• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Beeldscherm Out of range ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boxer-Tys

Nieuw lid
Lid geworden
19 feb 2020
Berichten
18
Waarderingsscore
0
Hallo mensen van het NCforum, ik ben Tys, nieuw op het forum en heb eigenlijk voor het eerst iets met de pc wat ik niet helemaal begrijp... Ik heb een Windows 10 Pro X64 machine staan waarvan ik gisteren de videokaart heb vervangen, ik had altijd zonder problemen een MSI Radeon RX 480 Gaming X 8GB kaart erin draaien icm mijn Intel i7-4790K CPU, en sinds gisteren een MSI GTX 1070 AERO ITX 8G OC videokaart, wat is nu het geval, als ik de pc opstart krijg ik meteen een zwart scherm te zien met een blauwe melding : OUT OF RANGE H.FREQUENCY 67.4 V.FREQUENCY 119.8 nu heb ik hier en daar al gelezen dat dan de videokaart een te hoge frequency naar het beeldscherm stuurt, als ik echter in de NVIDIA beeldscherminstellingen kijk staat die gewoon op 1080p 1920x1080 (ingebouwd) met 59 Hz. dat is de gebruikelijke standaard instelling, dus ik begrijp niet wat er mis is, of wat ik moet wijzigen, wat ik ook verander, ik blijf die melding krijgen met die frequencies, ik moet dan het beeldscherm ( iiYama Prolite E2473HDS). een paar keer uit en weer aanzetten totdat ik beeld heb, op een gegeven moment accepteert het beeldscherm dus wel die 1920x1080 instelling, ik kan ook nergens in de beeldscherminstellingen een optie vinden om die hoge videokaart frequencies te veranderen die dus blijkbaar naar het beeldscherm wordt verstuurt, of zou er iets heel anders aan de hand zijn ? daarom deze vraag aan het forum, heeft iemand een idee wat er dit is en wat ik kan doen ?
 
Zet de AMD kaart er weer in en verwijder de drivers, kaart omwisselen en weer opstarten, de auto driver update staat uit?
 
Best is na een eerder gebruik van een AMD videokaart de oude AMD driver te verwijderen met DDU.
De resten van de AMD driver kunnen de werking van de nieuwe Nvidia verhinderen. Dit probleem komt meer voor bij wisseling van AMD naar Nvidia.
 
Zet de AMD kaart er weer in en verwijder de drivers, kaart omwisselen en weer opstarten, de auto driver update staat uit?
Helaas heb ik de oude kaart niet meer, het vreemde is dat de pc de ene keer wel gewoon met beeld opstart en de andere keer weer niet... volgende week doe ik een clean install op een nieuwe SSD, kijken wat er daarna gebeurt, bedankt zover.
 
Best is na een eerder gebruik van een AMD videokaart de oude AMD driver te verwijderen met DDU.
De resten van de AMD driver kunnen de werking van de nieuwe Nvidia verhinderen. Dit probleem komt meer voor bij wisseling van AMD naar Nvidia.
Ik werk zelf altijd met Revo uninstaller, die maakt ook grondig schoon, volgende week doe ik een clean install op een nieuwe SSD, kijken wat er daarna gebeurt, bedankt zover.
 
Door uitsluiting bepalen welke van de twee de fout in gaat: of monitor, of grafische kaart.
Dus een andere monitor proberen op die kaart,
En die monitor die de melding geeft op een ander PC proberen.
Eigenlijk heb je niet meer smaken wanneer zo'n fout soms wel/soms niet voor komt.

Ik vermoed dat je kaart een probleem heeft, gezien je monitor daarvoor goed gewerkt heeft.
 
Zet na de verse install de auto driver update uit en gebruik die van nVidia.
 
Door uitsluiting bepalen welke van de twee de fout in gaat: of monitor, of grafische kaart.
Dus een andere monitor proberen op die kaart,
En die monitor die de melding geeft op een ander PC proberen.
Eigenlijk heb je niet meer smaken wanneer zo'n fout soms wel/soms niet voor komt.

Ik vermoed dat je kaart een probleem heeft, gezien je monitor daarvoor goed gewerkt heeft.
Ik heb naast de iiYama, ook een Samsung TV aan de kaart hangen, die geeft geen melding, ook heb ik 1 scherm per keer aangesloten, dat geeft dezelfde melding en alleen op de iiyama, poorten gewisseld op de kaart, kabels verwisseld, maakt niets uit, de iiYama blijft de melding geven.
 
In apparaatbeheer bij Monitors, wat staat daar als monitor vermeld ? Wel de fabrieks-specifieke driver, of de Universele PnP monitor ?

Omdat het soms wel goed gaat kan het een slechte/goedkope kabel zijn.

En die 59 Hz, kan dat misschien een tandje hoger geprobeerd worden ? 60 of 70 of 75 ? (Al vermoed ik dat het niet om de vertikale frequentie gaat, maar om de 67,5 KHz horizontaal)
 
In apparaatbeheer bij Monitors, wat staat daar als monitor vermeld ? Wel de fabrieks-specifieke driver, of de Universele PnP monitor ?

Omdat het soms wel goed gaat kan het een slechte/goedkope kabel zijn.

En die 59 Hz, kan dat misschien een tandje hoger geprobeerd worden ? 60 of 70 of 75 ? (Al vermoed ik dat het niet om de vertikale frequentie gaat, maar om de 67,5 KHz horizontaal)
Daar stond eerst dePnP vermeld, dus die had ik al veranderd naar de iiYama driver ;) helaas zonder resultaat, de Hz staat op 59, heb ik kunnen wijzigen naar 60, hoger kan ik niet kiezen, maar ook daar geen verschil in werking, kabels zijn goed, maar heb ook nog nieuwe HDMI kabel geprobeerd zonder resultaat... morgen even kijken wat een schone W10 installatie doet, wordt vervolgd :D
 
Schone W10Pro installatie op een nieuwe SSD schijf had helaas geen effect, ik heb deze iiYama ook via DVI aangesloten en dan heb ik hetzelfde probleem als met HDMI, scherm is al wat ouder en er zit nog geen Displaypoort aansluiting op, wel heb ik een ander ouder beeldscherm, waar helaas geen HDMI op zit, aangesloten op DVI en dan is het probleem verdwenen, ik denk dat in de iiYama het probleem zit, zal van de week eens voor een nieuw beeldscherm kijken, dat mag wel weer na 8 jaar ;)
 
Vandaag het nieuwe beeldscherm aan de videokaart gehangen, een AOC 24G2U/BK, een zeer mooi 24 inch IPS scherm met een refresh-rate van 144Hz. en een reactietijd van 1Ms. probleem opgelost :grinning:
 
Komt uit 2012 🙄
Dus ja, tijd voor vervanging
( iiYama Prolite E2473HDS)
 
Fijn dat je de oorzaak hebt gevonden, ik heb dit topic dan ook op opgelost gezet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan