• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Backup terugzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bieke

Bekend gezicht
Lid geworden
2 sep 2005
Berichten
111
Waarderingsscore
4
Dag, ik heb geprobeerd een backup terug te zetten, maar daar is iets misgegaan. De partitie waarop de backup moest komen is verdwenen (zie foto). Is er nog een mogelijkheid om die partitie te redden en er de backup alsnog op te zetten?
Ik heb van beide partities een backup, dus evt. alles opnieuw terugzetten met de recoverytool en er dan beide backups op zetten is ook een optie.
Groetjes en dank bij voorbaat,
Bieke.
 

Bijlagen

  • 20210315_114027 bis.jpg
    20210315_114027 bis.jpg
    394,2 KB · Weergaven: 43
Vertel eens hoe je die backup hebt gemaakt, met welk programma en gaat het over een windows partitie of een data partitie.
 
En op welke wijze ben je de restore procedure gestart?
 
Dag iedereen, dank alvast dat jullie willen meedenken. Mijn HD is verdeeld in twee partities, eentje van ± 250 GB (C:/ Windows) en een van ± 700 GB (D:/Documenten). Ik maak daar maandelijks op een externe disk een backup van met Acronis True Image 2018. Nu wou ik de backup, C:/Windows terugzetten, de laptop opgestart met CD Acronis Rescue Disk en daar moest ik kiezen uit: NTFS Windows C - Spoor 0 - NTFS (WINRE) en EFI systeempartitie. Ik vinkte alles aan, en daar is iets misgelopen. Na enkele minuten stond er op het scherm dat de restore niet gelukt was. Achteraf zag ik dat de C:/ partitie verdwenen was. Indien niet mogelijk om de partitie te herstellen (lijkt mij niet evident om dat alsnog te doen) overweeg ik om de recoverytool te gebruiken, terug 2 partities te maken en de backups alsnog terug te zetten. Mochten jullie andere mogelijkheden weten, dan hoor ik het graag, ondertussen groetjes,
Bieke.
 
Maak eens een screenshot van schijfbeheer en zet die hier neer.

Kort gezegd, ik snap er geen jota van.
 
Hoi Lange Pier, de laptop start helemaal niet meer op omdat de C:/ partitie niet toegewezen is (zie bijlage hierboven). Dat betekent dat de partitie waarop in mijn geval het besturingssysteem staat, dat deze ruimte niet meer tot een partitie behoort, maar een vrije ruimte is. Mijn vraag is dan ook of ik deze partitie kan herstellen, opnieuw kan patitioneren, formateren en mijn backup daar kan opzetten, en dit aan de hand van mijn Windows 8.1 schijfinstallatiekopie en Acronis Rescue Disk.
Bieke.

 
In die bijlage staat gewoon nog de C:\ overigens, alleen is die de gewezen D:\ waar nu de data op staat.
Begin het langzamerhand te begrijpen.

En via het bootmedium van Acronis een partitie of systeem back-up terugzetten houdt in dat de hele doelpartitie wordt overschreven dus formatteren e.d. heeft geen nut.
Partitioneren hoeft en kan niet want die ruimte is er niet.
Windows gebruikt de slash en Linux de backslash overigens.

En die EFI image/back-up terug laten zetten op die niet toegewezen ruimte wil niet?
 
quote: En die EFI image/back-up terug laten zetten op die niet toegewezen ruimte wil niet?

Klopt, die niet toegewezen ruimte moet terug een partitie worden, zodat ik de backup daar terug kan neerzetten (denk ik toch). Alleen zal dat met een tool moeten gebeuren, want de laptop start niet meer op.
 
Je hoeft niets te doen alleen met de Acronis dvd opstarten en de image daar plaatsen, op de vraag of dat niet wil lees ik niets.
Met de Windows installatie USB stick of dvd is daar een partitie van te maken als Acronis niet die niet toegewezen wil gebruiken
 
Als ik het goed begrijp zou ik de image op de D partitie moeten zetten? Wat gebeurt er dan met de niet toegewezen ruimte?
 
Wat ik al eens gedaan heb in gelijkaardig geval is het volgende (ik werk ook met Acronis).
Ik heb een installatie-usb-stick van windows 10 aangemaakt met het Media Creation Tool en vervolgens daarvan opgestart, een nieuwe windows installatie dus. Vervolgens kom je na enkele menu's uit op het venster met overzicht van partities en daar verwijder je ALLES, je hebt toch een backup van beide partities. Zo krijg je een volledig lege schijf. Nu maak je hier een nieuwe partitie van 250Gb en een tweede van 750Gb (deze kan je reeds formateren, dan is ie gelijk beschikbaar in windows). Klaar, je installeert windows nu op eerste partitie van 250Gb (ongeveer, he). Het programma zal melden dat er bijkomende partities worden aangemaakt, ok en doorgaan. Wanneer windows volledig is geïnstalleerd kan je met Acronis Image je C-schijf en D-schijf herstellen, enkel kiezen voor desbetreffende partitie, de kleinere bijkomende partities laat je gewoon staan (= blangrijk).
 
Dag artstudiog, ik had ongeveer hetzelfde idee maar weet niet goed hoe uit te voeren. Het OS op die laptop is Win 8.1, ik ga er van uit dat dit dezelfde procedure is als met Win 10 maar dan met een Win 8.1.iso
Die bijkomende partities begrijp ik niet goed en dat ik die achteraf moet laten staan?
Ik hoor het wel, met dank daarvoor, groetjes,
Bieke.
 
Procedure voor Win 8.1 is inderdaad hetzelfde. Die bijkomende partities worden automatisch aangemaakt door Windows en dragen geen letter (zoals C of D). Die moet je steeds laten staan anders herkent je bios de partitie niet. Voor herstel via Acronis kies je nadien voor partities herstellen en je herstelt enkel de C.
Je kan trouwens nog steeds gratis upgraden van windows 8.1 naar windows 10, dit ter info.
 
Bedankt, ik ga er mee aan de slag.
Grtz.
Bieke.
 
Hoi artstudiog, dankzij jouw hulp is het inderdaad ook gelukt om de image op de laptop terug te zetten. Dank ook voor jouw persoonlijk bericht. Wat ik nu zie in schijfbeheer is dat er drie niet toegewezen partities op mijn HD staan, 651MB, 6,94 GB en 145 MB. Ik vermoed dat ik die 6,94 GB bij de C: of D: kan toevoegen dmv schijfbeheer?
Wat betreft het OS, ik heb meerdere laptops, waaronder een met Win 8.1 en een met Win 10. Ik blijf beide gebruiken, vooral omdat de Win 8.1 een HD heeft van 1 TB, de Win 10 een SSD van 500 GB.
Alleszins hartelijk en oprecht dank voor uw inbreng, zonder jouw hulp was ik onzeker over wat komen ging eens de installatie dvd de laptop opstartte. Groetjes,
Bieke.
 
Kan je eens een afbeelding plaatsen van het volledige schijfbeheer op de pc? Zo kunnen we best zien wat moet blijven en wat weg mag of aangepast moet worden.
 
Hoi artstudiog, hierbij de gevraagde printscreen. Wat ik niet goed begrijp is dat de primaire partitie D:\Documenten is. Groetjes
Bieke
 

Bijlagen

  • schijfbeheer.jpg
    schijfbeheer.jpg
    26,8 KB · Weergaven: 16
De D-schijf is nog leeg, dus zou ik die verwijderen. Daarna pc terug opstarten en nieuwe D-partitie zo groot mogelijk aanmaken.
 
Hoi artstudiog, inderdaad, de image van de D-schijf heb ik nog niet teruggezet op die laptop. Dat moet ik nog doen. Hoe moet ik die partitie verwijderen en achteraf terug aanmaken? Via schijfbeheer? Gegroet,
Bieke.
 
Inderdaad, via schijfbeheer kan dat perfect.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan