• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Beeldscherm instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

xypelair

Vaak hier
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
829
Waarderingsscore
2
Systeem Xubuntu 18.04 met beeldscherm Iiyama 1280x1024.
Dit is een breedbeeldscherm, die ik zou willen aanpassen van breed naar standaard v.v.
In xubuntu heb ik gekeken in Instellingen- systeembeheer, onder Werkbladen. Daar kunnen werkbladen worden ingesteld, maar ik weet niet hoe dat werkt. Kan iemand mij iets wijzer maken?
B.v.d.
 
Iedere monitor heeft een ‘native’ resolutie. Dat is de resolutie die het meest geschikt is voor dat scherm.
Als de juiste resolutie voor jouw Iiyama monitor 1280 x 1024 is, dan heb jij juist geen breedbeeldscherm.
Geef anders de juiste typeaanduiding van die monitor eens op. Die staat voorop of achterop de monitor. Dan kunnen wij meekijken wat de juiste resolutie voor die monitor is.
Bij een monitor met een resolutie van 1280 x 1024 is de breedte bijna even groot als de hoogte. De verhouding breedte : hoogte = 5:4.
Bij een breedbeeldscherm met een resolutie van 1920 x 1080 is de verhouding breedte : hoogte 16:9.

Hier wordt uitgelegd hoe je de resolutie instelt in Ubuntu: Schermresolutie aanpassen in Ubuntu | SoS - PC
In Xubuntu gaat dat hetzelfde.

Vraagje: op welke manier heb jij de monitor aangesloten op de pc? Als je de monitor aansluit met een DVI kabel, dan wordt doorgaans automatisch de juiste resolutie ingesteld.
 
Mijn monitor is de Iiyama G-master GE 2488HS. De handleiding geeft aan dat de juiste resolutie hiervoor is 1280x1024.
Ondertussen heb ik in de eigen instellingen van de monitor een mogelijkheid ontdekt die aanpast naar "Aspect ratio". In de Video mode adjust vind ik 3 mogelijkheden, nl. Video mode adjust--Full Screen--Aspect ratio. Als ik dit deze laatste kies krijg ik de standaard, ik denk 5:4, sta ik nu op ingesteld.
Nu is het lastig om telkens als je naar breedbeeld wil je in de instelling van de monitor dit weer moet terugzetten. Daar moet toch een handiger methode voor zijn? B.v. een ( Ctr+? ) of iets dergelijks?
 
Van de Iiyama G-master GE2488HS ken ik 2 types: de B1 en de B2. De B2 is de opvolger van de B1.
Dit zijn allebei 24 inch breedbeeld monitors. De enige juiste resolutie voor beide monitors is 1920 x 1080. Wanneer je toch een andere resolutie instelt, zal het beeld niet optimaal zijn.
Ik begrijp niet waarom je die resolutie zou willen gaan wijzigen.
 
In de handleiding van deze monitor wordt 1280x1024 als standaard opgegeven. Zie op internet.
Ook mijn besturingssysteem geeft deze resolutie als normaal aan.
Ik wil niet perse resoluties wijzigen, maar kunnen switchen omdat in sommige gevallen het brede beeld prettiger is. Hij is niet voor niets zo gemaakt. Spelcomputers gebruiken niets anders.
 
iiyama
In de handleiding staat dat je het beste 1920x1080 kunt gebruiken zoals @por al melde.
Hoe kom je aan die 1280x1024? wat "vrougah" wel veel werd gebruikt.
 
Zie schermafdruk van Linux Xubuntu
 

Bijlagen

  • Iiyama Schermafdruk.png
    Iiyama Schermafdruk.png
    70,4 KB · Weergaven: 14
Dat geeft Xubuntu aan maar dat is niet de native resolutie.
In het manual staat die resolutie dus niet.
In de handleiding van deze monitor wordt 1280x1024 als standaard opgegeven.
Niet dus.
Zet de monitor op die resolutie die Iiyama opgeeft.
 
Inderdaad staat 1280x1024 niet in de handleiding, ik was in de veronderstelling van wel. Dit komt doordat deze resolutie wordt aangegeven in de informatie van het menu van de monitor.
Kan de resolutie niet veranderen in de instellingen van het besturingssysteem . Blijft konsekwent op 1280x1024 staan.
 
Laatst bewerkt:
Waar "default" staat, welke opties zijn daar nog meer?
Heb even geen beschikking over een Linux distro.
 
Geen andere opties meer. Alles blijft vast staan zoals in de afdruk boven te zien.
De monitor is verbonden met computer met VGA kabel, kan dit de reden zijn dat er vanuit het besturingssysteem niets te regelen valt?
 
Het is onzin om te stellen dat je niks kan veranderen.

5c0b9e71d7ff2-Iiyama_Schermafdruk.png


Zie het blauw omrande - de verversingsfrequentie ook aanpassen - moet 60 Hz zijn.

Ik vind het overigens heel vreemd dat Ubuntu het scherm niet goed herkent, in Linux Mint (Ubuntu gebaseerd) heb ik dit euvel nog niet ondervonden.
 
Met alle respect, maar wat is nu het advies?
 
Via de pijltjes naast beide instellingen de juiste waardes instellen natuurlijk!
Of gaat dat niet?
 
Zoals even terug staat:
"Geen andere opties meer. Alles blijft vast staan zoals in de afdruk boven te zien."

Kan het soms te maken hebben met de aanwezige videokaart? Dit is een AMD Radeon
HD 8570D. Is deze wel geschikt voor de Iiyama G-master GE2488HS.
 
Heb je al laten zoeken naar Drivers in Ubuntu?
Het is een gegeven dat nVidia veel beter ondersteund wordt in Linux dan AMD Radion.
 
Al naar gekeken, maar dan naar drivers voor AMD Radeon HD 8570D en naar Nvidia.
Voor deze laatste geeft xubuntu geen hits voor extra drivers.
 
Even kunnen testen, mijn monitor werd goed herkent en kon elke resolutie kiezen die ik wilde.
Lijkt mij dat het miss. door de niet monitor herkenning wordt veroorzaakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan