• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Batterij laadde niet op en opeens wel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Corneetje

Gevestigd lid
Lid geworden
10 jun 2010
Waarderingsscore
0
Hallo,

De afgelopen twee weken kon ik de accu in mijn laptop (Acer Aspire v15 Nitro) niet meer opladen. De eerste paar dagen had ik heel soms 4% accu, maar meer dan dat ook niet. De afgelopen week laadde de accu helemaal niet meer op en ik had er vrede mee gemaakt. Over het algemeen sluit ik de laptop altijd aan op netstroom.

Alleen nu kom ik er net achter dat de accu volledig opgeladen is en hij 2 uur en 50 minuten mee kan. Hoe kan dat?
Gisteren heb ik de hele laptop opgeschoond, schijven gedefragmenteerd en malware/virus-vrij gemaakt, maar het lijkt me sterk dat het probleem daar zat. Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan en wat ik kan doen om te voorkomen dat de accu weer leegloopt en niet wil opladen?

Groet,

Cornee

Laatst bewerkt door een moderator:
geen kabelbreuk? of de accu werkt niet goed en is aan het kapot gaan.
ontlaad jij de accu wel altijd goed?
hoe oud is de laptop?
je zou het eerst eens in de gaten kunnen houden, lijkt mij ook sterk dat een virus de accu niet laat opladen, maar een virus doet wel rare dingen met windows.

Volgens mij geen kabelbreuk nee. Ik heb de kabels goed bekeken en heb geen gekke knik of iets dergelijks gezien. De laptop is ongeveer 2 jaar oud.
Maar de accu werkt kennelijk nog goed, de levensduur is daarentegen wel afgenomen.

Hoe ontlaad ik de accu? Ik heb geen idee of ik dat onbewust wel of niet heb gedaan.

--- Update ---

Ai, ik begrijp nu pas wat je bedoelt met ontladen. Ik deed altijd het volgende: volledig opladen en ontladen tot ongeveer 5% en dan weer volledig opladen.
Is dit proces slecht voor de levensduur?

Een accu gaat gemiddeld 2 a 3 jaar mee. Van mij laptop ging hij 4 jaar mee, de nieuwe ging binnen 1 jaar al stuk.

--- Update ---

Als je de accu tussen de 5 en 10 procent leeg laat gaan houden ze het wel langer vol

Ai, ik begrijp nu pas wat je bedoelt met ontladen. Ik deed altijd het volgende: volledig opladen en ontladen tot ongeveer 5% en dan weer volledig opladen.
Is dit proces slecht voor de levensduur?

Zou het bij 20% gaan laden, meeste tablets b.v. geven dat ook aan dat er dan geladen moet worden.
Maar warmte is de grootste boosdoener, daardoor verouderen de cellen het snelst, zie de link.

Bij niet gebruiken, op 50% in de koelkast.

Laatst bewerkt:
Let ook eens op op de plug op je laptop nog wel een betrouwbare verbinding met het mobo maakt.

Heb dit ook al voorgehad bij mijn acer, win 10 geeft melding dat je de netstroom moet aansluiten, doe je dit niet, sluit je pc af, steek nadien de netvoeding plug erin, en de laptop zou moeten opladen, na enkele uren start ik de laptop en de batterij was niet geladen, ik heb de laptop opgestart en dan de de externe voeding aangesloten, en dan laadde hij wel op.
Als win aangeeft dat je de netstroom moet inschakelen, inschakelen dan mag je afsluiten en laad de batterij verder op, bij mijn acer was het zo, raar maar waar, net of win 10 bepaald of de batterij opgeladen wordt.

Bedankt voor de tips allemaal! Momenteel werkt de accu weer perfect dus ik ben tevreden. Hier kan een slotje op. :smile:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan