• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Sticky Beginscherm (bureaublad) zit in de war

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jov

Vaak hier
Lid geworden
13 sep 2011
Berichten
701
Waarderingsscore
4
Ik heb regelmatig mot met de computer van mijn vriendin (waarom niet met mijn eigen laptop...)
Zij heeft een desktop met W10 en Chrome
Ik heb het scherm waar het fout gaat gefotografeerd, want een screendump lukt mij daar niet (op de mijne wel). Op de plaats waar het bureaublad hoort komt het beeld dat je op de foto in de bijlage ziet.
Met een beetje hangen en wurgen kom ik toch wel in het bureaublad (als lijst), maar dat het hier goed fout zit is duidelijk.
Laatste herstelpunt terugzetten?
 

Bijlagen

  • IMGP7736.JPG
    IMGP7736.JPG
    2,3 MB · Weergaven: 21
Je zou kunnen kijken of er een herstelpunt is van voor dit probleem.

Kijk anders eens of er fouten in Windows zit door een sfc /scannow te doen.
Dit kun je doen door cmd in de zoekfunctie te typen en dan rechter muis knop open als administrator. Typ dan sfc /scannow en druk op enter, let wel goed op de spatie tussen sfc en /.
De scan gewoon laten lopen en niet afbreken, ook al blijft hij lang hangen op een bepaalde %. Aan het eind krijg je te zien of er fouten zijn gevonden en herstelt.
 
jij of beter gezegd je vriendin heeft gewoon de tablet modus geactiveerd... deze kun je dan ook weer uit zetten zodat je het normaal bureaublad te zien krijgt op hare desktop ..
 
Hoi Jov,

Emi heeft gelijk. Op de desktop pc van je vriendin is per ongeluk de tabletmodus ingeschakeld. Die moet je dus weer uitschakelen en dat is erg eenvoudig:

1. Klik op de knop Meldingen (dat is de knop die rechts van de klok staat)
2. Is de knop Tabletmodus blauw? Dan is die ingeschakeld. Klik dan op de knop Tabletmodus om hem uit te schakelen. De knop Tabletmodus krijgt dan een grijze kleur.

Dat is alles. Daarmee moet het probleem opgelost zijn.

Met een afbeelding erbij voor de duidelijkheid:

5c3747cf3ca73-tabletmodus_uitschakelen.png
 
Ik denk dat die tabletmodus aan staat, maar ik kan er nu niet aan komen...
Nog voordat ik antwoord van jullie gekregen had ben ik begonnen met het terugzetten van een recent systeemherstelpunt. Dat had ik niet moeten doen, want ik heb een nieuw probleem.
De PC staat nu al vijf uur te draaien met op het scherm de boodschap ; 'Uw Windows-bestanden en -instellingen worden teruggezet. Een ogenblik geduld.... Het register herstellen...'
Ik vermoed dat de PC ergens is vastgelopen en het herstellen ergens in een kringetje ronddraait. Dat kan natuurlijk niet tot St Juttemis blijven doorgaan, maar ik durf hem ook niet uit te zetten. Wat nu? We hebben het ding wel nodig.
Overigens wel met bewondering voor Emi's scherpzinnigheid. Maar nu dit weer...
 
ik veronderstel dat jij dus het terug zetten van een systeemherstelpunt heb gestart van uit de Windows zelf ..dit is gedoemd om te mislukken ..er van uit gaande dat je versie 1809 gebruikt is het terug zetten van een systeemherstelpunt enkel succesvol indien jij dus opstart vanaf een medium ( opstart recovery cd of usb stick ) om vandaar uit dan de optie te gebruiken "systeemherstel "
Ashampoo_Snap_woensdag 28 november 2018_11h40m01s_001_.png
 
Wat moet ik nu doen? Gaat er wat mis als ik de PC uit zet?
Ik heb systeemherstel terugzetten wel eerder gebruikt vanuit Windows en toen lukte dat wel.
Ik zou nu dus een extern medium moeten gebruiken? Ik heb geen opstart recovery cd of usb stick waarop staat wat ik nodig heb.
Moet ik iets doen met dat blauwe verhaal van je en waar kan ik dat vinden?
Ik zit wel erg in de puree nu
 
Help! Ik ben aan het eind van mijn latijn.
Ik vond een methode om de poging om het systeem te herstellen weer helemaal ongedaan te maken. Er was immers niets aan de hand met de computer. Nu blijkt na een hele nacht draaien dat dat ook niet meer werkt. Hij bleef maar dezelfde boodschap afgeven: 'Uw Windows-bestanden en -instellingen worden teruggezet. Een ogenblik geduld.... Het register herstellen...'
Moet nu het hele besturingssysteem opnieuw geïnstalleerd worden? Dat betekent dat ik alle programma's die ik er zelf in gezet heb overnieuw moet installeren. Het betekent ook dat ik MS office kwijt ben.
Het besturingssysteem zelf opnieuw installeren heb ik nog nooit gedaan. Omdat het mij te ingewikkeld lijkt, liet ik dat in de winkel doen, wat me dan 60 euro kost. Het liefst vermijd ik dus al die rompslomp.
Een herstelpunt terugzetten deed ik wel altijd zelf en dat lukt nu dus ineens niet meer, waardoor ik een uiterst belangrijk redmiddel kwijt ben.
Wat nu??
 
Je bent van de regen in de drup gekomen en aangezien je in die drup blijft hangen zijn er m.i. 3 opties :

1. je houdt de aan en uitknop 5 seconden ingedrukt zodat de machine geforceerd sluit en daarna probeer je opnieuw het herstel uit te voeren.
2. als je dat niet durft, dan is denk ik een nieuwe installatie van Windows onvermijdelijk.
3. haal er een kennis / familielid bij die wat meer kennis van het e.e.a. heeft en laat hem / haar nog een poging doen alvorens Windows opnieuw te installeren.

Kijk ook even naar mijn handtekening en zorg ervoor dat je in de toekomst een schijfimage hebt. Bij problemen zoals je die nu ondervindt ben je dan in een half uurtje weer helemaal het 'heertje' (schijfimage terugzetten) Mijn handtekening heeft het vooral over bestanden, maar met die backup bedoel(de) ik ook het maken van een image. Echter, het forum staat een gelimiteerd aantal karakters in de handtekening toe zodat ik dat niet kon vermelden.
 
een herinstallatie is niet aangewezen en ook nergens voor nodig …
zoals Quandor al vermeld kun je een geforceerd afsluiten afdwingen om deze daarna weer gewoon op te starten ...en hier zou de Windows zichzelf dan gaan herstellen ..*draait dit automatisch herstellen niet vlot dan krijg je een melding dat het automatisch herstellen niet volbracht kan worden ...
eerder zei je ook geen dvd of usb stick te hebben wel gebruik dan het media creation tool ..
 
Op mijn pc's heeft systeemherstel nog nooit gewerkt zoals het hoort, zonder problemen. Misschien overwegen met een image te werken zodat je systeemherstel niet meer nodig hebt in geval van problemen. Een systeemimage terug zetten gaat bovendien (bij mij toch) veel sneller dan een systeemherstel met veel minder kans op fouten.
 
Ik heb er een kennis-met-verstand bij gehad. We ontdekten dat bijna alle functies van de PC het goed doen (wel een beetje traag). Eén belangrijke functie nog niet: het schrijven van e-mails. Gisteren bleek gmail wel te openen en je kon de berichten zien, maar niet lezen. Vandaag kon hij al wat meer: berichten lezen, maar (nog?) niet beantwoorden. Het lijkt wel alsof hij elke dag wat meer kan.
Het lijkt dus niet eerst-aangewezen om Windows opnieuw te installeren. Mijn kennis gaat er met zijn eigen computer op studeren. Maar misschien heeft een van jullie ook nog een verstandige opmerking. Graag!
Shady Angel adviseert in het vervolg systeemherstel niet meer te gebruiken, maar een image te maken (van de C-schijf). Ik ga uitzoeken hoe je dat doet. Kan iemand van jullie me ook daarbij helpen?
 
Een (systeem)image maken kan je met elk goed backupprogramma (keuze te over). Ik heb jaren Acronis True Image gebruikt maar ben overgeschakeld op EaseUS Todo Backup Home omdat Acronis TI 2018 me meer problemen bezorgde dan het oplostte. Van EaseUS is er ook een gratis variant zoals oa Aomei.
Iemand een specifiek programma aanraden is moeilijk omdat er zovele varianten zijn en verschillende mensen ook verschillende programma's aanraden. Dus ik zou zeggen probeer een paar totdat er een je bevalt. Ik verkies momenteel de produkten van EaseUS omdat deze praktisch alle programma's voor systeembeheer hebben en deze als dusdanig op een zelfde basis werken.
 
"Op mijn pc's heeft systeemherstel nog nooit gewerkt zoals het hoort, zonder problemen. "
Bij het zelfde. Ik zweer bij een image van mijn os.
Ik gebruik Macrium Reflect free. Daarmee kun je wel images van je os maken maar niet full back-uppen. Back-uppen doe ik handmatig, ondersteund met Allway Sync.
Voor Macrium Reflect free hoef je bijna niets in te stellen. Alles gewoon default laten staan, alleen het pad opgeven en mss nog een kleinigheid.
Macrium Software | Macrium Reflect Free
Opm.: Ik behoor blijkbaar wel tot een minderheid die Macrium gebruikt. Veel anderen zweren bij Aomei Best Free Backup Software for Windows 10, Windows 8.1/8, Windows 7, Vista, XP
of Acronis True Image The Best Computer Backup Software - Acronis True Image 2019
Maar er zijn er meer: Dit zijn de 12 beste back-up-programma's voor Windows 10 | Apps & Software | Computer!Totaal

EaseUs heb ik ook gehad maar o.e.o.a reden kon ik de image niet terugzetten. Mss verkeerd ingesteld. Ik vermoed echter dat een extra d:partitie op de OS schijf het probleem was. Met Macrium heb ik dat probleem in elk geval niet.
 
EaseUS Todo Backup maakt volledige, incrementele en differentiele backups en heeft ook nog de mogelijkheid om backups op file basis te maken. Dus lijkt me aardig compleet zelfs in de gratis versie.
EaseUS heeft me nog nooit problemen bezorgd. Bij het terugzetten van een systeem backup moet je wel de optie "sector by sector" aanvinken, anders start de pc niet meer op. Opnieuw herstellen met vermelde optie lost de fout op. Misschien een kleinigheidje maar als je dit niet weet kan je aardig vastlopen. Acronis heeft dit euvel ook maar EaseUS geeft wel een waarschuwing zodat je weet wat er misloopt. Bij Acronis is deze optie ook nog eens extra verborgen.
 
Voor zo ver ik me herinner meldde EasUs dat hij de partitie niet terug kon zetten. Ik heb me er toen ook verder niet in verdiept. Ik zocht vervanging voor Norton Ghost en toen Macrium wel deed wat ik wilde ben ik daarin blijven hangen.
Toch goed te weten, die "sector" insteling.
 
Waar heb je die vermelding? Met Partition Master of Todo Backup Home? Partition Master geeft die vermelding niet dacht ik en herstelt alleen partities (zoals de naam aanwijst).
Todo Backup laat je kiezen of geeft voor het herstel een waarschuwing.
Ik zet backups altijd terug met "sector by sector". Dit kan nooit kwaad, het enige dat kan gebeuren is dat een backup maken langer duurt en veel groter is. Dus "sector by sector" alleen gebruiken bij herstel.
 
Met EaseUS Todo Backup Free kreeg ik die melding. Mss ging het niet om de partitie maar zei hij dat hij de image niet terug kon zetten. Het is te lang geleden om me dit goed ter herinneren.
 
We moesten uiteindelijk kiezen voor een schone installatie van W 10. Er waren te veel dingen die niet goed liepen.
Ik wist niet dat er zo veel mogelijkheden zijn om het systeem te herstellen. We gebruikten deze, en met succes!
Ga naar ‘Instellingen’ (vanuit het startmenu)
Ga naar ‘Bijwerken en beveiliging’.
Kies ‘Systeemherstel’, kies dan bovenste optie: ‘Deze PC opnieuw instellen’ en ‘Aan de slag’’
Kies ‘Mijn bestanden behouden’.

Windows wordt dan opnieuw geïnstalleerd met behoud van persoonlijke bestanden, maar met verlies van zelf geïnstalleerde programma's. Er komt een map op het bureaublad waarin staat welke programma’s verloren gegaan zijn, Die kun je natuurlijk opnieuw installeren.
Ik ga me nu eens storten op het maken van een image., jullie hebt een heel stelletje mogelijkheden genoemd,
We zijn er dus uit. Bedankt voor alle tips en aandacht!
 
Goed om te horen dat het is opgelost.
Ik zal dit topic dan ook op opgelost zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan