• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Beeld op zwart na opstarten windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

RichD1011

Nieuw lid
Lid geworden
1 jan 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Dag allen,

ik heb hier een pc voor mijn neus staan (Dell Optiplex 760, model uit 2008 geloof ik) met de opmerking: hij doet het niet meer kan jij er even naar kijken).

bij opstarten zag ik meteen de melding van een lege CMOS batterij, die meteen vervangen.

maarja dan ga je windows opstarten, zie je het windows icoon en daarna blijft het zwart... na verloop van tijd zelfs zeer korte rode/blauwe knipperingen.

Via een Linux USB buiten windows om de bestanden veilig gesteld, en toen windows opnieuw geïnstalleerd.
Zolang ik op de Linux distributie of de USB windows installatie zit gaat het prima, maar zodra windows gaat booten via de HDD gaat die na verloop van tijd op zwart, dit kan zijn nog tijdens het instel proces, of hoogstens een klein poosje daarna als je eenmaal op het bureaublad zit. start je de pc daarna opnieuw op? dan zie je het windows icoon en daarna blijft het scherm zwart.

ik zou dan denken aan een probleem met de grafisiche processor, maar binnen linux of de windows installatie USB is er niks aan de hand dus of dat het is? vandaar dat ik even niet zeker weet om dit onderwerp onder "Windows" te plaatsen of onder "Hardware" :)

Wat schiet er bij jullie te binnen als je bovenstaand verhaal leest?

Gr. Richard
 
Tijdens de Windows installatie wordt gebruik gemaakt van weinig kleuren (256 of 16 bit dacht ik) en in elk geval lage resolutie, als de installatie klaar is wordt normaliter al automatisch naar drivers gezocht en zou je een hogere resolutie moeten krijgen.
Als je dat al krijgt voordat je herstart of als je in de Linux distro een hogere resolutie gebruikt dan twijfel ik er al aan of het wel aan de grafische processor ligt.
Maar zeg nooit nooit.

Je zou feitelijk eens moeten proberen in veilige modus te komen. Als je er zo niet in komt, dan wachten tot je dat Windows logo ziet, even wachten, pc uitzetten. Dat kan ook door de powerknop wat langer (ong. 5 seconden) ingedrukt te houden.
Dan weer starten, zelfde verhaaltje. Na de 3de of 4de keer krijg je dan vanzelf de vraag of je in veilige modus wilt starten en dat kun je dan doen.
Als het dan lukt om naar Windows te starten, dan in de logboeken kijken wat er aan de hand is.

Ik begrijp dat er voorheen dus Windows 10 al enige tijd op gedraaid heeft voordat jij hem kreeg?

Misschien eens booten in een rescue CD en dan een schijfcontrole laten uitvoeren.

Controleer ook even de bios. Als de bios batterij leeg geweest is dan zijn de instellingen naar standaard. Dan is het belangrijk om te kijken hoe bijv. de AHCI instelling staat en ook ACPI APIC Support.
Als deze niet goed staan, boot Windows ook niet door, alhoewel je dan ook installatie problemen zou verwachten.

Dus harddisk of grafische kaart.
Maar zou mooi zijn als je de logs kon uitlezen.
 
Bovendien loopt veilige modus op lage VGA resolutie, dat scheelt .
 
Dank voor de antwoorden!

Bovendien loopt veilige modus op lage VGA resolutie, dat scheelt .

Het woord VGA in dit bericht zette mij aan het denken....
aangesloten naar het beeldscherm met DP kabel, en dat beeldscherm ging uit van een DP 1.2 versie. na de DP versie op de monitor naar 1.1 te hebben gezet krijg ik ineens weer beeld :no_mouth:
 
kijk.....
Mooi dat t weer werkt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan