• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies BIOS start opstartbare DVD niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bios en dan Functietoets F9 moet ook alles terugzetten naar fabrieksinstelling van het bios.
 
Wat bedoel je met dit in #5

Onlangs één ervan verwijderd. Nu wil ik de nieuwe Ubuntu 18 04 erop zetten en loop tegen dit probleem aan.
 
Goedemorgen.
Netspanning eraf gehaald.
Batterij eruit.
jbat1 enkele seconden kortgesloten. Daarna batterij terug en netspanning er terug op.
Bij het opstarten wordt gevraagd om F1 in te drukken. Dit gedaan en dan opent het bios.
In het bios gezien dat bij instellingen alles met UEFI bovenaan staat.
Ik heb toen als eerste opstart de keuze gezet op HD (geen UEFI-HD dus).
Doorgestart en dan zie ik de grub van ubuntu. Na Enter start ubuntu niet op, maar gaat het weer terug naar het bios, enz.enz.
 
Als ik in het bios kijk zie ik dat bovenaan als eerste opstart weer UEFI-HD staat !!
 
Wil je mijn vraag in #22 eens beantwoorden aub ?
Je geeft zelf al deels de oplossing van je probleem
Doorgestart en dan zie ik de grub van ubuntu. Na Enter start ubuntu niet op, maar gaat het weer terug naar het bios, enz.enz.

Volgens mij doordat je een UBUNTU versie zomaar verwijdert hebt moet de bootloader (GRUB) gereparreerd worden .
https://sites.google.com/site/computertip/grub
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat bedoel je met dit in #5
Ik begrijp deze vraag niet.

De bootloader heb ik al een aantal keren gebruikt. Telkens als ik iets verander doe ik dat voor alle zekerheid.

Het lijkt mij zo langzamerhand dat het gezocht moet worden in de koppeling tussen bios en grub.
Aangezien mijn computer er één was met een voorgeinstalleerde windows8 vraag ik me af of ik niet beter een windows OS er terug op zal zetten. Ruimte genoeg op mijn HD. Misschien dat de grub dan beter gaat werken met dit probleem-bios.
 
In dit topic post #5 lees ik

Ik zal dit noteren, maar tot voor enkele weken geleden had ik gewoon 2 OS-en erop staan (zelf erop gezet) en waren ook netjes te zien in de grub.
Onlangs één ervan verwijderd. Nu wil ik de nieuwe Ubuntu 18 04 erop zetten en loop tegen dit probleem aan.
Je begrijpt dat ik ervoor kies om de oude situatie weer terug te krijgen. Het zou trouwens te gek zijn dat je niet op een normale manier een OS kunt installeren, toch?

Ik ga proberen het zo goed mogelijk begrijpbaar uit te leggen .

Er stonden twee 2 Ubuntu OS geïnstalleerd en daarvan had je één verwijdert .
In de GRUB kon je een OS selecteren waarmee je de PC wou booten . Selecteer je niet gaat die PC opstarten met het eerste OS dat in de GRUB staat aangeduid . Verwijder jij zomaar dat eerste OS gaat de GRUB dat OS natuurlijk niet meer vinden en de PC terug laten heropstarten .
Als jezelf niet weet hoe de GRUB te herstellen neem dan contact met een UBUNTU steunpunt in je buurt .
Momenteel is de Ubuntu site niet te bereiken , maar als ze terug online is vind je hier de Ubuntu steunpunten .
www.ubuntu-nl.org/steunpunten
 
Als ik na de taalkeuze F6 indruk kan ik kiezen voor "nomodeset" en dan doorstarten, dan doet hij het wel en installeert normaal.

Ben jij zeker dat je de desktop versie gedownload hebt om Ubuntu te installeren en niet de server editie ?
 
Ik had niet de eerste OS verwijderd, dat was en is de boot OS. Staat en stond op sda1.
De verwijderde (ook ubuntu 16.04) stond op sda6. Deze verwijderd en toen dacht ik op één of andere vrije partitie zet ik ubuntu 18.04. Ik lees op het internet over meer problemen met biossen met UEFI en CSM of Legacy gecombineerd. Ik moet misschien van die UEFI mode af zien te komen. Maar hoe doe je dat in dit bios?
Wat de huidige situatie betreft de grub staat er normaal op,maar is alleen te activeren om ubuntu op te starten door het via de recovery te doen.
 
Ik heb de goede versie van ubuntu. Kan hem zo op mijn laptop installeren.
 
sda1 en sda6 zijn twee partities op dezelfde schijf .
Ik begin je verhaal nu beter te volgen .

De verwijderde (ook ubuntu 16.04) stond op sda6. Deze verwijderd en toen dacht ik op één of andere vrije partitie zet ik ubuntu 18.04. Ik lees op het internet over meer problemen met biossen met UEFI en CSM of Legacy gecombineerd.

Waarom heb jij dan Ubuntu 18.04 op sda6 niet geïnstalleerd ? Heb je wel een koppelpunt aangemaakt ?
https://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

Alleszins , je probleem heeft helemaal niets met het UEFI bios te maken
 
Nu verwijs ik je naar #1. Daar staat het begin van het verhaal, alleen waar je 16.04 ziet staan,mag je ook 18.04 lezen. Voor beiden gold hetzelfde.
 
In #1 lees ik

Als ik na de taalkeuze F6 indruk kan ik kiezen voor "nomodeset" en dan doorstarten, dan doet hij het wel en installeert normaal.
De installatie verloopt normaal, maar weet je wat "nomodeset" is ?
Daarom dat ik eerder gevraagd heb is dat een desktop editie of server editie die je gedownload hebt .
Ik denk dat de beste oplossing is contact te nemen met een ubuntu steunpunt .

Bekijk ook eens deze video , is wel engelstalig
View: https://www.youtube.com/watch?v=jd9WIcPKc-o
 
Bedankt. Ik zal het op mijn gemak gaan bestuderen.
Ik weet dat nomodeset met het video gedrag te maken heeft. Ben er bij toeval achtergekomen dat het mijn probleem van opstarten van de installatie dvd oploste.

Ben nu bezig windows 10 erbij te zetten op een partitie met ntfs. Hij draait nu nog, maar ziet er goed uit.
Al doende kwam ik ook de tekst tegen van Windows Recovery Environment , dat schijnbaar op de installatie stick stond. Blijkbaar heeft dat invloed op het bios, want tijdens de eerste poging van installatie onderbrak ik het proces (was vergeten om een partitie naar ntfs te zetten), en toen zag ik en ander gedrag bij poging om even tussendoor ubuntu op te starten.
Ik meld mij nog.
 
Windows installeert hij foutloos ! Waarom dus niet een ander OS ?
Het enige is dat er geen grub tevoorschijn komt bij het opstarten van windows, hij start windows dus direct op. Kan dus niet meer in de ubuntu komen.
Moet ik vcerder gaan uitzoeken waarom. en wat eraan te doen,nu m.b.v. windows.
 
Het enige is dat er geen grub tevoorschijn komt bij het opstarten van windows, hij start windows dus direct op. Kan dus niet meer in de ubuntu komen.

Een manipulatie spelletje van Microsoft !
 
Windows installeert hij foutloos ! Waarom dus niet een ander OS ?
Het enige is dat er geen grub tevoorschijn komt bij het opstarten van windows.
gebruik dan EasyBCD 2.3 om de grub toe te voegen ..
er op lettende dat je dus de juiste station selecteert waarop de Linux staat !
**je heb met EasyBCD 2.3 >3mogelijkheden om een grub toe te voegen
de 1ste optie is dat jezelf alles dient in te geven (doe je hier iets fout zit je met een niet opstartend systeem )
de 2 de optie is dat je het vinkje aanzet bij "use EasyBCD copy of grub " vervolgens dien jij enkel maar op "add entry " te klikken
de 3de optie is dat je de neogrub gebruikt en ook hier dien je maar op instal te klikken .
 
Bedankt Emi,
Direct gedownload en goed ge-installeerd. Opnieuw opgestart en dan krijg ik een opstartmenu met 2 mogelijkheden. Als ik kies voor ubuntu dan komt er een zwart scherm met: Try (hd0,0): EXT2:
en een knipperende cursor. Wat nu ?
 
je krijgt dus try te zien d .w.z. dat je de optie krijgt om Ubuntu te proberen zonder dat deze dus geinstaleerd word …
wens je effectief op een partitie of een 2de schijf Ubuntu te installeren dan dien je dan ook op te starten vanaf de dvd of usb stick ...er is tot op heden nog geen Ubuntu geinstaleerd geworden ..
 
Er is wel al een ubuntu ge-installeerd. Staat op een partitie sda1 (ext4), terwijl windows op partitie sda3 (ntfs) staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan