• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Big boy Adobe is phishing ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

erikdenhouter

Enthousiast
Lid geworden
14 jun 2019
Berichten
2.164
Waarderingsscore
247
Nou heb ik Adobe software aangeschaft, althans, ik heb betaald, maar dat kan alleen geactiveerd worden wanneer ik een Adobe account aanmaak.

Een wachtwoord verzinnen is al een probleem, maar als je er dan eentje hebt verzonnen, en opschrijft, en bij de installatie dat ook exact zo invult, dan is het frustrerend wanneer dat wachtwoord als 'FOUT' gezien wordt. (Dat heb ik helaas bij 60% van alle accounts gezien die ik in mijn leven heb aangemaakt. MIJN ervaring)
En wat net zo vreemd is is dat er bij het invullen bolletjes komen te staan, begrijpelijk, maar wanneer het wachtwoord daarna als fout wordt gezien dan wordt het wachtwoord volledig in beeld gebracht. Dat is niet veilig.

Ik heb opnieuw een wachtwoord ingesteld. Je kent dat wel, de weg van het verifiëren via e-mail etcetera etcetera.
Onderweg werd ineens mijn telefoonnummer gevraagd voor wanneer er iets fout zou gaan. Nou, voor deze keer gedaan, want het gaat om software wat alleen via hun site ge-herinstalleerd kan worden.

Maar dan . . . nieuwe wachtwoord weer opgeschreven, echter, op dezelfde manier geweigerd tijdens de installatie van de software.

Dan volgen (in mijn ogen) duidelijke phishing praktijken:
ik dacht laat ik eens buiten het installatieprogramma om naar de Adobe site gaan, en daar inloggen. Maar daar gaat het helemaal fout. Ik vind via Google natuurlijk de Adobe site, maar via welke link in Google ik ook de Adobe site binnen ga, ik krijg een pop-up waarin ik verplicht ben een geboortedatum in te vullen om de pagina te mogen openen.
Zelfs als ik via Google de Adobe pagina 'Problemen met aanmelden bij Adobe' probeer te bezoeken, mag ik daar niet lezen voordat ik mijn geboortedatum heb ingegeven.

Dit wil ik als phishing bestempelen. Ik wil niet inloggen, ik wil alleen de homepagina bezoeken, of andere gerelateerde pagina's. Dat mag ik niet voordat ik mijn geboortedatum geef.
Ik ben vervolgens naar de Amerikaanse Adobe site gegaan. Ik mocht de Home pagina lezen. Ik heb geprobeerd daar in te loggen, maar mocht dat ook daar niet als ik mijn geboortedatum niet opgaf. Dan, een pagina teruggaan om de pop-up kwijt te zijn ging niet, dus ik moest de tab in mijn browser sluiten om er weg te raken. Vervolgens ben ik wéér naar Adobe.com gegaan, maar die pagina (Home) mag ik nu ineens ook weer niet bezoeken als ik mijn geboortedatum niet geef.

Ik heb een andere browser geprobeerd, hetzelfde probleem.

Ik kan nu dus geen enkele pagina van Adobe meer bezoeken voordat ik geef wat zij willen, mijn geboortedatum.
Zelfs als ik in de pop-up de link bij 'Info' klik om het Privacy Center te bezoeken, dan moet ik eerst mijn geboortedatum geven.
Ze hebben al mijn naam, e-mail adres, mijn telefoonnummer, twee wachtwoorden, en het geld van de software.
Dit is ID phishing, en ik kan hun niet bereiken voordat . . . mijn geboortedatum ingegeven wordt.

Vergeet niet dat dit probleem pas naar voren kwam nadat twee wachtwoorden welke zeker goed waren, toch geweigerd werden.
Adobe_values_your_privacy_and_trust.jpg
Adobe_pop-up.jpg


Bezoek_Adobe_onmogelijk.jpg


Adobe_Privacy_link.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kan op geen enkele manier meer in contact komen met Adobe. Elke poging om maar een e-mail adres van een site te kunnen lezen wordt geblokkeerd met die pop-up. Niet alleen phishing. Chantage komt ook in mij op, want ik heb al betaald.
 
Je kan Adobe ook bellen. Heb dat ook ooit eens gedaan i.v.m. een education account.
020 651 1200 - Adobe Systems Benelux B.V.
 
Op een laptop heb ik de Adobe site kunnen bezoeken, en de pagina voor inlogproblemen gevonden.
Echter . . . "Please sign in to chat with our support".
Ik moet dus weer een wachtwoord invullen (is mij nog niet gelukt op mijn PC) , en ben bang dat dan ook deze laptop het niet meer lukt om verder te komen.

@Berend Jansen Thanks.
Helaas, dat nummer bestaat nog wel, maar ik krijg van hun een ander nummer: 020 2013331
Als ik dat bel moet ik toestemmen in contact met een Amerikaans telefoonhulp (Engelstalig). Als ik dat doe wordt ik via een lang menu in de wacht gezet, en ik ben bang om daar de rekening voor te krijgen. Ik heb opgehangen.

Als ik nu via Google dat nummer wil achterhalen, dan kom ik op het support forum van Adobe, maar in een flits is dat uit beeld, en moet ik mijn geboortedatum ingeven om er te mogen lezen.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals dat nummer gebeld ( 020 651 1200 ) om eens verder te vragen of het normaal is dat ik een Engelstalige helplijn moet bellen. Ja, en als je geen Engels spreekt moet ik maar vrienden of familie zoeken die dat wel kunnen.
Ze kon mij zelfs geen e-mail adres geven om te communiceren.
 
Vreemd, ik heb al twintig jaar een adobe account en heb nog nooit mijn geboortedatum moeten invullen. Ben ook al dikwijls van wachtwoord gewijzigd. Ik werk al met Adobe vanaf de eerste CS tot nu de laatste CC.
 
Jouw ervaring zegt me veel. Die van mij is heel wat kleiner, vooral met software installaties !

Het is opgelost. Grotendeels mijn eigen stomme fout, maar ik neem echt niet alle credits 😡

Ik heb contact gehad met dat Engelstalig support, en geloof me, die komen professioneel over.
Het ging wel met horten en stoten, want na de eerste volledige uitleg werd de verbinding verbroken. Opnieuw gebeld, en de wachttijd was ineens wat korter. De tweede persoon die ik sprak had net als ik niet Engels als eerste taal, dus stel je voor hoe dat bij het overbrengen van mijn e-mail adres ging, spellend, en zelfs daarna nog twee foute letters. "Echo Charly Bravo" zullen we maar zeggen. Na die brug genomen te hebben, heb ik dit verhaal wat hierboven staat verwoord, maar net voordat de vrouw kon reageren werd voor de tweede maal de verbinding verbroken.
Ik voelde een hoofdpijntje opkomen . . .
Derde maal gebeld, menu doorlopen, nu vrijwel direct verbonden. Alsof het systeem onthield wie er uit was gedonderd. De dame was wel weer een ander. En ook iemand die het Engels niet als eerste taal had. Dat stokt wel eens op accenten. Weer traag spellend het e-mail adres over gebracht, weer uitgelegd wat hier boven staat, en weer. . . verbinding verbroken 🥺

Geen energie meer.

Gelukkig zag ik tijdens mijn laatste poging een e-mail van Adobe binnenkomen met een volwassen poging met ticket voor een verder contact. Dat overgekomen e-mailadres (en de dame) bij de tweede poging was daar natuurlijk debet aan.

De oplossing kwam ineens in mij op, want wat herinnerde ik mij : bij het starten van de installatie waarbij een venster opkomt om gegevens in te geven, had ik het vakje eigenlijk nooit gezien om ook je e-mail adres in te vullen. Ik had alleen een wachtwoord ingevuld, en kreeg gelijk te zien dat dat niet herkend werd. Maar dit gaat niet via de browser, waar dingen onhouden worden, dit is gewoon een vers Windows venster, en ze moeten wel vragen om mijn e-mail/accountnaam om te weten waar het over gaat.
Ik heb de installatie voor de vijfde keer gestart, en zag mijn (of de) fout:

Install_login_prompt.gif
Ik kan geen originele prompt meer tonen, de installatie is achter de rug, maar wat hier boven staat is mijn beste herinnering, een momentje goed bekeken toen ik het eenmaal door had. Een lege regel met een knipperende cursor, en daaronder GEEN regel, maar het woord "Wachtwoord".
Wat doe ik, en ik misschien niet als enige ? Ik vul mijn wachtwoord in. Fout. Daar hoort een e-mail adres, en er onder kan je vervolgens een wachtwoord typen.
Misleidend op zijn minst.

Dom dom dom, maar ook dom ontworpen.

Dat gezeik met mijn geboortedatum heb ik nog niet opgelost, maar één van de helpers van Adobe stelde voor om een willekeurige datum in te vullen. Ik dacht dat het een onderdeel van de verificatie was, maar het schijnt iets van alleen de site te zijn.

Nu de telefoonrekening afwachten.
 
Die telefoonrekening valt mee, hoor. Je belt immers via een Nederlands nummer?
Ik heb ook ooit een aanmeldingsprobleem gehad en werd telefonisch doorverbonden met ene Rashid van de helpdesk in India. Aardige, sociale kerel en nog deskundig ook.
 
Volgens een Adobe medewerker zal dit ook meevallen. Hoop doet leven. En dat hele support team geeft mij die hoop inmiddels wel.

Ik sta er versteld van hoeveel energie ik verlies over zoiets simpels.
 
@erikdenhouter Ik heb niet heel je verhaal gelezen maar het komt er op neer dat je naast het probleem met Adobe, het frustrerend vindt om een wachtwoord te verzinnen met alle gestelde voorwaarden.

Waarom gebruik je geen password manager? Ik gebruik al jaren KeePass en heb voor elk account een ander wachtwoord met hoge complexiteit. Ik weet alleen het wachtwoord om in KeePass te komen, werkt prefect.
 
Nou . . . ja het kost mij altijd wel wat moeite met wachtwoorden. Maar ik vind er altijd wel eentje binnen mijn eigen gedachtensysteem.
Als ik een password manager ga gebruiken raak ik ze eigenlijk allemaal uit mijn hoofd kwijt, op die ene na dan, maar wat er voor in de plaats komt is de twijfel of zo'n app zelf veilig is.
 
Om te beginnen zijn ze allemaal vrij veilig. Er zitten kleine verschillen in de verschillende diensten en applicaties.
Als je zoals Abraham de extentie gebruikt loop je meer risico aangezien de extentie an sich ook beveiligd moet worden. Hoe meer functies je aan een password manager geeft hoe meer potentiële risico's dit met zich mee brengt.

KeePass slaat de database, AES versleuteld, gewoon lokaal op. Geen gekke fratsen of opties welke het alleen maar onveiliger maken.
 
Danasoft was de host. De afbeelding komt ook daar vandaan dus nee ik heb hem zelf niet.
 
OK even off topic, was het deze?
ISP.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan