• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Basis kloksnelheid 1 Ghz op de laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

гильберт

Nieuw lid
Lid geworden
16 jul 2020
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Hello,

Ik heb momenteel een MSI CR61 laptop met een Intel core i3-4100M cpu.
De basis kloksnelheid is 2,5 Ghz.
Met deze processor heb ik een goed snelle WIFI verbinding (Realtek RTL 8723 AE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC) in de slaapkamer.
Nu vraag ik me af wanneer mijn laptop stuk gaat, of ik dezelfde goede snelle verbinding zal krijgen in de slaapkamer met een Intel core i3 processor, die een basis kloksnelheid heeft van 1 Ghz?

grtz,

гильберт
 
Beste Gilbert, de (klok)snelheid van de processor heeft niets te maken met de kwaliteit van de wifi verbinding.
 
Beste Gilbert,

Lees dit maar eens door.
 
Beste Gilbert,

Lees dit maar eens door.
Aan porrelaar,
Bedankt voor de interessante link over de kloksnelheid van een processor.

Ik heb veel opgestoken over de werking van Hyper-Threading technologie en het verschil met de meerdere processorkernen.(2(dual)4, 6,8 )
De Hyper-Threading is wat minder snel dan de verschillende processorkernen in een processor.

Dus volgt hier uit dat wanneer de kloksnelheid geen invloed heeft op de WIFI 6e verbinding, er een andere technische verklaring is waarom de WIFI 6e sneller is dan de WIFI 5..

Het gaat meer om het simultaan werken van de kanalen en verdelen van de data pakketjes enz. waar ik als leek niet veel van begrijp.

Oké.

Moet ik hieruit besluiten dat een processor met een basis kloksnelheid van 1 Ghz, minder berekeningen kan doen per seconde dan een cpu met een basis kloksnelheid van 2,5 Ghz?

Waardoor de taken met een processor met 1Ghz minder snel zullen worden verwerkt dan met een cpu met 2,5 Ghz.

De internet snelheid hangt ook af van welke snelheid voor het downloaden en opladen door het Telenet abonnement wort ondersteund.

Maar......Ik zie in de specificaties van een laptop met een Intel core i7 processor dat de basis
kloksnelheid 1 Ghz is en de turbo snelheid 4,1 Ghz.

Dan begin ik te veronderstellen dat de zware taken zoals Adobe Fotoshop verwerkt worden met de turbo snelheid en de lichtere taken met 1 Ghz.

Wat misschien wel interessant is voor de professionele fotograaf die altijd met zwaardere programma's werkt.

Voor de gewone home gebruiker die wat surft en veel lichtere programma's gebruikt op zijn laptop, is dan de turbo boost snelheid 4,1 Ghz niet vaak of nooit van toepassing.

De kleinere basis kloksnelheid 1 Ghz bij laptops met een Intel core i3 cpu beduidt dan alleen, dat er minder zware taken kan worden uitgevoerd, dan met een Intel core i5 processor die over een basiskloksnelheid van 2,5 Ghz beschikt. Is dat juist?

Natuurlijk staat daar tegenover dat een Intel core i3 cpu minder energie zal verbruiken, dan een Intel core i5 processor.

Het komt er dus op aan dat je zelf heel goed moet inschatten welke taken je zult verrichten en daar de juiste processor voor kopen.
Want als je alleen lichte programma's en taken uitvoert met een Intel core i5 cpu, dan verbruik je meer stroom dan je dit even goed kunt doen met een Intel core i3 cpu. Of is dit niet zo?

Welke processor verbruikt de meeste stroom als hij is geactiveerd? Een Intel core i3 cpu of een Intel core i5 cpu?

Ik vraag me af als ik een nieuwe laptop koop met een processor(dual) waarin een basis kloksnelheid van 1 Ghz zit , en een turbo boost van 3 Ghz, of mijn taken die ik nu uitvoer op mijn laptop met een processor(dual) die een basis kloksnelheid van 2,5 Ghz heeft en geen turbo boost, wel Hyper-Threading, welke processor de snelste en beste verwerking zal uitvoeren?

Graag uw inzicht hierover.

grtz,

гильберт
 
Niet ik, maar Aarie25 gaf jou de link over kloksnelheid.
Moet ik hieruit besluiten dat een processor met een basis kloksnelheid van 1 Ghz, minder berekeningen kan doen per seconde dan een cpu met een basis kloksnelheid van 2,5 Ghz?
Dan kan je alleen besluiten wanneer die twee processors dezelfde architectuur hebben. Zo mag je niet een i3 processor uit 2003 vergelijken met een i3 processor uit 2022, want die hebben een andere architectuur.

Momenteel heb jij nog helemaal geen nieuwe laptop nodig, want je oude doet het nog prima.
Het lijkt erop dat je zo weinig mogelijk geld uit wil geven aan een nieuwe laptop. De nieuwe moet het voor jou in ieder geval even goed doen als de oude.

Nou, ik zou het toch anders aanpakken. Als ik een nieuwe computer zou kopen (doe ik niet, want mijn pc is pas 10 jaar oud en hij doet het nog prima), dan zou ik een computer kopen die meer werkgeheugen heeft, een grotere SSD en mogelijk ook een iets krachtiger processor. Gewoon om op de toekomst voorbereid te zijn. Nieuwe besturingssystemen vragen immers meer werkgeheugen, meer opslagcapaciteit en er worden andere eisen gesteld aan de processor.

Ook ga ik pas kijken naar een nieuwe computer wanneer de oude gebreken begint te vertonen. Ieder jaar komen er immers nieuwe modellen op de markt, met steeds weer nieuwere processors.
Nu al gaan kijken naar een nieuwe pc is verspilling van tijd, vind ik. Want de computer die ik nu uitzoek, moet ik dan ook direct gaan kopen, want iedere computer is maar een beperkte tijd te koop. Daarna komt er weer een nieuwer model.
 
Niet ik, maar Aarie25 gaf jou de link over kloksnelheid.

Dan kan je alleen besluiten wanneer die twee processors dezelfde architectuur hebben. Zo mag je niet een i3 processor uit 2003 vergelijken met een i3 processor uit 2022, want die hebben een andere architectuur.

Momenteel heb jij nog helemaal geen nieuwe laptop nodig, want je oude doet het nog prima.
Het lijkt erop dat je zo weinig mogelijk geld uit wil geven aan een nieuwe laptop. De nieuwe moet het voor jou in ieder geval even goed doen als de oude.

Nou, ik zou het toch anders aanpakken. Als ik een nieuwe computer zou kopen (doe ik niet, want mijn pc is pas 10 jaar oud en hij doet het nog prima), dan zou ik een computer kopen die meer werkgeheugen heeft, een grotere SSD en mogelijk ook een iets krachtiger processor. Gewoon om op de toekomst voorbereid te zijn. Nieuwe besturingssystemen vragen immers meer werkgeheugen, meer opslagcapaciteit en er worden andere eisen gesteld aan de processor.

Ook ga ik pas kijken naar een nieuwe computer wanneer de oude gebreken begint te vertonen. Ieder jaar komen er immers nieuwe modellen op de markt, met steeds weer nieuwere processors.
Nu al gaan kijken naar een nieuwe pc is verspilling van tijd, vind ik. Want de computer die ik nu uitzoek, moet ik dan ook direct gaan kopen, want iedere computer is maar een beperkte tijd te koop. Daarna komt er weer een nieuwer model.
Vriendelijk dank voor de interessante uitleg.
Sorry dan een bedankje aan Aarie 25.

Het is heel juist dat je schrijft dat er naar de nieuwe architectuur van een processor moet worden gekeken.
Ik werk met een laptop (gekocht in 2014)msi cr61 intel core i3-4100M cpu en ben daar zeer tevreden over.

Ik componeer af en toe liedjes die ik maak met mijn Yamaha Arranger Home Workstation keyboard PSR-S710, en bewerk deze met Windows Audacity op mijn laptop.

Als u rechtstreeks upgradet van Windows 10 naar Windows 11, is de downloadgrootte ongeveer 3,5 GB. Als u Windows 11 echter met een.ISO-bestand wilt installeren, moet u minimaal 5,37 GB aan ruimte hebben. Na installatie is Windows home 11 64 GB groot. Dus een SSD met een opslagruimte van 250 GB is voldoende.

Vermits ik de laptop steeds thuis gebruik is een mobiele laptop niet echt toepasselijk voor mij.

Daarom heb ik besloten om een mini-pc Pointer NUC11TNHI3 / Core i3-1115G4 16GB DDR4 250GB SSD WiFi 519 € incl. BTW aan de schaffen als mijn huidige laptop stuk gaat.

Zeker nu omdat vele laptops geleverd worden zonder de internet connector RJ45 en zonder een cijfertoetsenblok .

Je kunt natuurlijk een USB C Ethernet Adapter - Rj45 Poort - Internet / LAN Netwerk Female Aansluiting - USB-C Naar Ethernet kopen, en ook een cijfertoetsenblok en dan ben je twee usb uitgangen kwijt op de laptop.
Ik kan natuurlijk de WIFI gebruiken, maar dan worden de updates van Kasperski en andere updates minder goed geladen tijdens mijn opnames met Audacity.

Vermits ik 2 usb ingangen moet hebben voor mijn Steinberg Audio Interface en voor het aansluiten van mijn keyboard op de mini-pc , is het dan ook niet aangeraden voor mij om 2 usb ingangen te bezetten met een USB Ethernet Adapter en een cijfertoetsenblok met usb kabeltje.

Een laptop met een beeldscherm 15,6" is me steeds goed bevallen, maar door het weglaten van de RJ 45 connector en het cijfertoetsenblok gaat mijn keuze nu naar een mini -pc met 16 GB.

Een laptop met 16 gb kost ook beduidend meer dan een mini-pc met 16 gb bij Compudeals.

Echter bij Compudeals levert men enkel gratis Windows home 11 of 10 bij de laptops, en niet bij de mini-pc's.

Ik installeer de gratis Windows home 11 zelf, omdat deze niet bij de Pointer NUC11TNHI3 / Core i3-1115G4 wordt meegeleverd zoals bij de laptops .Ik maak eerst backbestanden van de mappen Documenten en Afbeeldingen,Downloads en enkele programma's onder Program Files (x86)en sla deze op op mijn externe schijf van 1000 GB.

Daarna download ik de Windows Media Creation tool en plaats het ISO-bestand op een usb stick van 16 GB groot.
Dus met een SSD van 250 GB kom je gerust toe,maar 512 GB is ook toepasselijk.

Daarna installeer ik de nieuwe Windows home 11 op mijn ssd .

Als ik reeds 8 jaar tevreden ben met een laptop met een Intel core i3 processor, waarom zou ik dan een laptop moeten kopen met een Intel core I5 cpu die duurder kost?
De taken en programma's die ik uitvoer op mijn laptop werken uitstekend met een Intel cote i3 processor, zodat een Intel core i5 cpu voor mij niet nodig is.

Microsoft vermeld nergens dat je beter een pc of laptop koopt met een Intel Core i5 processor,als je met Windows Home 11 werkt.

Trouwens de celeron en pentium processoren zijn ook nog in de running. En waarom zou iemand dat niet mogen kopen omdat het goedkopere toestellen zijn?

De eerste vereiste is dat je een laptop koopt die voldoet aan jouw wensen, en niet omdat een Intel core i5 of i7 cpu beter zwaardere taken en programma's kan uitvoeren, die men toch niet gebruikt op de laptop of de pc.

Het klopt dat de architectuur van een processor vele malen beter is dan enkele jaren terug. Het is gestart met de Hyper-Treading technologie(2007 denk ik) en nu zijn er processors uitgerust met verschillende processorkernen Dual 2, dan 4, 6, octa 8 enz.

Maar ik blijf op mijn honger zitten wat betreft de prestaties van twee processors waarvan één cpu zonder verbeterde architectuur, en een basis kloksnelheid van 2,5 GHz (dual) heeft zonder turbo boost, en de andere processor met de nieuwe hedendaagse architectuur een basis kloksnelheid heeft van 1 Ghz en een turbo snelheid van 4,1 GHz .

Zal de processor met de nieuwe huidige architectuur met een basis kloksnelheid van 1 GHz en turbo frequentie 4,1 GHz ,beter presteren dan de oude processor zonder de hedendaagse architectuur met een basis kloksnelheid van 2,5 GHz zonder turbo boost ?

Blijkbaar wel, maar dan gaat het over een Intel core i5 processor die over 4 processorkernen beschikt, die dus tegelijkertijd meer berekeningen kunnen maken dan een dual cpu met 2 processorkernen.
Maar 4 processorkernen met 1 GHz = 4 GHz en 8 treads en een dual heeft dan 2 processorkernen met 2,5 GHz = 5 GHz. en 10 treads.

Dan ga je toch veronderstellen dat de processor met de dual kernen de beste prestatie zal leveren. Dit is in de veronderstelling dat ALLEEN lichtere taken en programma's worden gebruikt zonder de tussenkomst van de turbo boost .

Wat denk jij hierover?

grtz,
гильберт
PS:
Het aantal cycli/s met berekeningen verschilt van de ene computerleverancier tot de andere pc verdeler, zodat men de werkelijke kloksnelheid niet kan vaststellen zonder kennis die alleen bij de leveranciers bekend is.
 

Bijlagen

  • gil   mini pc Pointer  NUC11TNHI3 CORE I3 1115 g4 16 gb DDR4 250 gb SSD WIFI 6 26 NOV 2022.png
    gil mini pc Pointer NUC11TNHI3 CORE I3 1115 g4 16 gb DDR4 250 gb SSD WIFI 6 26 NOV 2022.png
    171,4 KB · Weergaven: 3
Je hebt er weer een flink verhaal van gemaakt, Gilbert. Ik ga niet op al je punten in; ik pik er een paar uit.

In plaats van een laptop ga je nu voor een mini pc. Ik geeft hier de link naar de mini pc van Compudeals die jij hebt uitgekozen: Pointer NUC11TNHI3 / Core i3-1115G4 16GB DDR4 250GB SSD WiFi

Diezelfde mini pc zou je ook kunnen kopen bij een ander bedrijf: Megaforce. Ik geef je hierbij de link naar dezelfde pc bij Megaforce: Pointer NUC11TNHI3 / Core i3-1115G4 16GB DDR4 250GB SSD WiFi

Zelf zou ik hem dan bij Megaforce aanschaffen en daar gebruik maken van de optie voor een SSD met een grotere opslagcapaciteit. Voor slechts € 13 meer krijg je daar een SSD van 500 GB i.p.v. 250 GB. Wil je helemaal losgaan, dan ga je voor een SSD van 1 TB. Meerprijs is slechts € 40.

Je gebruikt die SSD immers niet alleen voor Windows 11 en je programma's, maar ook om je persoonlijke bestanden op te slaan. Deze mini pc heeft volgens mij geen ruimte om later een tweede SSD aan toe te voegen. Je moet nu direct de juiste opslagcapaciteit kiezen.

Jij vond dat er te weinig USB poorten op moderne laptops zitten, maar op deze mini pc zitten er ook niet zoveel. In totaal 5, maar twee daarvan zijn USB C poorten. Heb jij al apparaten die gebruik kunnen maken van die USB C poorten? Die USB poorten zijn immers totaal anders dan USB 2 of USB 3 poorten.

Daarnaast moet je eraan denken dat bij een laptop de muis en het toetsenbord al ingebouwd zijn. Bij de mini pc moet je nog een muis en toetsenbord kopen. Die gebruiken allebei een USB poort; zo ben je er al twee kwijt. Je hebt daarnaast ook nog twee USB poorten nodig voor je muziekapparatuur, en dan ben je al door je USB poorten heen.

(Ik vergelijk dat even met mijn bijna 10 jaar oude desktop pc: daarop zitten 10 USB poorten, waarvan 4 x USB 2 en 6 x USB 3). En nee, dat was destijds geen stinkend dure pc. Hij kostte toen € 561,05. Ik heb dus niet snel een gebrek aan USB poorten.)

Wat de extra kosten betreft (in vergelijking met een laptop) moet je niet alleen denken aan de aanschaf van muis en toetsenbord, maar ook aan de aanschaf van een monitor. Heb je daar al aan gedacht? Weet je al wat voor monitor je zou willen kopen? Je bent nu gewend aan een laptop met een 15 inch scherm, maar voor een losse monitor bij je mini pc kun je beter denken aan een 24 inch monitor of groter. Losse 15 inch monitors worden niet meer nieuw verkocht. Die zijn iets uit het verleden (van 20 jaar geleden).
Denk eraan dat je nieuwe monitor een HDMI aansluiting moet hebben, want anders kun je hem niet aansluiten op je mini pc.

Ik installeer de gratis Windows home 11 zelf
Helaas, Windows 11 is niet gratis. Ja, je kunt het iso bestand gratis downloaden, maar nadat je Windows 11 geïnstalleerd hebt, dan zul je Windows 11 toch moeten activeren. En daarvoor heb je een licentie nodig. Je moet immers een product key invoeren. Die licentie zul je moeten kopen. Bij MEGAForce computers kun je er wel voor kiezen om Windows 11 (Home of Pro) te laten installeren. (Klik daar op de knop Configureer deze pc.) Dat kost daar € 129 voor de Home versie en € 169 voor de Pro versie.

Je kunt Windows 11 elders ook goedkoper aanschaffen, maar helemaal gratis, dat gaat niet, of je zou wel erg illegaal bezig zijn.

(Windows 11 is alleen gratis wanneer je op je apparaat een upgrade uitvoert van Windows 10 naar Windows 11. Windows 11 wordt dan geactiveerd door de geldige licensie voor Windows 10. Jouw huidige MSI laptop is echter volgens Microsoft niet geschikt voor Windows 11)

Tot zover mijn bijdrage.
 
Je hebt er weer een flink verhaal van gemaakt, Gilbert. Ik ga niet op al je punten in; ik pik er een paar uit.

In plaats van een laptop ga je nu voor een mini pc. Ik geeft hier de link naar de mini pc van Compudeals die jij hebt uitgekozen: Pointer NUC11TNHI3 / Core i3-1115G4 16GB DDR4 250GB SSD WiFi

Diezelfde mini pc zou je ook kunnen kopen bij een ander bedrijf: Megaforce. Ik geef je hierbij de link naar dezelfde pc bij Megaforce: Pointer NUC11TNHI3 / Core i3-1115G4 16GB DDR4 250GB SSD WiFi

Zelf zou ik hem dan bij Megaforce aanschaffen en daar gebruik maken van de optie voor een SSD met een grotere opslagcapaciteit. Voor slechts € 13 meer krijg je daar een SSD van 500 GB i.p.v. 250 GB. Wil je helemaal losgaan, dan ga je voor een SSD van 1 TB. Meerprijs is slechts € 40.

Je gebruikt die SSD immers niet alleen voor Windows 11 en je programma's, maar ook om je persoonlijke bestanden op te slaan. Deze mini pc heeft volgens mij geen ruimte om later een tweede SSD aan toe te voegen. Je moet nu direct de juiste opslagcapaciteit kiezen.

Jij vond dat er te weinig USB poorten op moderne laptops zitten, maar op deze mini pc zitten er ook niet zoveel. In totaal 5, maar twee daarvan zijn USB C poorten. Heb jij al apparaten die gebruik kunnen maken van die USB C poorten? Die USB poorten zijn immers totaal anders dan USB 2 of USB 3 poorten.

Daarnaast moet je eraan denken dat bij een laptop de muis en het toetsenbord al ingebouwd zijn. Bij de mini pc moet je nog een muis en toetsenbord kopen. Die gebruiken allebei een USB poort; zo ben je er al twee kwijt. Je hebt daarnaast ook nog twee USB poorten nodig voor je muziekapparatuur, en dan ben je al door je USB poorten heen.

(Ik vergelijk dat even met mijn bijna 10 jaar oude desktop pc: daarop zitten 10 USB poorten, waarvan 4 x USB 2 en 6 x USB 3). En nee, dat was destijds geen stinkend dure pc. Hij kostte toen € 561,05. Ik heb dus niet snel een gebrek aan USB poorten.)

Wat de extra kosten betreft (in vergelijking met een laptop) moet je niet alleen denken aan de aanschaf van muis en toetsenbord, maar ook aan de aanschaf van een monitor. Heb je daar al aan gedacht? Weet je al wat voor monitor je zou willen kopen? Je bent nu gewend aan een laptop met een 15 inch scherm, maar voor een losse monitor bij je mini pc kun je beter denken aan een 24 inch monitor of groter. Losse 15 inch monitors worden niet meer nieuw verkocht. Die zijn iets uit het verleden (van 20 jaar geleden).
Denk eraan dat je nieuwe monitor een HDMI aansluiting moet hebben, want anders kun je hem niet aansluiten op je mini pc.


Helaas, Windows 11 is niet gratis. Ja, je kunt het iso bestand gratis downloaden, maar nadat je Windows 11 geïnstalleerd hebt, dan zul je Windows 11 toch moeten activeren. En daarvoor heb je een licentie nodig. Je moet immers een product key invoeren. Die licentie zul je moeten kopen. Bij MEGAForce computers kun je er wel voor kiezen om Windows 11 (Home of Pro) te laten installeren. (Klik daar op de knop Configureer deze pc.) Dat kost daar € 129 voor de Home versie en € 169 voor de Pro versie.

Je kunt Windows 11 elders ook goedkoper aanschaffen, maar helemaal gratis, dat gaat niet, of je zou wel erg illegaal bezig zijn.

(Windows 11 is alleen gratis wanneer je op je apparaat een upgrade uitvoert van Windows 10 naar Windows 11. Windows 11 wordt dan geactiveerd door de geldige licensie voor Windows 10. Jouw huidige MSI laptop is echter volgens Microsoft niet geschikt voor Windows 11)

Tot zover mijn bijdrage.
Thanks again.

Dat klopt het is een lang verhaal, maar het onderwerp kan niet korter worden beschreven zonder echt duidelijk te zijn.

In plaats van een laptop ga je nu voor een mini pc.
De reden dat ik nu kies voor een mini-pc is dat ik nog nooit met mijn laptop op verplaatsing ben geweest. Zeker nu ik in pensioen ben blijft de laptop constant thuis staan.

Als ik dan zie dat een mini-pc met 16 GB minder kost als bij een gekozen laptop, over wifi 6 beschikt en een intel core i3 processor met een basis kloksnelheid van 3 GHz en turbo 4,1 GHz ,voor een goedkope prijs dan ben ik daar met tevreden.

Vermits de computerkast van een mini-pc veel kleiner is en veel gemakkelijker om te ontwerpen, en er geen batterij en oplader worden meegerekend zoals bij een laptop, is de aankoopprijs minder duur.
Ook het gemak om het stof af en toe te verwijderen in de computerkast en van de fan, is minder moeilijk dan bij een laptop.

Ik ben persoonlijk van standpunt dat mijn data van de ssd in mijn mini-pc ook op een externe schijf is gestockeerd.
In geval de ssd faalt en stuk gaat of er is onverwachts data verlies, dan heb ik nog altijd de back-ups van mijn originele ssd.

Maar niettemin is dit wel een goed voorstel van jou. Ik zal er eens over nadenken.

Jij vond dat er te weinig USB poorten op moderne laptops zitten, maar op deze mini pc zitten er ook niet zoveel. In totaal 5, maar twee daarvan zijn USB C poorten. Heb jij al apparaten die gebruik kunnen maken van die USB C poorten? Die USB poorten zijn immers totaal anders dan USB 2 of USB 3 poorten.

Natuurlijk heeft een desktop altijd meer usb aansluitingen dan een laptop, omdat waarschijnlijk het moederbord altijd wat groter is dan een motherboard in een laptop.

Wat het aantal usb aansluitingen betreft zie ik het volgende staan op de compudeals website:
poorten & interfaces
USB-aansluiting
USB 2.0
Aantal poorten USB 3.2 Gen 1 (3.1 Gen 1) Type A
3
Aantal USB-C Thunderbolt (USB 4.0 + DisplayPort 1.4a)
2
1x usb 2.0 + 3 x usb 3.2 Gen 1(3.1 Gen 1) Type A = 4 usb aansluitingen die ik kan gebruiken voor mijn apparaten die moeten aangesloten worden.

Dan nog 2 usb-c Thunderbolt (usb 4.0 + DisplayPort 1.4a) Deze gebruik ik nooit.
Twee usb aansluitingen voor een muis(al of niet zonder kabel) en een toetsenbord (die ik reeds beiden bezit).

Dan blijven er nog 2 usb aansluitingen over voor mijn twee muziekapparaten.

Het is ook zo dat de audio interface van Steinberg en het keyboard niet constant aangesloten zijn op de mini-pc. Dit is alleen nodig als ik een nieuwe muzikale compositie heb gemaakt, en deze dan opneem in Windows Audacity.

De overige twee usb -c gebruik ik toch nooit vermits ik daar niet de geschikte apparaten voor heb.
En mijn Elan touchpad gebruik ik nooit.

Bij Coolblue staat een Monitor 23,8" waar ook de hdmi kabel wordt bijgeleverd voor de prijs van €119.
______________________________________________________________________________
Ik vergelijk dat even met mijn bijna 10 jaar oude desktop pc: daarop zitten 10 USB poorten, waarvan 4 x USB 2 en 6 x USB 3). En nee, dat was destijds geen stinkend dure pc. Hij kostte toen € 561,05. Ik heb dus niet snel een gebrek aan USB poorten

De omstandigheden in het leven zijn bij iedere mens anders ingedeeld. Geen kinderen, wel kinderen, hoeveel kinderen enz.

Dus een persoon die alleen over een computer beschikt, of waar er ook de kinderen oud genoeg zijn om te werken met een computer, bepalen de onkosten die kunnen worden gemaakt op dit gebied.

De eerste desktop kwam bij ons in huis in 1997 toen ze die voor haar school nodig had.
Pentium 2 MMX met kloksnelheden van 233 en 266 MHz. De harde schijf was toen 1,4 GB groot.

Daarna een desktop met een pentium 3 waarvan ik alle onderdelen van een computer zoals processor, geheugen, moederbord, harde schijf enz doorgaf aan de computer leverancier, die dan de volledige desktop installeerde.

Daarna een desktop van Q-Force omdat de vorige computer te licht werd voor de computer spellen die mijn zoon speelde.

Nu staat er een nieuwe helpdesk met een intel core i5 processor voor mijn mindervalide zoon, die in de week-ends naar huis komt en zelfstandig woont met begeleiding .

Deze is voorzien van 12 gb memory en een ssd van 500 gb.

Voor mijn kleinzoon staat er ook een laptop met een intel core i5 cpu ,8 gb geheugen en ssd 500gb.Op een laptop met een intel core i5 processor kan men reeds niet te zware computer spellen spelen, dit kan niet op een laptop of pc met een intel core i3 processor.

En dan nog is er de all-in -one hp envy recline 23 K 413 nb voor mijn zoon op zijn appartement, waar hij verblijft met een intel core i7 processor die vereist is voor games.

Ik denk dat je nu wel zult beseffen dat ik niet zomaar voor een dure desktop of laptop zal gaan, die in feite voor mij niet nodig is om mee te werken en surfen.
______________________________________________________________________________
Helaas, Windows 11 is niet gratis. Ja, je kunt het iso bestand gratis downloaden, maar nadat je Windows 11 geïnstalleerd hebt, dan zul je Windows 11 toch moeten activeren. En daarvoor heb je een licentie nodig. Je moet immers een product key invoeren. Die licentie zul je moeten kopen. Bij MEGAForce computers kun je er wel voor kiezen om Windows 11 (Home of Pro) te laten installeren. (Klik daar op de knop Configureer deze pc.) Dat kost daar € 129 voor de Home versie en € 169 voor de Pro versie.

Dit vind ik raar. Eerst wil ik vermelden dat bij Compudeals de laptops allemaal met een gratis Windows home 11 of Windows home 10 of pro worden geleverd. Ook bij de desktops is dit zo.

Lenovo IdeaCentre 5 i5-11400 8GB 512SSD Mineral Grey Win11
499 € incl. BTW
Intel Core i5-11400 (12MB Cache, 2.6GHz), 8GB DDR4-SDRAM, 512GB SSD, Intel UHD Graphics 730, LAN, WLAN, Bluetooth, Windows 11 Home 64-bit

Bij de mini-pc's is dit niet het geval.

Dank zij u krijg ik weer een ander inzicht in de verschillen die er bestaan tussen een laptop, een mini-pc en een desktop.

Het meeste verschil dat opvalt zijn de betere computer onderdelen zoals ssd Me NVMe, PCI Express,8 GB memory met maximum geheugen tot 32 GB, intel core i5 processor met 6 processorkeren en 12 threads, basis kloksnelheid 2,6 GHz en turbo boost 4,2 GHz en 12 Mb cpu cache,wifi 5 ac, lan RJ45 connector voor utp kabel, en een groot aantal usb aansluitingen.

Vermits ik reeds een tijdje aan het snuffelen ben welke laptop ik zou kopen indien mijn huidige laptop stuk gaat, en daardoor de grote verschillen heb ontdekt qua processors, geheugen, ssd M2 NVMe, PCI Express,
valt het bijzonder op dat in een helpdesk de computer onderdelen beter zijn dan in de laptops en mini-pc's in de budget klasse prijs.
Hier een voorbeeld:
Intel® 11de generatie Core™ i5
Processormodel
i5-11400
Processorfamilie
Intel® Core™ i5
Maximale turbofrequentie van processor
4,4 GHz
Frequentie van processor
2,6 GHz
Processor cache
12 MB
Processor aantal threads
12
SSD interfaces
NVMe, PCI Express
NVMe
Ja
SSD-vormfactor
M.2
SSD capaciteit
512 GB
De laptops zijn de duurste modellen in vergelijking met de mini-pc's en desktops in de budget prijzen, en beduidend minder goede processoren, gewone ssd zonder de M2 factor en NVMe, PCI Express, vele laptops met maar 8 gb, opslag 250 gb.

Alles valt op de keuze of je een mobiele of NIET mobiele thuiscomputer wilt kopen.

Ik zag eerst op tegen de grote computerkasten in vergelijking met de laptop modellen en de mini-pc modellen, maar nu ik merk dat in een desktop een intel core i5-11400 processor steekt, en in een mini-pc een intel core i3-1115G4 die beduidend mindere prestaties kan leveren voor dezelfde aankoopprijs, begin ik toch te twijfelen .
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je kunt Windows 11 elders ook goedkoper aanschaffen, maar helemaal gratis, dat gaat niet, of je zou wel erg illegaal bezig zijn.
(Windows 11 is alleen gratis wanneer je op je apparaat een upgrade uitvoert van Windows 10 naar Windows 11. Windows 11 wordt dan geactiveerd door de geldige licensie voor Windows 10. Jouw huidige MSI laptop is echter volgens Microsoft niet geschikt voor Windows 11)

Juist daarom omdat mijn huidige laptop een 1,2 TPM heeft en geen 2.0 TPM en de processor van de 4 de generatie is (2014),en de vereiste norm nu van de 8 ste generatie (2018)is geworden, dat ik een nieuwe computer wil kopen wanneer de mijne sneuvelt op het veld van eer.

En zoals ik reeds heb opgemerkt hierboven worden de desktops en laptops bij Compudeals allemaal verkocht met een O S Windows home 11, pro, Windows home 10,pro inbegrepen.

Nogmaals bedankt voor de interessante uitleg die me een beter inzicht heeft gegeven, voor het aanschaffen van een nieuwe computer.
grtz,
гильберт
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan