• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies BIOS start opstartbare DVD niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben bang dat windows mijn originele ubuntu heeft overschreven. Ik ben er zeker van dat ik de juiste partitie heb aangewezen voor windows. Althans.......nog verder uitzoeken. Zou een ramp zijn.
 
Hoe kan windows trouwens installeren op een ext4 geformatteerde partitie?
Wat is het juiste commando waarop het staat te wachten (achter EXT2:--) ??
 
wil jij geheel over nieuw beginnen dan dient de schijf een niet toegewezen ruimte te zijn waar jij dan tijdens de instal van Windows 10 aangeeft hoeveel ruimte er voor de Windows 10 mag gereserveerd worden .. m.a.w. je kiest voor een aangepaste installatie en je reserveerd een niet toegewezenruimte voor de Ubuntu die je daarna installeert .
 
Ik heb optie2 genomen en duidelijk aangegeven de partitie waarop ubuntu stond.
Ik heb met de installatie dvd van ubuntu in gparted van ubuntu kunnen komen en het volgende is te zien:
Op sda1 staat nog steeds (in ext4) de ubuntu met volledige inhoud.
Op sda2 staat (in ntfs) de windows, maar...Bij deze staat onder flags "boot".

Ik moet er vandaag mee stoppen anders slaan de stoppen bij me door. Adios, hasta manana.
 
Ik raad het ten zeerste af om eender welke linux distro naast Windows 10 te installeren op dezelfde harde schijf .
Telkens er een W10 update verschijnt word de HD geherpationeerd waarbij de Linux partitie ook verwijdert word . Manipulatie van Microsoft !
 
heb jij dan optie 1 genomen waarmee jij dan diende aan te geven waar dus de Ubuntu zich bevond ...en zodus dat je sda1 (ext4) kon aangeven ...denk eerder dat jij voor optie 2 of 3 bent gegaan ..

bezie dit filmpje eens hoe ik zorin installeerde als dual boot met Windows 10 (speel dit filmpje vertraagd af )

Dat is voor mij wel geen Dual boot maar een virtuele installatie .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Virtuele_machine
 
@Swaken het is natuurlijk een virtuele Windows 10 waar dat ik dus wel degelijk een dual boot verkreeg met de windows 10 en ja wat jij beweerd betreffende het verkrijgen van een nieuwe versie (lees onderdelen update ) dat dus de Linux partitie verwijderd word is een feit ...das dan ook de reden dat ik daarna een 2de virtuele hd toevoegde aan deze Windows 10 om daar dan de Linux op te zetten … men dient dan telkens men een onderdelen update verkregen heb enkel de grub terug toe te voegen via EasyBCD
 
Swaken heeft gelijk gerommel door Microsoft. Zij betalen waarschijnlijk moederbordproducenten om windows erbij te installeren en op en dusdanige manier dat er niet gemakkelijk verwijderd kan worden. Eén van de redenen dat ik al jarenlang Linux gebruik. Geen gesnuffel in persoonlijke zaken en veiliger.
We zien hier bij mij nu dat windows er zo opgezet kan worden, maar een andere OS niet.
Hier zou een deskundige over dit type moederbord (bios) wel een oplossing voor moeten weten. Zelf ga ik alle instellingen van het bios systematisch uitproberen.
Ik ga windows 10 er nu weer afgooien en verder uitzoeken hoe ik Ubuntu 18.04 erop krijg. Moet op den duur kunnen lukken.
 
@xypelair , kun jij eens een afbeelding plaatsen van schijfbeheer ?

Swaken heeft gelijk gerommel door Microsoft. Zij betalen waarschijnlijk moederbordproducenten om windows erbij te installeren en op en dusdanige manier dat er niet gemakkelijk verwijderd kan worden.

Canonical , de ontwikkelaar van Ubuntu betaalt hiervoor aan Microsoft .
Als je er die W10 wil afgooien , verwijder eerst alle W10 partities . Wanneer je met Gparted de schijf zal verkennen zul je een kleine partitie zien met een waarschuwingsteken !
Het is die kleine partitie die eigenlijk alles manipuleert !
 
Wil dat zeggen dat ik gewoon in Gparted de windows partitie kan deleten en daarna ook die kleine er ook uitgooien?

Ik ben trouwens al aan het kijken naar het bios. Het schijnt dat in het Key Management en de Factory Default Keys ergens de windows betrokkenheid geblokkeerd kan worden. Ik zou hier meer verstand van moeten hebben, helaas.
 
De windows partitie is de C-partitie, bootable en is niet te verwijderen vanuit windows zelf. Ik ben al aan het proberen om een ubuntu LiveDVD op te starten, maar lukt ook nog niet.
 
Je moet Windows 10 niet vergelijken met oudere versies van Windows .
Staat secureboot op disabled ? want dat zou kunnen verhinderen dat je de PC niet kan booten met Ubuntu Live schijfje .
 
Ik ben trouwens al aan het kijken naar het bios. Het schijnt dat in het Key Management en de Factory Default Keys ergens de windows betrokkenheid geblokkeerd kan worden.

Wat jij hier citeerd is nieuw voor mij . Wat ik daarover wel weet is dat Canonical aan Microsoft betaald heeft voor die key en andere Linux ontwikkelaars (redhat & Fedora) hierin Canonical niet willen meevolgen .
 
Windows is eraf bij mij. Heb mijn grub wer terug van ubuntu, maar moet nog gerepareerd worden.
Verder heb ik nu een deskundige nodig op bios gebied om een nieuwe ubuntu te kunnen installeren.
Moet waarschijnlijk gezocht worden in die Factory Default Keys.
 
Moet waarschijnlijk gezocht worden in die Factory Default Keys.

Ubuntu heeft die keys aan boord ! Andere afgeleiden zoals XUbuntu , kubuntu niet . Linux mint , ZorinOS , PCLinuxOS enz..... hebben die key ook niet aan boord .
Weet iemand de reden waarom www.ubuntu-nl.org uit de lucht is ?
 
Ubuntu heeft die keys aan boord ! Andere afgeleiden zoals XUbuntu , kubuntu niet . Linux mint , ZorinOS , PCLinuxOS enz..... hebben die key ook niet aan boord .
Dan zou de Ubuntu 18.04 van mij dus moeten opstarten? Nee, dus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan