• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost beschadigde harddisk, wat nu!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdRossino

Nieuw lid
Lid geworden
2 apr 2019
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Hoi,

Mag ik jullie om hulp/advies vragen, ik kom niet uit onderstaand netelig probleem.

De Lenovo G50-80 laptop van mijn vrouw heeft mogelijk schade opgelopen aan de harddisk.
Hij stond nog aan terwijl hij dichtgeklapt was en gleed ergens van af en maakte een korte klap op het bureau.
Nu start hij wel op, maar wil niet door naar Windows.
Nav onderstaande vermoed ik dat er mogelijk een miniem stukje oppervlak van de harddisk beschadigd is en hij dus niet de benodigde info kan laden om door te gaan.
Met de ingebouwde Auto Repair functie kan het apparaat zichzelf niet herstellen.
De laatste back-up is (I know) van enkele jaren geleden, een image uit 2014.
De drang om toch te proberen wat foto's en documenten veilig te stellen is groot.

Wat heb ik reeds gedaan:
De ondersteuningspagina van Lenovo geraadpleegd, die mij alleen wijzen op het interne zelf repair programma en dat verder toelichten.
Alle mogelijkheden uit het interne herstelmenu geprobeerd, geen resultaat.
Via Dos:
command chkdsk geprobeerd, teveel beschadigd zegt hij.
bootrec.exe /rebuildbcd, bootrec.exe /fixmbr en bootrec.exe /fixboot, de eerste twee correct uitgevoerd, de derde lukte niet.
De harddisk (van Samsung) uitgenomen en via een USB-SATA kabel op mijn eigen laptop aangesloten, herkent alleen drivers en de gebruiker. Onder de gebruiker staan twee mappen en die zijn beiden leeg.
Harddisk weer teruggebouwd, opgestart en zoekt nu al tijden op de back-up schijf naar de image.
Ik hoop met de image te bereiken dat hij die kan wegschrijven en indien dat correct verloopt, ik heeeel misschien ook bij de mappen kan komen waar de bewuste foto's en documenten te vinden zijn.

Er zijn ongetwijfeld nog andere mogelijkheden, maar die ken ik niet of heb ik nog niet aan gedacht.
Is er iemand van jullie die mij hiermee kan en wil assisteren door mee te denken wat hier nog aan te doen is?


Groet, Ed
 
Clone disc, met partition wizzard ? Of zeg ik wat heel raars ?
Wilde eigenlijk tip niet geven want geen ervaring dat daarmee kan, als tijd verspild er mee, is eigen risico natuurlijk. Denk, zeg toch maar , weet nooit.
 
Hallo GeWij,

Ik heb daar geen ervaring mee.
Maar jouw voorstel geeft mij een mogelijke oplossing om te voorkomen dat de laptop op zichzelf compleet onbruikbaar is, Ik heb namelijk nog twee andere harddisks van vorige laptops liggen en ik zou kunnen kijken of hij met één van die opstart.
Heb jij een idee of dit kan, of is een harddisk echt aan een specifieke machine toegewezen?
 
Besturing systeem kan wel gebonden zijn aan specifieke pc, als het een andere is die er nog op staat werkt het misschien niet. En weet niet of dat bij elke laptop te vervangen is. Maar waarom vragen, u weet of of het te plaatsen zal zijn of niet, als je niet iets heel raars doet zoals een ide aansluiting op een sata te forceren dan zal het er echt niet kapot om gaan. Maar laptop makkelijker te vervangen dan foto's misschien, daar niet liever op concentreren (niet dat mij verder wat aangaat) ? .......... Ps wat weinig animo zover op uw vraag, misschien dat wat meer ideeën komen nog.
 
Tja inderdaad, ik kom er vanzelf wel achter.
Persoonlijk denk ik dat de FAT op z'n donder heeft gehad en zodoende niets meer vinden kan.
Goede les voor de volgende keer, backups goed inplannen en mij niet meer laten leiden door de gedacht dat dat volgende maand ook wel kan.

Voor de rest valt het zeker op dat hier weinig response is.
Misschien zoeken mensen die forum alleen op als ze in de problemen zitten, zoals ik.

Bedankt voor je feedback en meedenken GeWij, keep you posted.
 
Voor de rest valt het zeker op dat hier weinig response is.
Misschien zoeken mensen die forum alleen op als ze in de problemen zitten, zoals ik.
Het kan altijd even duren voordat iemand reageert, want iedereen reageert als vrijwilliger.
Dus wacht het even af en je zult zeker meer response krijgen.
 
Ja, prima. Ik kijk het aan.
Ondertussen kijk ik wat ik bereik met die losse hd's.
 
Niets schrijven naar de hdd of proberen te herstellen, dat kost bijna zeker data, eerst data eraf halen dan pas proberen te repareren.
De hdd via een enclosure o.id. inderdaad aansluiten op een andere pc en dan met een rescue programma kijken of er nog data te redden is.
Zelf gebruik ik FileRecovery van LC-Tech (is betaalde versie) en haal daar redelijke resultaten mee.
 
Niets schrijven naar de hdd of proberen te herstellen, dat kost bijna zeker data, eerst data eraf halen dan pas proberen te repareren.
De hdd via een enclosure o.id. inderdaad aansluiten op een andere pc en dan met een rescue programma kijken of er nog data te redden is.
Zelf gebruik ik FileRecovery van LC-Tech (is betaalde versie) en haal daar redelijke resultaten mee.
Hoi, ik ben mij ervan bewust dat ik niets moet wegschrijven op de betreffende schijf.
Bij het benaderen via een SATA-USB verbinding heb ik nagenoeg niets in beeld gekregen, wat mij doet vermoeden dat de FAT beschadigd is. Dit kan tevens de oorzaak ervan zijn dat hij Windows niet wil/kan opstarten.
Bedankt voor je reactie iig.
 
Met Ddrescue eerst een image maken van de schijf, kun je die image op een andere schijf zetten om te zien of er nog bestanden zijn te redden.

Je kunt het ook laten doen al is dat wel kostbaar.
Hoi, dit klinkt veelbelovend nu ik zojuist de info over Ddrescue las. Denk je dat hij idd te benaderen is ondanks dat hij via een SATA-USB verbinding niets laat zien?
 
Hoi, dit klinkt veelbelovend nu ik zojuist de info over Ddrescue las. Denk je dat hij idd te benaderen is ondanks dat hij via een SATA-USB verbinding niets laat zien?
HEt hele artikel lezend is dit iets boven mijn pet geloof ik.
Zelf heb ik goede ervaringen met Recover4all, werkt denk ik volgens hetzelfde principe is het niet? Die leest de subject schijfruimte, kijkt wat er te redden is en schrijft een gemaakte selectie naar een ander device.
 
Kijk eens met Testdik, gebruik "list" om de bestanden te tonen en "copy" om ze naar een gewenste plaats te kopiëren indien er nog wat gevonden.

Ga er maar vanuit dat werkende tools altijd vrij spartaans zijn om mee te werken.

Overigens is dit nu een goede reden om back-ups te hebben.....
 
Bedankt Lange Pier, ga ik vanavond proberen. Enneh... Absoluut waar!
 
Ik zou volgende proberen, daar je een andere pc ter beschikking hebt, een Hirens boot usb stick aanmaken op je werkende pc.
Defecte pc opstarten via de usb stick, daarmee kun je kijken of je de harddisk kan raadplegen en of je bestanden nog te redden zijn.
 
Ik zou volgende proberen, daar je een andere pc ter beschikking hebt, een Hirens boot usb stick aanmaken op je werkende pc.
Defecte pc opstarten via de usb stick, daarmee kun je kijken of je de harddisk kan raadplegen en of je bestanden nog te redden zijn.
Ook een goed idee natuurlijk, opstarten via een opstartmedium.
Ik hou het voorstel er even bij.
Bedankt voor je suggestie fredjeh!
 
Beste meedenkers,

In de afgelopen week heb ik verschillende methodes uitgeprobeerd om mijn defecte hd te benaderen.
Tot op heden is niets gelukt en beschouw hem definitief als verloren.

Een goede les voor mijn vrouw dat een laptop met een hdd kapot kan en helemaal voor mij om continu backups te maken ipv eens per jaar.
De volgende wordt er eentje met een ssd icm een externe ssd waar alles op zal staan.
Van díe ssd maak ik regelmatig weer een back-up.
Lesje geleerd.

Bedankt iedereen!
 
Hey, Mocht ik in geval zijn, zou Ik de HD eruit halen en even aan een goedwerkende pc hangen, zodat het wordt herkend als station op die pc, en daarna alle belangrijke items en gegevens kopiëren naar een veilige plaats, daarna kan je nog experimenteren om de disk terug werkende te krijgen, maar dan heb je toch al tenminste je bestanden al veilig gesteld. Good luck.
 
Hey, Mocht ik in geval zijn, zou Ik de HD eruit halen en even aan een goedwerkende pc hangen, zodat het wordt herkend als station op die pc, en daarna alle belangrijke items en gegevens kopiëren naar een veilige plaats, daarna kan je nog experimenteren om de disk terug werkende te krijgen, maar dan heb je toch al tenminste je bestanden al veilig gesteld. Good luck.
I tried that as a last possibility, but without any luck.
 
Dit draadje kan wat mij betreft gesloten worden, iedereen nogmaals erg bedankt voor het actieve meedenken en de goede adviezen!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan