mijn Manjaro is dat zo.
Je kan gerust Ubuntu 8.04 downloaden en installeren . Vergelijk hoe het toen was en hoe het nu is .
Maak kennis met de verschillende pakketbeheerders en zullen we zeggen dat linux Mint , ZorinOS , Kubuntu , Xubuntu enz....... gebaseert zijn op Ubuntu en gebruik maken van de Debian pakketbeheerder . Nu beter ?

 
Je kan gerust Ubuntu 8.04 downloaden en installeren . Vergelijk hoe het toen was en hoe het nu is .
Leef in het heden Ubuntu 22.04.1 hoef je geen root wachtwoord aan te maken de Flintstones tijd laat ik aan jouw over.
Extra tip.
Indien je topic opent met tip....
Zorg ervoor dat je info klopt zou goed begin zijn.
Ben er klaar mee ;)
 
bij de Debian installatie wordt ook eerst om een root wachtwoord gevraagd en daarna voor een gebruikers wachtwoord.
Bij Ubuntu is dat dus niet (meer) het geval. Wel dien je ter verificatie het wachtoord op te geven om wijzigingen door te kunnen voeren.
Wel kan ik in de terminal met sudo su als root inloggen. Het lijkt mij dat ik dan ook het wachtwoord voor root, los van mijn eigen persoonlijke wachtwoord, aan kan passen. Tijd om grote vriend Google eens te raadplegen:
 
en zullen we zeggen dat linux Mint , ZorinOS , Kubuntu , Xubuntu enz....... gebaseert zijn op Ubuntu en gebruik maken van de Debian pakketbeheerder . Nu beter ?
Ja dat lijkt me correct. En Ubuntu is op zijn beurt gebaseerd op Debian.
Belangrijkste is inderdaad wel de package manager net als bij de RH en alikes/afgeleiden.

Ubuntu 22.04.1 hoef je geen root wachtwoord aan te maken de Flintstones tijd laat ik aan jouw over.
Aangezien ik me normaliter niet met Debian/Ubuntu en soortgelijken bezig houdt... hoe zit dat dan precies? Log je dan standaard als root in zonder wachtwoord zoals Gouwepeer zei? Of ben je standaard gebruiker en als je iets als root moet dat je dan nadien een root pass moet aanmaken?
Want als je standaard als root kunt werken zonder pass lijkt me dat een bijzonder veiligheidsrisico, terwijl ik juist dacht dat de Debian (en alike) distro's toch juist meer op veiligheid uit waren ook.
 
Ah tegelijk met Gouwepeer aan 't schrijven net. Maar dan is men dus niet altijd als root ingelogd zonder password als ik het goed lees hier:
By default, the root user account password is locked in Ubuntu Linux for security reasons.
Je kunt het wachtwoord dus wel wijzigen, maar standaard log je niet als root in zonder pass, daar ging het mij even om. Ben ik toch weer wat geruster.
 
Want als je standaard als root kunt werken zonder pass lijkt me dat een bijzonder veiligheidsrisico, terwijl ik juist dacht dat de Debian (en alike) distro's toch juist meer op veiligheid uit waren ook.
Waarom denk je dat Windows zo een kwetsbaar OS is . Omdat bijna niemand het ingebouwd Admin (root) beveiligt met paswoord . In Windows heeft een standaard gebruiker administratorsrechten, iets minder dan beheerdersrechten (admin of root) en als het ingebouwd admin account beveiligd is met wachtwoord moet een standaard gebruiker ook dat wachtwoord kennen buiten het zijne .
Ubuntu desktop is niet meer dan de terminal met een grafische schil er om heen . Bij het installeren van Ubuntu server moet je ook nog alles uitvoeren in de terminal als root , maar kun je als root het passwoord uitschakelen .Dacht dat jij dat ook zou geweten hebben Black Tiger.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan