• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Beeldhelderheid gaat op zwart onder 60%

Status
Niet open voor verdere reacties.

jakkerma

Gevestigd lid
Lid geworden
20 mei 2007
Berichten
237
Waarderingsscore
0
Hallo allen,
Ik kreeg een oude ASUS K72Jr van een vriend, hij had bier gemorst op het toetsenbord, en dat werkte toen niet meer.
Nog geprobeerd met warm demiwater te spoelen en een paar dagen drogen, nix.
Na 10 (ja, 10) dagen een nieuw toetsenbord ontvangen uit China, Ali, kostte 9,90euro, en dat werkt prima.
Toen het toetsenbord los was meteen maar de boel gesloopt en een Chinese 128 GB SSD gemonteerd en de oude 500GB HDD als secundaire schijf geplaatst.
Ook een I5 M450 processor erin gezet, en nieuwe GD900 pasta ertussen. Extra geheugen komt nog uit China.

Maar het probleem dat mijn vriend ook noemde kon ik niet oplossen: onder de 60% wordt het scherm zwart.
Ga naar 61% en het scherm straalt je weer tegemoet, ga weer naar 60% en zwart. Kent iemand dit??
 
Ja.

Ik heb volgens mij dezelfde laptop en die heeft hetzelfde. het laptopscherm heeft ccfl verlichting (denk aan heel dunne TL verlichting). Volgens mij is de inverter, het onderdeel dat de spanning voor de verlichting regelt aan het slijten. Omdat ik hem nog maar sporadisch gebruik boeit het mij niet. Het is volgens mij een hardware storing die je niet met software kan oplossen.
 
Wat je eerst kan bekijken is in je energie-instellingen (geavanceerd etc) om 'adaptive brightness' uit te schakelen. Ik weet helaas niet hoe dat in het Nederlands heet.

Het blijkt vaker voor te komen, exact 60%:
Zij hebben succes met een oudere W7 driver voor de grafische adapter, maar dan blijkt bij de laatste reactie de app voor de scherminstellingen niet te werken.
Misschien moet je die driver dan in compatibiliteitsmodus voor W7 installeren ? En elke installatie met een rechtsklik starten via 'Uitvoeren als Administrator'.
Let wel, dat bericht is uit 2015, dus succes in 2020 is verre van verzekerd.
 
Best een goeie laptop hè Enigma? (bedoel ik serieus). Ik heb zelf een ASUS K72Jk, ook een krijgertje.

Ik heb nog eens beter gekeken: Onder de 61% is uit, vanaf 62% is de beeldhelderheid 100%.
Het is dus een aan/uit schakelaar geworden.

@ Erik: Adaptieve Brightness staat uit.
Ik heb wel via de grafische driver die 100% naar ongeveer 80% gekregen, maar dat vermindert de intensiteit van de TL buis niet.

Ik laat het maar zo.

(Ik zie dat de me-too knop bij het item in answers.microsoft.com al 180x is ingedrukt.
We zijn dus niet alleen in deze tijden van Corona..)
 
Laatst bewerkt:
Ik vond deze oplossing nog, hopelijk werkt dit ook voor jou.

The screen turns off when the Display Brightness is set too low and some correct driver is not installed.

To fix this issue, go into Power Options, Edit Plan Settings of the active plan, set Change plan brightness to the maximum for both battery and plugged in. You can access the same setting under Change advanced power settings, Display, Display Brightness.
You can still control the brightness using the keyboard. The control panel setting seems decoupled from the keyboard setting (I am guessing it is a driver issue that is at the root of the problem).
 
Helaas, bij mij staan die instellingen er niet, of ik kan ze niet vinden....
-Configuratiescherm - Energiebeheer en slaapstand - energiebeheerschema kiezen of aanpassen -
en dan kan ik van alles aanpassen, maar geen beeldschermhelderheid...
 
Als je 'De schema instellingen wijzigen' hebt geklikt, staat daar nog: 'Geavanceerde energie instellingen wijzigen'. Maar ik denk dat je dat ook hebt bekeken.
Ik denk dat de nu geïnstalleerde grafische driver iets ontbreekt dat wel jouw scherminstellingen kan laten regelen.
 
zou het niet via het beeldscherm menu moeten aangepast worden ....
de foto is wat onscherp maar je zie dat hier de helderheid op 75% staat ingesteld ..

5fc34230d3d3c-Ashampoo_Snap_zondag_29_november_2020_07h37m22s_002_.jpg
 
Emi, ik zie zo'n beeldscherm menu helemaal niet..
Om driver problemen uit te sluiten heb ik de zelfhulp van ATI gebruikt:

radeon-software-adrenalin-18.6.1-minimalsetup-180613_web.exe

Die zoekt de passende drivers voor de grafische kaart in deze laptop:

ATI AMD Mobility Radeon HD 5000 Series

De oude driver versie was: 15.201.1151.1008
De nieuwe driver versie is: 15.301.1901.0

Verder blijft het probleem gewoon bestaan..

Ik laat het maar hierbij.
Ik wacht op 2 Ali Express 4GB geheugen bankjes,
Dan gaat de laptop naar m'n kleinzoon.
 
ik had er niet bij stil gestaan dat het hier om een laptop ging en dacht eerder dat je een externe beeldscherm gebruikte ..dat menu dat ik liet zien heb jij dus nooit bij gebruik van een laptop's eigen beeldscherm.
je dient dan ook het AMD Catalyst Control Center te gebruiken wil jij de helderheid kunnen aanpassen ..
ik gebruik zelf de AMD Radeon HD 5800 series

5fc379bb4cc65-Ashampoo_Snap_zondag_29_november_2020_11h33m18s_004_.jpg
 
Ik heb het scherm wat je toont gebruikt, brengt niets..
Maarrr als ik de laptop in veilige modus start, dus zonder extra drivers,
doet de helderheidsregeling het opeens gewoon!
En als ik met het schoonmaak programma van AMD alle drivers eruit haal, werkt de helderheidsregeling ook.
Het is dus een driver probleem.
Ik heb inmiddels oudere (win 8) en nieuwere drivers van AMD geprobeerd, niets helpt..
Dus heb ik maar de simpelste AMD ATI driverset geïnstalleerd:

amd-catalyst-15.7.1-win10-64bit.exe

En nu stop ik ermee.
 
Zal ik dit topic dan sluiten?
 
Ja en allen bedankt voor het meedenken!
 
Bij deze gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan